Първо, преди да си напиша ферманчето: Извинявам се, че не съм чел темата в първите и 2 страници, а само последната. В този пост няма да пиша какво трябва да се прави след мокро и кално каране по принцип (т.е. кое е най-правилно да се прави след такова каране), защото нямам задълбочен и обширен опит и познания в областта, а как аз обработвам колелото си след такова каране.
Първо - уточнявам, че под "мокро" разбирам здрав дъжд през цялото каране или поне 70% от времето, и под "кално" - на гумите да им е изчезнала шарката под калта, и като влезна в банята след това да сваля поне половин кубик пясък/кал от себе си. Според мен след всяко каране, различно от това и включващо по-малки количества вода и кал, маркуча оправя работата.
Но след мокро и кално каране така, както аз го разбирам, се грижа за колелото си така:
С маркуча и една "пръскалка" (ръкохватка, поставяща се в края на маркуча, оформяща струята) махам голямата кал от колелото си. След това със гъба или мокър парцал свалям всякаква останала по него кал от най-малките дупчици, при които мога да достигна. Със сух чист парцал забърсвам, и оставям да изсъхне около 15минутки. След това започвам - 1 картон на земята, обръщам го с колелата нагоре, и ги свалям. Забърсвам всяка една шина внимателно със сухия парцал, проверявам гумите за щети. Със чист спирт и парцалче минавам дисковете на 2те спирачки. Главините проверявам за луфтове.
като 2 минути въздишам по зеления приятел. Ако имам съмнение за каквото и да е сериозно омазняване на дисковете използвам Meglio.
С ивица от парцала, прегъната на 3-4 места и дълга 30-40см изчиствам задната касета така, че да няма никаква мърсотия по нея. Резбата на оста почиствам внимателно. На предната главина оглеждам вътрешната стена и смазвам с тънък слой (много тънък) грес. Главината е 20мм проходна ос, само да поясня. Забърсвам и всяка спица поотделно. С това колелата са готови, оставям ги настрани и се заемам със рамката.
Махам лапата и кормилото, вадя вилката, избърсвам стержена, избърсвам лагерите на чашките и самите чашки. Избърсвам челото и мажа с тънък слой грес (откакто ми ръждяса стержена... но за съжаление разликата в $$ между 454 и 429 е прекалено голяма).
Обръщам специално внимание на вилката, проверявам за драскотини по ботушите, почиствам внимателно навсякъде, силиконов спрей, сгъвам, избърсвам, пак силиконов спрей и така, докато спре да изкарва мръсотия. Оставям да "поотлежи" при колелата, слагам там и чашките.
Забърсвам рамката, курбелите и плочите им се почистват основно, като плочите с парцалчето, зъб по зъб. Педалите - също, ако има и най-малкото съмнение за кофти работа (задържане при въртенето им) се разглабят, гресират и отново сглабят.
Жилата и броните свалям от лостчетата, вадя жилата, минавам с алкохол, намазвам с тънък слой грес и пак слагам всичко по местата му. Свалям веригата и оставям настрана. Окомплектовам отново рамката с частите, като отделям веригата настрана.
Напръсквам веригата с Yeld (вид спрей, много ефективен според мен), изчаквам 3-4 минутки, и сгъвайки я звено вляво, звено вдясно, правя така, че да образува един дългичък правоъгълник. После със дълъг шомпол (четка) прокарвам през отвора, останал в средата на правоъгълника, поливайки от време на време с Yeld (или WD-40). Забърсвам с парцала, като след това оглеждам звено по звено, избърсвайки, и ползвайки пак четката при нужда. Слагам веригата обратно. Смазвам със Valvoline PTFE. Проходната ос на вилката забърсвам и гресирам с тънък слой или пак с Valvoline-a, забравих да кажа.
След стъпването на колелото пак на гумите му, седалката се вади заедно с колчето, маха се от него, и двете се забърсват много внимателно. Гриповете забърсвам със сух парцал.
Оставям колелцето на сухо и скачам в банята, за да извърша профилактика след мокро/кално каране и на себе си.
Дано съм бил полезен на някой с моят начин на действие, трудоемък е, но за сметка на това - доста ефективен, поне според мен. Успехи!
И много благодаря на bikerider за някои съвети, дадени ми в близкото минало
