
След този случай реших да потърся ново фарче, което свети по-силно и не толкова "точково". Последното е особено важно за сигурността ако човек си разнообразява карането със завои

Спрях се на LED фарчето IXON IQ на немската фирма Busch & Mueller KG. Защо:
Свети наистина силно - 40 лукса според брошурата, но това го могат и други. Главният белег на този фар е огромният рефлектор. Когато човек погледне направо във фара не се вижда никакъв диод, а само един многофасетен рефлектор. Цялата светлина, която излиза от фара е отразена (самият диод - с големината на главичка на топлийка, е монтиран в отверстие над рефлектора). Ползата от рефлектора веднага се видя когато включих фара: светлинният сноп не е точков или дифузиран като обикновените фарчета, а разпределен в правоъгълна форма. Така пред колоездача се осветява сравнително равномерен трапец с ширина 3-5м и дължина от 10 до 30м (според ъгъла). Във височина светлината е отчетливо ограничена, така че да не заслепява насрещното движение. Т.е. имаме фар, който свети съвсем като автомобилните къси светлини. С тези характеристики това е едно от малкото LED фарчета одобрени за ползване по пътищата в Германия (т.нар. StVZO-Zulassung).
Захранването е с 4 обикновени акумулаторни NiMH AA батерии. В самия фар има зарядна електроника, така че батериите могат да бъдат презареждани без да се вадят, за целта е нужен само един адаптор с изход 1,2-1,5V. На "макс" режим батериите издържат ~5 часа, на "икономичен" около 20 часа. Електрониката във фара регулира подаването на ток, така че светлината остава с константна сила с изтощаването на батериите. За сравнение - при обикновените фарове с изтощаването на батериите светлината постепенно отслабва. Когато обаче батериите се изтощат дотолкова, че не могат да поддържат нужния ток, електрониката автоматично изключва фара. Чува се едно "цък", след което става абсолютно тъмно


Впечатлнията ми след седмица нощно каране из града:
Ще повторя че този фар свети наистина силно. Някои хора си купуват фарчета за да бъдат виждани в тъмното. С този фар определено няма как да не ви забележат, а карането по тъмно с колело никога не е било по-голямо удоволствие за мен

Ако някоя кола в насрещното започне да ви прицъква с дългите - значи е добре да си свалите малко светлините, защото директната светлина заслепява (особено на тъмно). Когато карам по улица и по нея крачат пешеходци в гръб не е нужно да дрънкам със звънеца, защото те бързо-бързо се изнасят мислейки, че отзад идва кола

Здравината? Корпусът и стойката изглеждат солидно направени, но все пак не бих посмял да правя някакви екстремни карания с този фар. Мисля, че за тази цел по-подходящ е моделът IXON IQ Speed, при който акумулаторите са изнесени в отделно тяло, а захващането на фара е директно и по-прибрано към кормилото. Все пак успях да направя едно солидно падане, при което колелото се стовари странично и дерайльора и едното рогче на кормилото се поразбиха. При такива удари енергията обичайно се поема от връзката м/у фара и стойката; при предишния ми фар това означаваше няколко счупвания на релсичката. Тук обаче има допълнителна ос (притисната с федерка) за регулиране на фара по хоризонталата и след удара тя се беше извъряла на 20-30 градуса, омекотявайки удара. Предполагам, че с тази възможност на федерката за "пружиниране" на фара релсичката ще е по-слабо застрашена от счупване при падане с колелото.
Теглото на IXON IQ с батерии е 224г, а без 108г.
Цената? Уви, не съвсем бюджетна - около 65 евро за варианта на фара без опциите (акумулаторни батерии, адаптер за вграденото зарядно). Но имайки предвид сигурността, която ми дава този фар - тогава определено си струва. Предполагам, че след 1-2 години фарове с такава технология ще могат да се купят на половин цена.