техника на спускане по много стръмен наклон

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

техника на спускане по много стръмен наклон

Мнениеот _rhcz_ » Нед Авг 03, 2008 10:15 am

вчера се сблъсках с този проблем
както си карах из едни поляни се наложи да се спусна по един доста стръмен терен покрит с трева

бихте ли споделили някъкви техники за спускане право на долу
какво трябва да се прави когато усещаш, че главата ти изпреварва предната гума
_rhcz_
 
Мнения: 5
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Авг 03, 2008 10:03 am

Мнениеот Ozzie » Нед Авг 03, 2008 10:20 am

Да спуснеш седалката до долу и да си изнесеш мекото продължение на гърба зад нея?
:dunno:
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот Disorder » Нед Авг 03, 2008 10:35 am

Смятам, че трябва да внимаваш и със спирачките. Особено с предната ;) :splat:
Аватар
Disorder
 
Мнения: 78
Рейтинг: 1255
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 12:13 pm
Местоположение: София

Мнениеот SpoileR » Нед Авг 03, 2008 10:57 am

спираш със задна (натисната на границата на блокиране) и с предна малко по-малко... иначе най- вече с предната се обира скоростта...


за тази цел се нагъзваш и си слагаш гъзината на 2см от задната гума а краката ги държиш леко присвити и курбелите успоредни на земната повърхност. :agree:
Страх ме е от СТРЪМНОТО...
Аватар
SpoileR
 
Мнения: 4240
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 22, 2006 4:10 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Мнениеот THEZOGGO » Нед Авг 03, 2008 11:00 am

До автора на темата:
Отиваш тук --> http://www.mtb-bg.com/
Цъкаш на линка - СТАТИИ
След това ще видиш че страницата е разделена на две.
На теб ти трябав раздела който е от дясно, тоест --> Как да...
Прочиташ статиите:
Още опит: Как да завиваме в серпентини - април 2007г.
Освен желанието: Как да се спускаме по технични терени - септември 2006г.
Освен желанието: Как да караме нагоре- август 2006г.
Освен желанието: Как да завиваме - юни 2006г.
Освен желанието: Как да спираме - май 2006г.
Под всяка статия има линк:
Коментари по темата
Цъкаш на него и четеш какво е писано във форума - коментари и т.н.
Освен това ако разгледаш детайлно ще видиш че имиа и няколко байк образователни филма в които е показано много просто и ясно какво да се прави при срещнатите от теб трудности. :)
Canyon Ultimate AL SLX *Ultegra, Mavic / Grand Canyon AL SLX 9.0 * DEORE XT, Fox Performance, Mavic / SCRAPPER XC 3.7 LTD
Tief im Herz - Canyon Radfahrer
Аватар
THEZOGGO
 
Мнения: 5620
Рейтинг: 1840
Регистриран на: Съб Авг 26, 2006 9:30 am
Местоположение: 664 km nordwestlich vom Paradies

Мнениеот _rhcz_ » Нед Авг 03, 2008 11:09 am

благодаря за отговорите
статиите съм ги чел но все пак не съм намерил точния отговор в тях
коментари и линкове не бях забелязал признавам си

все пак смятам темата за полезна
може да се обмени опит в нея
_rhcz_
 
Мнения: 5
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Авг 03, 2008 10:03 am

Мнениеот Sky_Knight » Нед Авг 03, 2008 11:47 am

Ozzie написа:Да спуснеш седалката до долу и да си изнесеш мекото продължение на гърба зад нея?
:dunno:


Аз лично не смятам изнасянето на задника зад седалката за разумна идея по ред причини. Единствено на някакъв непосилно голям наклон, който задължително сме решили да минем на колелото. И въпреки това, пак трябва да се поддържа ниска скорост, защото може да стане много грозно с тая седалка под корема и пред ...

Работа с краката и ръцете предимно и балансиране (но не постоянно изнасяне на задника). Нарочно казвам балансиране, защото съм виждал много хора (включително и себе си), които през цялото спускане са се изнесли по този начин. На мен ми се струва обаче (базирано на личен опит (малък!)), че това далеч не е правилно и безопасно.
?
Аватар
Sky_Knight
 
Мнения: 480
Рейтинг: 1849
Регистриран на: Вто Апр 13, 2004 9:39 am
Местоположение: София, България

Мнениеот Disorder » Нед Авг 03, 2008 12:06 pm

Също така зависи и от самото колело. Ако си е предназначено за такъв вид каране като спускане и ФР самата геометрия ти осигурява удобство а изнасянето е само за допълнителен баланс. Това си е лично мое мнение, така че съм отворен към критиките :)
Аватар
Disorder
 
Мнения: 78
Рейтинг: 1255
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 12:13 pm
Местоположение: София

Мнениеот Rancid » Нед Авг 03, 2008 1:13 pm

Когато си с изненесен задник зад седалката ръцете и краката престават да действат като естествено окачване.Заради това според мен е добре тази техника да се използва само при ужасно голям и не много продължителен наклон.
Изображение
Аватар
Rancid
 
Мнения: 1303
Рейтинг: 1710
Регистриран на: Чет Сеп 01, 2005 10:35 pm

Мнениеот Вилката » Нед Авг 03, 2008 3:16 pm

Често ми се налага да преминавам участъци, които са с по-голям наклон от максималния, който може да се премине с геометрия със 100 мм вилка отпред. Тогава правя подсичания на серпентини на склона, като често вкарвам и един ски-приом: странично приплъзване и с 2-те колела(тогава помагам с още една опора - крака откъм склона). Така с по-малко серпентини стигам до края на склона, а това определено е от полза, като се има предвид колко критични са смените на посоката при такива наклони. Това вече трудно може да се нарече колоездене, но при каране по непознати местности често ми помага за преминаване на кофти наклони.
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Мнениеот 4getcredo » Нед Авг 03, 2008 3:21 pm

Sky_Knight написа:
Аз лично не смятам изнасянето на задника зад седалката за разумна идея по ред причини. Единствено на някакъв непосилно голям наклон, който задължително сме решили да минем на колелото. И въпреки това, пак трябва да се поддържа ниска скорост, защото може да стане много грозно с тая седалка под корема и пред ...


