Относно лагеровката на велосипеда

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Относно лагеровката на велосипеда

Мнениеот dichodichev3 » Вто Апр 08, 2008 3:37 pm

Здравеите на всички!
Въпроса ми към вас е дали един лагер,примерно на задната главина,трябва да се сменя през определено време, дори и да не е на пръв поглед тотално износен?При условие че колелото почти редовно се изполва ,понякога ,а не събира прах.
Също и как е по добре-само съчми или и съчми и пръстенчето което ги държи(а и има ли някаква разлика изобщо)?



:popcorn:
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Re: Относно лагеровката на велосипеда

Мнениеот bikerider » Вто Апр 08, 2008 3:51 pm

Редно е да се сменя, ако:
1. има луфт, а не е регулируем (т.е. не е с чашки и конуси или капсулован с ъглов контакт)
2. има луфт и е регулируем, но реглажа не обира луфта

Ако няма луфт, не виждам смисъл, освен ако не целиш да сложиш по-добър лагер. Периодична смяна - също не виждам смисъл, ако не се налага.

Относно със сепаратор или без сепаратор - за лагер на главина категорично е по-добре със сепаратор. Причината е в липсата на триене между сачмите.

Имаше някъде по нета сравнителни анализи на триенето в лагери с и без сепаратор и разликата като усилие при въртене и/или спирачен път по инерция беше неоспорима.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот dichodichev3 » Вто Апр 08, 2008 5:47 pm

А какъв тип греси е наи-добре да се използва за смазване на лагерите(за пример пак на главините)?И през какъв период да става подмяната на старата грес с нова?

:popcorn:
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Мнениеот ZL0Z » Вто Апр 08, 2008 7:02 pm

Не виждам за какво трябва да сменяш греста
А за марката (типът) на греста няма особено голямо значание ...
ZL0Z
 
Мнения: 124
Рейтинг: 1269
Регистриран на: Сря Фев 27, 2008 2:17 pm
Местоположение: София

Мнениеот Admin » Вто Апр 08, 2008 8:02 pm

ZL0Z написа:Не виждам за какво трябва да сменяш греста


Интересно заключение...

dichodichev3 написа:А какъв тип греси е наи-добре да се използва за смазване на лагерите(за пример пак на главините)?И през какъв период да става подмяната на старата грес с нова?


Тези неща зависят доста от типа и качеството на главините.
При главините с капсуловани лагери в повечето случаи не се подменя греста в тях, а направо самите лагери, когато престанат да функционират гладко и нормално. Виждал обаче и главини от този тип, които имат портове за гресиране, но нямам представа през какъв интервал от време или пробег трябва да се гресират, пък и те общо взето са по-рядко срещани.
При главините с конуси и чашки подмяната на греста си е важно нещо с оглед дълголетието на компонента, но зависи от много неща: пробег, качество на главината и нейните уплътнения, качество на греста, условия, в които се кара... Няма универсална рецепта, но принципно за достатъчно качествена главина от този тип е добре да се профилактира веднъж годишно, а ако не се кара в тежки условия, може би дори веднъж на две години (съдя по това, че една от моите главини Formula след цял сезон разнообразно каране, включващо дори топене в река и след една зима, прекарана на балкона, се усещаше съвсем нормално при въртене, което не значи, че е лоша идея да се профилактира, де). При по-евтините главини обаче поддръжката е по-честа, при някои е дори досадно честа.
Що се отнася до греста, аз съм ползвал различни видове "универсални" греси за лагери и не съм имал проблеми.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16380
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот XeDoX » Вто Апр 08, 2008 8:04 pm

Както се спомена,няма нужда да сменяш лагера без да му има нещо.Относно греста,аз слагам или литиева или графитна грес.Не съм забелязъл особена разлика при различните греси,но по-скоро за успокоение слагам по-хубави греси.Греста има нужда да се подмени,когато има отчупени люспи от съчмите или главината,ако е чиста...невиждам смисъл да я чистиш и наново да слагаш,най-много да добавиш малко.А за сепараторите - не слагам,защото ги изкривявам и лагера не заприличва на нищо...
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот did » Вто Апр 08, 2008 8:07 pm

XeDoX написа:Греста има нужда да се подмени,когато има отчупени люспи от съчмите или главината,ако е чиста...невиждам смисъл да я чистиш и наново да слагаш,най-много да добавиш малко...

