PtD написа:Aко се съобразяваме със субективното, защо държавата има закон, слагащ всички под общ знаменател?
Защото националната държава е точно този механизъм, който поражда такъв тип мислене. Националната държава роди машината от хора, на администрацията винаги и е по-лесно да разглежда хората като еднакви, като винтчета и роботчета от конвейер, за да ги управлява по-лесно. Немския бюргер никога нямаше да посегне върху съседа Моше, ако не беше държавната пропаганда, която представяше идеала за нация, като съставен от еднакви хора, а всички различни са нискокултурни, нискоинтелигентни и не заслужаваха да живеят.
Просто административната технология все още се основава на машини, т.е. на взаимнозаменяеми еднакви елементи. Затова и законите не правят разграничение между хората - такава е социалната спойка на националната държава.
Плюс това в случая за какъв закон си говорим, говорим за музика и дали има обективен критерии за качество на музиката, които да отсъдят дали някой е ВИСОКОкултурен и дали друг е НИСКОкултурен. Аз казвам, че такива няма, а този, който твърди обратното иска да наложи собствените си културни понятия на света като го впише в собствения си субективен (т.е. по дефиниция ограничен) мироглед. Налагането на предефинирана рамка в мирогледа е най-голямото зло на света за мен - защото когато обществото се състои от такива хора, тогава Злото е победило - защото в такова общество Злото няма нужда от злодеи. Следиш ли ми мисълта - немските бюргери са вярвали съвсем искрено, че строят един по-добър и по-красив свят, стоейки на пост по оградите на Дахау, Бухенвалд, Матхаузен, Ораниенбург, Биркенау, Аушвиц (Освиенцим), Щутхоф, Треблинка, Майданек, Арбайтсдорф. Същото са вярвали и редовите добрички руснаци стойки на пост край Гулаг или пращайки хора в него. Е това е Злото в най-чиста форма - неутрализацията на личния морал и отделянето на етиката от действията. И ако си мислиш, че се отклонявам прекалено от темата, аз не мисля - говоря за технологията на националната държава, която роди този мироглед, мироглед, който ти позволява да говориш за ВИСОКО и НИСКО културни хора.
И още нещо - ако ми възразиш, че нещата, за които говоря за щастие са в миналото - ще те помоля да си спомниш за Ирак и "burn muthafucka, burn" и всичко, за което говори Майкъл Мур. Не само не са в миналото, ами същата рамка на мислене все още оформя мирогледа на хората в предела на националната държава. Националната държава, която иска да управлява машина от винтчета и задушава всичко различно от идеала на администрацията/политиците за образцов (т.е. послушен и изваян по калъп) гражданин. Разликата между 20-ти век и сега е, че националната държава разполага с чудовищно по-ефективни средства за да наложи такъв социален ред на гражданите си. Да не говорим за военните технологии, технологии, които позволяват на американските войници да си играят на видеоигри, които в реалния свят убиват стотици хора с едно натискане на копчето.
Интелигентен и прост не са взаимноизключващи се понятия. В твоя случай бих нарекъл тези хора нискокултурни. Най-малкото защото слушат копие вместо оригинала. (Имам предвид факта, че Азис пее чужди песни с побългарен текст).
Ето ти отново и отново мислиш в някаква йерархична скала, за теб хората за подредени по някаква оценка. ВИСОКОкултурна и НИСКОкултурна са понятия, които могат да съществуват единствено в мироглед, който е дефинирал подредба на хората по някакви/нечии критерии. Точно това, което роди зверствата на фашизма и комунизма. Нека ти напомня, че през 30-те години западната преса е била препълнена с хвалби по отношение на хитлеристка Германия - колко е подредено, колко са чисти улиците, как всеки си знае мястото. Арийците са висококултурни и с богато наследство, а евреите, циганите, хърватите и славяните са нискокултурни и достойни единствено да обслужват ВИСОКОкултурната арийска раса. Тва си има име - расизъм. Крачката от културната скала до расизма е малка.
И веднага минавам от философия към конкретни примери - хората, за които ти говоря са всичко друго освен "нискокултурни". Защото слушат Моцарт, Металика, Пинк, Пъфф Деди и други такива най-разнообразни изпълнители, без да им пука дали копират или песните/текстовете им са авторски (колкото и да изглежда смешно, странно и прочие за мироглед, в който съществува "висококачествена" и "нискокачествена" музика). Правят го (по техни думи), защото над всичко ценят разнообразието и различието. Правят го (пак по техни думи), защото е по-ценно да видят нещо ново, било то и чалга. А ти сам каза, че дори в чалгата се появяват нови и нови елементи.
Ако ти изглеждам убеден, то е защото социалния модел, който ти описах по-горе го виждам навсякъде във всекидневната атмосфера.
Хората, за които ти говоря слушат най-разнообразна музика, именно защото ценят разнообразието, а не колко е "висококултурна" една музика или не. Аз лично не харесвам Азис, дори ми се повръща от някои от стиховете му, но никога няма да кажа, че музиката му е нискокултурна, защото това значи да кажа, че хората, които го слушат са нискокултурни. А това значи да ги сложа под един знаменател, точно това, което е в ядрото на
обективното понятие за Зло - възприемането на хората като еднакви, с еднакви културни ценности и класифицирането на различните като НИСКОкултурни и незаслужаващи внимание, оттам и живот.
Аз самия съм продукт на тази система и всекидневно откривам в мирогледа си неща, които са ми щамповани с образованието на националната държава. И всекидневно се опитвам да ги изчистя и да се освободя от тоя чудовищен калъп (за това и пиша изобщо тук).
А конкретно за теб - да лепнеш етикет "нискокултурен" на човек, когото не познаваш, само въз основа на музиката, която слуша е не само предубеденост - това си има име, но не искам да го казвам по разбираеми причини
