outfaced написа::agree: мерсаж за изчерпателния отговор ... и аз си мислех че ефкта ще е подобен
а да питам относно началното сгъване ... че щях друга тема да пускам
Колко трябва е и хода на АРИО-то пълни 5см. ли е (това би означавало целия шиш да влиза вътре)? В смисъл чуденката ми е, колко да го напомпя или съответно колко макс да оставя да ми се качва онва гумено пръстенче и от колко нататъка трябва да почна да се притеснявам.
50мм е пълния ход на амортисьора според производителя:
http://www.sram.com/en/rockshox/rearsuspension/ario/#
Не знам РАМ какво препоръчват като SAG, но за моето колело производителя дава според предпочитания стил на каране:
Recommended Sag - % of shock travel
XC - 25 : 30
FR - 30 : 40
Предполагам това правило е приложимо и тук.
Гумичката е лесно и удобно нещо за мерене на SAG-а.
Ето още няколко думи по темата:
SAG
Sag is the distance the bike suspension compresses with a rider (wearing all appropriate gear) mounted in a normal riding position (seated, hands on handlebar and feet on the pedals) on flat ground.
The recommended sag for your bike is intended to maximize the bike’s suspension travel and it is usually specified as a percentage (%) of the fork or shock’s total travel.
Maintaining the recommended sag in both the front and rear suspension helps assure that the fork and shock operate normally without excessive top-out or bottom-out that can lead to difficult handling or damage.
CAUTION
Please read the fork and rear shock manufacturer’s owner’s manual and instructions provided before attempting any set-up or adjustment.
Small adjustments to sag are performed by adjusting preload of the shock or fork.
With coil springs this is done by adding or removing spring shims, adjusting the installed length of the spring with a preload adjusting ring. With air springs, changing air pressure changes preload
Larger adjustments to sag may require changing the installed springs in the fork or shock. Changing the spring may be a simple task or very complex depending on the design of the fork or shock. In general: increasing preload decreases sag, decreasing preload increases sag.
Finding tuning sag within the suspension fork or rear shock range is a matter of personal preference taking body weight and how you ride into consideration.