хм...

интересен подход имаш, ама не го споделяй повече, че ще ти се смеят хората.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот XeDoX » Вто Апр 08, 2008 8:36 pm

Не съм успял да напиша това,което искам...На мен често ми се случваше да кривя задна ос(когато бях на резба) и като я сменям ми падаха лагерите,в такива случай не сменям греста.Когато сменям лагери(не ос) винаги си сменям греста :) Отнесено ми е и ме боли главата и пиша глупости...
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот dichodichev3 » Вто Апр 08, 2008 8:38 pm

Ще се ползвам от вашия опит :agree: :)
Друго нещо как е добре,да се обира луфта на лагерите до положение в което няма никакво мърдане или да се оставя съвсем лек луфт,почти да не се усеща при мърдане на гумата наляво надясно,за по гладко въртене на гумата.

:popcorn:
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Мнениеот XeDoX » Вто Апр 08, 2008 8:42 pm

Не затягай много.Оста трябва да се движи свободно.Поне така знам аз.Казват,че малко луфт не е фатален,но аз си играя малко повече и ги затягам в такова положение,че хем да се върти гладко,хем да няма луфт(понякога нестава и оставям минимален луфт)
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот Admin » Вто Апр 08, 2008 8:51 pm

dichodichev3 написа:Друго нещо как е добре,да се обира луфта на лагерите до положение в което няма никакво мърдане или да се оставя съвсем лек луфт,почти да не се усеща при мърдане на гумата наляво надясно,за по гладко въртене на гумата.


Това четиво може би ще ти е полезно. :agree:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16380
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Teodor40 » Вто Апр 08, 2008 9:00 pm

Луфта води до сътресения при работата. При всеки случей е по-добре да го няма.
Греста също има значение. Ако можеш си вземи една за машинни лагери. Почистването преди сяма на греста е задължително, иначе почети нищо не правиш ;)

И един съвет - не се заигравай много с нещо, което работи и няма проблеми. Профилактиката на главините, зависи от условията и интензивността на каране разбира се, е на 3-4 месеца примерно за твоят вид главини и каране, смятам за нормално. То ли личи, кога се заформя проблем, преди това недей да пипаш много :)
Аватар
Teodor40
 
Мнения: 3019
Рейтинг: 1896
Регистриран на: Чет Авг 05, 2004 1:44 pm
Местоположение: Сен Тропе

Мнениеот vladimir.dzhuvinov » Вто Апр 08, 2008 9:06 pm

Привет,

За моето колело най-проблемен за лагерите се оказа зимният сезон, когато по пътищата има вода, сняг и луга. По едно време забелязах, че около уплътненията започна да таи ръжда. Няколко месеца по-късно се появи и луфт, след което закарах колелцето на сервиз.

При разглобяването на главините отвътре изтече леко водниста пихтия, а част от съчмите бяха ръждясали. Поради това се наложи цялостно почистване, подмяна на всички съчми и ново гресиране. След това лагерите бяха отново като нови :D
Кротко планинско колоездене :: Изображение
Аватар
vladimir.dzhuvinov
 
Мнения: 810
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Мар 28, 2007 9:33 am
Местоположение: Plovdiv

Мнениеот did » Вто Апр 08, 2008 9:07 pm

vladimir.dzhuvinov написа:Привет,

За моето колело най-проблемен за лагерите се оказа зимният сезон, когато по пътищата има вода, сняг и луга. По едно време забелязах, че около уплътненията започна да таи ръжда. Няколко месеца по-късно се появи и луфт, след което закарах колелцето на сервиз.

При разглобяването на главините отвътре изтече леко водниста пихтия, а част от съчмите бяха ръждясали. Поради това се наложи цялостно почистване, подмяна на всички съчми и ново гресиране. След това лагерите бяха отново като нови :D


Цяла зима, при твоето каране, е твърде много. Другият път прави тия профилактики по-навреме.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Teodor40 » Вто Апр 08, 2008 9:14 pm

vladimir.dzhuvinov написа: По едно време забелязах, че около уплътненията започна да таи ръжда.


