Периодична смяна на 10 скоростна верига

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Периодична смяна на 10 скоростна верига

Мнениеот evilzet » Вто Дек 11, 2007 1:33 pm

Карам шосейка, но поради наличието на 10 скоростни касети и при байковете, ще питам тук.
В щатите, доколкото разбрах от нета, е модерно да си сменят често-често веригите, за да удължат живота на зъбчатките. Конкретно разни неласкави ревюта за шимански вериги, четох кой на 2000, кой на по малко си сменяли веригите.
Мерят си с тулчето и един на 0.75% , друг на 1% разпъване сменят. И така карат с една касета по-дълго.
Обаче веригата ми струва 45лв., касетата 85лв. В момента съм на 4800км с колелото и имам 1% разпъване(малко ама толкова го измерих)- би трябвало да сменям верига. Струва ли си операцията или да карам примерно до 10000 и после да сменя направо касета и верига??
Въпроса ми по точно е как влияе всичко това на предните плочи. Ясно е че и те се износват кофти от удължената верига, но поради по-големия си брой зъби, по-трудно може да прескачат.
Т.е. бих приел подхода за честа смяна само на верига, единствено ако това допринася за дъъълъг живот на предните плочи. Касетата не е толкова важна, защото цената й е съпоставима с тази на веригата.
Какво мислите - струва ли си да сменям верига и да пазя предните плочи или те държат много дълго и няма смисъл. Колко касети издържат едни плочи??
Мерси за вниманието :)
evilzet
 
Мнения: 1598
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот Yavkata » Вто Дек 11, 2007 1:51 pm

По тези въпроси има доста матерял в ЧЗВ. Предните венци също са поизносени вече и с нова верига може и да ти създават проблеми. ТУК също като в Щатите е модерно да се сменят вериги и зъбчатки на 2-3000 км. Аз лично на едно непретенциозно градско колелце също не смятам да сменям чарколяците по движението докато не се счупи нещо. Надявам се да изкарат ...ъъъ... 20 000 км.
ИзображениеИзображениеЖивотът не се измерва с броя на вдишванията, а с моментите в които ти спира дъха!
Аватар
Yavkata
 
Мнения: 2386
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Яну 06, 2007 1:33 pm
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 2:12 pm

Препоръчвам ТАЗИ статия.
Карам по система - 3 вериги, нов комплект задни венци, нова средна плоча отпред. Веригите сменам циклично на всеки 550 - 600 км пробег. Вече минах 10 000 км, имам видимо износване на зъбчатките и плочата, за сега веригите не са извън нормите на удължаване (упоменати в горната статия), няма прескачания (или са много редки). Като взема живота на така събраната конфигурация ще сменя задна касета, средна плоча и 3-те вериги наведнъж.
От опита ми препоръчвам 3-те вериги да са от един и същ производител и модел. Ако не е така се получава неравномерно износване на някоя от веригите (ако е от различен по-нисък клас спрямо другите вериги, както е в моя случай), което до някъде компрометира идеята на системата.
Всяка смяна само на един от компонентите (задна касета, верига, предна плоча или плочи) по верижния тракт с нов води до доста странични ефекти (повече шум във верижната система, прескачания, заклинвания на звена от веригата към зъбчатките или плочите и др.) и като цяло "образува нерви" на каращия докато напасне нещата...
Това е моя опит по въпроса, надявам се да съм бил полезен!
:agree: :)
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот тучо чучо » Вто Дек 11, 2007 5:07 pm

Подкрепям казаното от Живко.
Преди три години аз също реших да пробвам да карам с две вериги, които сменям на около 800 км. До момоента съм на почти 7000 км. пробег на компонентите и въпреки видимото износвате на зъбите на касетата и веригите нямам проблеми с прескачане.
Само да добавя колко изненадан бях, когато веднъж сменяйки веригата установих чувствителна разлика в дължината на двете. Не очаквах да е толкова голяма! :crap:
Аватар
тучо чучо
 
Мнения: 1406
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 9:32 am
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 5:16 pm

тучо чучо написа:Подкрепям казаното от Живко.
Преди три години аз също реших да пробвам да карам с две вериги, които сменям на около 800 км. До момоента съм на почти 7000 км. пробег на компонентите и въпреки видимото износвате на зъбите на касетата и веригите нямам проблеми с прескачане.
Само да добавя колко изненадан бях, когато веднъж сменяйки веригата установих чувствителна разлика в дължината на двете. Не очаквах да е толкова голяма! :crap:

Еднакви ли са ти веригите?! Едната ми е СРАМ 990 (стар модел с изрязани канали в елеменитете и за олекотяване), втората ми е ШИМАНО ХТ (Dura ACE) третата ми е СРАМ някаква (3-та или 5-та серия) - след нея обикновено е най-зле, минават километри преди следващата верига да се "напасне" към системата, тя ми се разтяга най-много (гледам да стои по-малко километри, спрямо другите две).
Ако след някое "Родопско равно" си сменил поредната верига нищо чудно да се е била "поразтегнала" :D :agree:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот outfaced » Вто Дек 11, 2007 5:26 pm

моожели да обясните малко тая система с няколкото вериги за по непросветените (и тия дет са на вие с руския) ...

