
Инче:
Първият от 12 вертолета AS532 "Cougar" с номер 701, пристигна от френските авиационни заводи до гр. Маринян, недалеч от Марсилия. Въпреки че официалната церемония по посрещането се състоя днес, хеликоптерът пристига два дни по-рано в авиобазата, воден от българо-френски екипаж с няколко междинни кацания (Рим, Любляна, Белград). Работна група от пилоти заедно с командира на базата бригаден генерал Стефан Петров пътуваха до завода във Франция, където на 21 август с полет-тест стана приемане на машината. Там вече минаха на обучение 2 групи военнослужещи - 14 инженери и 6 пилоти. Подготовката на техническите специалисти беше от 15 май до 21 юни, а на пилотите - от 2 юни до 29 юли. Летците преминаха наземен курс и обучение на тренажор, а летателното обучение предстои в авиобаза "Крумово". Първите две групи, които ще полетят на "Кугар", са инструктори. Задачата им е не само да усвоят хеликоптера на високо ниво, но и впоследствие да обучат и останалите пилотина авиобазата. Първи преминаха наземния курс и тренажора бригаден генерал Стефан Петров, полковник Златко Златев, майорите Филип Ангелов, Марко Тодоров, Крум Семов и капитан Бойко Личев.
Днес бе проведен и демонстрационен и доста впечатляващ полет (филмът ще бъде качен в и-нет), който накара голяма част от зрителите и гостите да изтръпнат (и залегнат при полета над трибуната:)).
Бригаден генерал Петров сподели конкретните си впечатления от обучението:
"Машината е напълно съвременна, модерно оборудвана с изключително добри технически решения, летателни данни и показатели. Пилотирането е облекчено: цялата информация се наблюдава на дисплей, управлението се осъществява от навигационен борден компютър. Това ще повиши изискванията към подготовката на летците - за да се експлоатира тази сложна техника, е необходимо да се изучи много добре. Пилотите трябваше да се подготвят за работа със съвършено нови уреди, с електронно оборудване, променят се принципите на използването. Изискванията към експлоатацията досега бяха по-ниски - новото оборудване променя цялата философия на полета и на подготовката. Определено вече към пилотите изискванията ще бъдат по-високи. За сметка на това ще се намали значително натоварването им..."
На първия "Кугар" през септември в авиобаза "Крумово" започва обучение - първата група пилоти ще полети под ръководството на френски инструктор. Освен него ще има и двама френски инженери - те ще наблюдават експлоатацията на машината и ще обучават техниците. За всяка група ще има френски инструктор пилот, с който летците ще направят първите си полети. До края, по план, се очакват още 2 или 3 машини, като октомври месец отново се очаква заминаване на първата група за Франция.
След няколко дена мисля да направя фотосесия на реалния вертолет, както и, да се надяваме, няколко снимки в полет.
