PtD написа:Не разбирам техническата страна на нещата, но у Калъфоня единствените коли, които пушеха, бяха някакви антики от 50-те и 60-те. До моя хотел имаше строеж, влизаха циментовози, самосвали. Е как пък една сажда не видях... А не е като да не съм гледал нарочно.
Новите дизелови пикапи си имат и катализатори, и специални филтри из ауспусите, големите дизели обаче такива неща нямат. На тях (за разлика от бензиновите двигатели) обикновено определящо е не нивото на вредните газове, ами цвета на пушека под натоварване, т.е. има си норми доколко черен може да е - модерен елетронно-контролиран дизел е много лесно да се програмира да не пуши независимо колко голямо ремарке влачи. По-старите системи с механичните инжекционни помпи обаче ако са настроени да доставят идеалното количество гориво в идеалния момент на база на това в какви условия работи двигателя най-често, при настъпване на газта обикновено пускат повече гориво отколкото двигателя може да поеме на ниски обороти - затова и ако си обърнал внимание не-Калифорнийските дизели най-често пушат на ниски обороти след смяна на предавките, щото помпите им всъщност са калибрирани за нормалните (по-високи) работни обороти на мотора (1400-1600 за магистрален дизел, около 2000 за пикап). Да се върнем сега пак към чернилката на пушилката - по принцип има два начина за обезветяването й, или с намаляне на количеството гориво доставяно от помпата към цилиндрите, или със забавянето на момента на впръскване на горивото. Помни обаче че помпата има "overfueling" тенденция на ниски обороти под голям товар, т.е. настройването й за безцветен пушек при тия екстремни условия (както е по законова норма) в нормални работни условия се изразява в намалени мощност и КПД и в резултат в увеличен разход на гориво. Накратко - тия самосвали дето си ги гледал може и да не пушат заради смоговите закони, ама за тая чистота собствениците им плащат през носа всеки път когато трябва да пълнят резервоарите.
Това всичко е ако приемем че горивото е нормален дизел или биодизел, WMO-то както казах по принцип гори мръсно тъй че с него задоволяване на законовите норми няма, щото саждите просто вече не зависят от настройките на двигателя.