каква е идеята като се сменят 2-3 вериги по няколко пъти :confused:
какво се печели с това :dunno:

или ако се кара с една верига до край, после и венците ще са изядени и нова верига няма да помогне, та затова с няколко ... или бъркам
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 5:48 pm

Ами разни много каращи хора видяли, че реално една верига като се износва се удължава. А като се удължава зъбчатките и плочите разбира се лека - полека оформят профила си по удължената вирига. До един момент, в който системата започва да прескача зъби.... и да се нуждае от смяна и на трите си компонента на куп, което несъмнено е скъпо.
Та тези каращи хора практически установили, че реално големия проблем тук е удължването на веригата.... и решили да пробват да въртят повече вериги на цикличен принцип, да ги подменят равномерно във времето с цел те да не се удължават толкова бързо и да променят профила на плочите и зъбчатките толкова бързо, а от там да не сменят зъбчатки и и предни плочи толкова често. Това точно не го пише в статията, която съм дал линк, тя е по-скоро за това как човек да резбере кога е сдала напълно багажа една верига, как да я смазва, поддържа и т.н.
3-те вериги е възприето като оптимално, аз ги въртя на 500 -600, други на 800 към, трети на 1000 км. Идеята е равномерно износване на зъбния тракт и постепенно оформяне на зъбите по него.. докато вече не почне да прескача (или достигнеш вече такова удължение на трите вериги, над което е препоръчетелна смяната им), след което сменяш и 3-те компонента на верижния тракт накуп.
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот did » Вто Дек 11, 2007 6:06 pm

outfaced написа:моожели да обясните малко тая система с няколкото вериги за по непросветените (и тия дет са на вие с руския) ...

каква е идеята като се сменят 2-3 вериги по няколко пъти :confused:
какво се печели с това :dunno:

или ако се кара с една верига до край, после и венците ще са изядени и нова верига няма да помогне, та затова с няколко ... или бъркам


простичко е.

Ако караш само една верига, в момента, в който тя се разтегне твърде много и се наложи смяна, на тези зъбчатки няма да можеш да сложиш нова верига, щото и те ще са заминали покрай старата. При въртене на 2 или 3 вериги хвърляш зъбчатките не с първата, а с втората или третата верига. При това всичките вериги достигат до степен на максимална амортизация почти едновременно.

Системката в крайна сметка пести пари.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот TOYAGA » Вто Дек 11, 2007 6:21 pm

did написа:Системката в крайна сметка пести пари.


И прахосва време. Тъпо! :crazy:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот outfaced » Вто Дек 11, 2007 6:31 pm

TOYAGA написа:
did написа:Системката в крайна сметка пести пари.


И прахосва време. Тъпо! :crazy:


е що па ... то винаги е така, кой квот си има
рядко някой има и двете ;)
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот bikerider » Вто Дек 11, 2007 6:50 pm

въпрос на приоритети...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TOYAGA » Вто Дек 11, 2007 7:15 pm

Времето е ограничен ресурс. За разлика от парите.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 7:34 pm

Прахосва време за какво?! ЗА откачане на звеното за бързо разкачане, сваляне и слагане на новата ли?! Това отнема не повече от 30 минути с операцията по измиване на веригата, която се сваля с обезмаслител, изплакване, сушене, слагане на новата верига и смазването и? :dunno: И се прави веднъж месечно (ако караш много), ако не караш чак толкова много на няколко месеца веднъж!
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот TOYAGA » Вто Дек 11, 2007 7:40 pm

Оспорваш ли?
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 7:44 pm

TOYAGA написа:Оспорваш ли?

Не, излагам гледна точка, на човек въртящ (преди години) по 5000 - 6000 км на сезон.
За мен това е начина. Идваше ми в повече разхода веднъж годишно за нов верижен тракт.
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот TOYAGA » Вто Дек 11, 2007 7:52 pm

Аха...

Щото ако оспорваше, щях да ти кажа да си преразгледаш основно процедурата на почистване на веригата, която толкова горещо прокламираш (подобно на други бабини деветини) напоследък сред колегията. С този подход ще постигнеш търсеното снижаване на износването и без три вериги и ловене на бримки...