Точно за такива симптоми имах предвид. В този случай не трябва да се чака лятото :)
Аватар
Teodor40
 
Мнения: 3019
Рейтинг: 1896
Регистриран на: Чет Авг 05, 2004 1:44 pm
Местоположение: Сен Тропе

Мнениеот vladimir.dzhuvinov » Вто Апр 08, 2008 9:29 pm

Каква е зависимостта м/у броя/размера на съчмите и триенето/здравината на лагера?

Преди време дочух едно шосейци да спорят, че главини с по-фини и повече на брой съчми имали по-малко съпротивление.
Кротко планинско колоездене :: Изображение
Аватар
vladimir.dzhuvinov
 
Мнения: 810
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Мар 28, 2007 9:33 am
Местоположение: Plovdiv

Мнениеот hitar_potter » Вто Апр 08, 2008 9:40 pm

vladimir.dzhuvinov написа:Каква е зависимостта м/у броя/размера на съчмите и триенето/здравината на лагера?

Преди време дочух едно шосейци да спорят, че главини с по-фини и повече на брой съчми имали по-малко съпротивление.
Предполагам, че тези с повече сачми са по-здрави. за триенето... хм...не знам, може и да са прави
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Мнениеот XeDoX » Вто Апр 08, 2008 9:48 pm

Повече съчми => повече допирни точки.Може би по-гладко въртене с повече съчми,но съпротивлението според мен не би било по-ниско.Поне така мисля
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот did » Вто Апр 08, 2008 9:51 pm

XeDoX написа:Повече съчми => повече допирни точки.


де да беше толкова просто...
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот XeDoX » Вто Апр 08, 2008 9:52 pm

did написа:
XeDoX написа:Повече съчми => повече допирни точки.


де да беше толкова просто...


Вие ще кажете...аз нямам още толква опит,засега...
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот Вилката » Вто Апр 08, 2008 10:51 pm

При стария ми байк (новия още не съм смазвал) имах следия проблем: Когато регулираш луфта в главината, с натягане на конусите я докарваш до едно приемливо положение. Решаваш, че тва ще е и натягаш контрагайките. И какво се оказва - с натягането им си променил постигнатия реглаж и главината вече е прекалено натегната. :dunno: Тва явно се дължи на неголямата точност при направа на резбите. Не зная дали новите главини вече са по-добре. Следваше една играчка - нов реглаж, при който оставям малък луфт, който после се обира с натягане на контрагайките. И за по-точна преценка тва нещо го правя с демонтирана гума. Така намалявам инерционния момент на джантата и като я завъртя и най-лекото пренатягане се отразява на инерцията и.
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Мнениеот dido85 » Вто Апр 08, 2008 10:58 pm

Това че по-малките съчми създават по малко съпротивление при въртене и аз съм го чувал от шосейкаджии. А дали е верно, някой има ли инфо :dunno:

Някой по-горе беше казал, че си смазва главините с графитна грес :crazy: (don't do it !!!)
Аватар
dido85
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1665
Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 3:09 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот LiFo » Вто Апр 08, 2008 11:00 pm

@Вилката

Аз когато още карах такива главини при затягане на контра-гайките държах контра на самите конуси, за да ги фиксирам на желаната позиция. Даже когато вече конусът и гайката се допрат, леко развивах конуса.
Law:
There is no law without an exception!
Exception: Murphy's law
Аватар
LiFo
 
Мнения: 301
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 11:13 pm
Местоположение: Soon on Mars

Мнениеот Вилката » Вто Апр 08, 2008 11:11 pm

LiFo написа:леко развивах конуса.

Те за тва иде реч ;) Без тва развиване не ставаше... а при новите така ли е???
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Мнениеот Stuny » Сря Апр 09, 2008 6:50 am

Вилката написа:
LiFo написа:леко развивах конуса.

Те за тва иде реч ;) Без тва развиване не ставаше... а при новите така ли е???

Така си е , но с малко повече старание и качествени ключове се постигат добри резултати - без луфт и с леко въртене.
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот bikerider » Сря Апр 09, 2008 7:36 am

По въпроса за реглажа - според мен ако една главина има нужда от малко луфт за да работи добре, значи е за боклука. Винаги обирам луфта така, че оста да се върти леко трудно с ръка.
По въпроса за смяна на греста - обикновено я сменям на 6 месеца, при мен директно се усеща ако има нужда. Ползвам гъста и лепкава грес за лагерите, все още карам на Motorex и през лятото съм предоволен. Зимата ползвам малко по-рядка грес, устойчива на сол.