Весела Коледа! :santa2:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 7:55 pm

Процедурата за почистване е с машинките (внасани от Веломания) и МЕГЛИО - нищо революционно. Ако имаш по-добри идеи - моля да споделиш. :popcorn: :D
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот TOYAGA » Вто Дек 11, 2007 7:59 pm

Споделил съм ги. Отдавна. Чети! :santa2:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Вто Дек 11, 2007 8:10 pm

TOYAGA написа:Споделил съм ги. Отдавна. Чети! :santa2:


:rofl:

TOYAGA написа:Времето е ограничен ресурс. За разлика от парите.


:agree::agree::agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 8:13 pm

TOYAGA написа:Споделил съм ги. Отдавна. Чети! :santa2:

:agree: Полезен, както винаги в последно време! :agree:
Весела Коледа! :santa:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот EmZo » Вто Дек 11, 2007 8:28 pm

Мдам. А инструмента за почистване, се намира много по-лесно и е по-евтин от ваничката.


:bowdown: :D Извинявам се за офтъпика!
Изображение
Аватар
EmZo
 
Мнения: 2650
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 11:59 pm
Местоположение: Враца

Мнениеот jivkonik » Вто Дек 11, 2007 8:31 pm

EmZo написа:Мдам, и инструмента за почистване се намира много по-лесно и е по-евтин от ваничката.


:bowdown: :D

Яко! И ресурса "време" за използване на инструмента сигурно и него го продават ефтино?! :D
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот TOYAGA » Вто Дек 11, 2007 9:27 pm

Аре пак открихме крана с червената точка... :santa2:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Сря Дек 12, 2007 10:22 am

TOYAGA написа:Аре пак открихме крана с червената точка... :santa2:

:eek3: Топлата вода викаш?! Като ползвам машинката за чистене на верига и със студена може да се плакне? Вие с чорапите топла ли използвате само!? :bigeyes:
:rofl: :D :santa:
Не е ли много пипкаво бе хора, звено по звено с чорапа? А вътре между звената как бъркате?
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот did » Сря Дек 12, 2007 10:50 am

EmZo написа:Мдам. А инструмента за почистване, се намира много по-лесно и е по-евтин от ваничката.

Ама че си глупав! Това са обикновени спортни чорапи, а както на всички е известно, верига се чисти само със специални чорапи за ТЕНИС!
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот jivkonik » Сря Дек 12, 2007 10:54 am

did написа:
EmZo написа:Мдам. А инструмента за почистване, се намира много по-лесно и е по-евтин от ваничката.

Ама че си глупав! Това са обикновени спортни чорапи, а както на всички е известно, верига се чисти само със специални чорапи за ТЕНИС!

А хората, които не играем ТЕНИС с какво да ги чистим?! :bawling: :bawling: :bawling:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот тучо чучо » Сря Дек 12, 2007 11:29 am

jivkonik написа:А хората, които не играем ТЕНИС с какво да ги чистим?! :bawling: :bawling: :bawling:

Ние хабим от невъзобновимия ресурс ВРЕМЕ! :D
Аватар
тучо чучо
 
Мнения: 1406
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 9:32 am
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Сря Дек 12, 2007 11:35 am

тучо чучо написа:
jivkonik написа:А хората, които не играем ТЕНИС с какво да ги чистим?! :bawling: :bawling: :bawling:

Ние хабим от невъзобновимия ресурс ВРЕМЕ! :D

Ако някой ползващ "вълшебния-тенис-чорап" успее за времето от 30 мин (което аз отделям за цялата операция, включваща освен почистването на веригата с машинка, почистване на плочите, задните венци и водещите ролки на обтегача с парцалче и специализирана за целта четка) да постигне по-дъбър ефект върху верижния тракт ще го черпя! :beer: :drunk:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот jivkonik » Сря Дек 12, 2007 12:23 pm

Да се върна на същността на темата.
Питащия - 4800 км не са малко, по предна плоча вече има следи от износване. Карай с този комплект плоча-верига-задна касета докато изкарат (докато се разтегне веригата над някакви допустими норми, докато почне да прескача или в крайна сметка докато ти си решиш). След това сменяш трите компонента заедно, ако имаш излишно ВРЕМЕ (според част от мненията тук) правиш системата с 3-те вериги, ако имаш излишни ПАРИ (по мое мнение) не я правиш. Както видя в темата въпроса е спорен.... и еднозначен отговор няма.... ;) :agree:
Успех!
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот bikerider » Сря Дек 12, 2007 12:39 pm

jivkonik написа:Ако някой ползващ "вълшебния-тенис-чорап" успее за времето от 30 мин (което аз отделям за цялата операция, включваща освен почистването на веригата с машинка, почистване на плочите, задните венци и водещите ролки на обтегача с парцалче и специализирана за целта четка) да постигне по-дъбър ефект върху верижния тракт ще го черпя! :beer: :drunk:


Кандидатирам се. Норматива е 5 мин :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Следваща

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 23 госта