@vladimir.dzhuvinov:
По въпроса за сачмите - аз също смятам, че на практика най-подходящи са лагери с много и малки сачми плюс сепаратор. Колкото по-малка площ имат сачмите/каналите, толкова по-малко триене. Колкото повече сачмите, толкова по-малко усилие носи всяка сачма. Това важи естествено за работа при липса на аксиални натоварвания (което съм сигурен, че го знаеш прекрасно и се извинявам ако пиша елементарни за теб неща :peace:)

Вилката написа:
LiFo написа:леко развивах конуса.

Те за тва иде реч ;) Без тва развиване не ставаше... а при новите така ли е???


Не ти разбирам проблема - обираш луфта, хващаш контра на конуса и затягаш само контрагайката. За да не ти избяга оста, желателно е и на нея да държиш контра чез другата контрагайка. Откакто правя така, никога не съм имал презатягане.

XeDoX написа:А за сепараторите - не слагам,защото ги изкривявам и лагера не заприличва на нищо...


В такъв случай не би трябвало да те изненадва наличието на "фалшив" луфт, когато си оставил колелото неподвижно и сачмите са се изтъркаляли долу заради липсата на сепаратор. На същото нещо (липса на сепаратор в лагера) се дължи и "плуването" на задните венци при някои ниски класове главини.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот XeDoX » Сря Апр 09, 2008 8:54 am

bikerider написа:
XeDoX написа:А за сепараторите - не слагам,защото ги изкривявам и лагера не заприличва на нищо...


В такъв случай не би трябвало да те изненадва наличието на "фалшив" луфт, когато си оставил колелото неподвижно и сачмите са се изтъркаляли долу заради липсата на сепаратор. На същото нещо (липса на сепаратор в лагера) се дължи и "плуването" на задните венци при някои ниски класове главини.


Карам DC32 и не ми се налага вече да сменям лагери.А между другото фалшив луфт съм имал веднъж като ми продадоха леко крива ос...никога не съм имал проблеми без сепаратори.А и когато ми докараха стария TheBomb беше без сепаратори,затова помислих,че това е по-добрия вариант.А за графитната грес,я разяснете защо не е хубаво да се слага?Аз имам предположение,но искам да съм сигурен.
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот TeDo_BaPHa » Сря Апр 09, 2008 9:04 am

При мен този проблем със махането на сепараторите се отстранява много лесно-просто добавяш още една съчмичка и тя си заспива м/у другите, няма луфт няма нищо ;)


EDIT:
Аз карам така вече 3 години и нямам проблеми ;)
Последна промяна TeDo_BaPHa на Сря Апр 09, 2008 9:19 am, променена общо 1 път
ХОРА, ИЗПОЛЗВАЙТЕ ТЪРСАЧКАТА, ТЯ Е НАПРАВЕНА ЗА ДА ВИ УЛЕСНИ!!!
Cipokrila Zizibaga написа:p.s. Ако сте неосъзнат пубер на не повече от 14 и половина , или ми предлагате бартери за всякакъв вид бяла или черна техника, други предмети или човешки органи, моля не ме търсете.
Аватар
TeDo_BaPHa
 
Мнения: 2509
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 13, 2007 9:31 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот XeDoX » Сря Апр 09, 2008 9:07 am

TeDo_BaPHa написа:При мен този проблем със махането на сепараторите се отстранява много лесно-просто добавяш още една съчмичка и тя си заспива м/у другите, няма луфт няма нищо ;)


именно
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот Teodor40 » Сря Апр 09, 2008 10:43 am

Това с добавянето на една съчма е нежелателно. Не случайно производителя е оставил разстояние м/у дях. Така при въртене те се разпределят и много малко е търкат една в друга. Така и греста може по-леснода се натика в средната част на лагера. Това е мое мнение и не претендирам за 100% правилно мислене.
А относно големината на лагерите. Тя се диктува по-скоро от очакваните натоварвания и най-вече направлението им.
Аватар
Teodor40
 
Мнения: 3019
Рейтинг: 1896
Регистриран на: Чет Авг 05, 2004 1:44 pm
Местоположение: Сен Тропе

Следваща

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 23 госта


cron