:agree:
корема ... но преди всичко се губи всякакъв контрол върху управлението на велосипеда... получава се едно суркане, а не каране... добавяме и причините посочени от Rancid.

Sky_Knight написа:
Работа с краката и ръцете предимно и балансиране (но не постоянно изнасяне на задника). Нарочно казвам балансиране, защото съм виждал много хора (включително и себе си), които през цялото спускане са се изнесли по този начин. На мен ми се струва обаче (базирано на личен опит (малък!)), че това далеч не е правилно и безопасно.


:agree:
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: техника на спускане по много стръмен наклон

Мнениеот botroid » Нед Авг 03, 2008 7:53 pm

_rhcz_ написа:какво трябва да се прави когато усещаш, че главата ти изпреварва предната гума


Риска от падане е значителен при такива случаи, затова просто слез от колелото и спускай пеш :) Ще те забави 2-3 минути, голяма работа. Важното е накрая да си здрав, също и колелото.
Аватар
botroid
 
Мнения: 701
Рейтинг: 1343
Регистриран на: Вто Авг 14, 2007 3:53 pm
Местоположение: Габрово

Мнениеот Alpina » Нед Авг 03, 2008 8:50 pm

Sky_Knight написа:
Ozzie написа:Да спуснеш седалката до долу и да си изнесеш мекото продължение на гърба зад нея?
:dunno:


Аз лично не смятам изнасянето на задника зад седалката за разумна идея по ред причини. Единствено на някакъв непосилно голям наклон, който задължително сме решили да минем на колелото. И въпреки това, пак трябва да се поддържа ниска скорост, защото може да стане много грозно с тая седалка под корема и пред ...


Не е нужно да ти е пред (сещаме се всички) именно за това се сваля седалката.
Днес на няколко пъти бях в такава позиция за кратко и не съм загубил по никакъв начин контрол (естествено не съм си изпънал напълно ръцете).
Естествено не практикувам това при всеки малко по-голям наклон.
А метода на SpoileR с 2 см над гумата, до използвам само, когато искам да спра много интензивно, особено при голям наклон, стига да няма разни препядствия по пътя, защото тогава наистина спирането може да е на място, а тялото ни да продължи :scared:
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот Sky_Knight » Нед Авг 03, 2008 9:03 pm

@Alpina Поправи ме, ако греша, но ставаше дума за изместване за таза зад седалката. Това че е по-високо от нея обаче, далеч не означава, че тя ще си стои там. Това имах предвид. Леко друсване и увисваш. Въпрос на навик е цялата работа. Аз също бях свикнал да се изнасям назад. Няколко случки ме накараха да преосмисля тази си поза и да се замисля за какво мога да си ползвам коленете. Защото освен, че ще си опънеш ръцете, изнасяйки се назад намаляш ефективната работа на краката за обиране на неравности и контрол над колелото.

Това, което написа SpoileR за присвиването на краката е много подлъгващо. Така си мислиш, че едва ли не си хванал рамката и всичко е под контрол. А това, далеч не е така.

Rancid го каза най-кратко и ясно:

Когато си с изненесен задник зад седалката ръцете и краката престават да действат като естествено окачване.
Независимо дали си изпънал ръцете напълно. Тази поза просто оставя колелото да те "тегли". Не е лоша обаче. Най-голямото (за мен) предимство е, че е изключително лесно просто да пуснеш колелото и спокойно да се претъркулиш, че даже и на крака да останеш в рискова ситуация... Въпреки това предпочитам да не я ... практикувам :D
?
Аватар
Sky_Knight
 
Мнения: 480
Рейтинг: 1849
Регистриран на: Вто Апр 13, 2004 9:39 am
Местоположение: София, България

Мнениеот Alpina » Нед Авг 03, 2008 9:26 pm

Sky_Knight написа:@Alpina Поправи ме, ако греша, но ставаше дума за изместване за таза зад седалката...


Без да е упоменато, да слиза на нейното ниво, за това написах поста ;)

но

Sky_Knight написа:Това че е по-високо от нея обаче, далеч не означава, че тя ще си стои там


Да, но точно днес ми се случи да не забележа една неравност и седалката ме катапултира доста високо (с твърдак съм и бях на 1-2 см над нея преди това), а преди това точно с леко изнасяне назад - това изобщо не ми беше проблем.. Още повече, че когато съм над седалката, трябва леко да се вдигна и почвам да се чувствам доста нестабилен...

Но!
Аз карам 19' рамка, при съответстваща за ръста ми - 21' Така че лично при мен не толкова проблемно изнасянето назад - даже на моменти ми е просто по-удобно. Естествено не мога да споря, че контрола остава същия.

Иначе няма с какво да не се съглася нито в този ти пост, нито с предишния в темата :beer: Само ще добавя, че по мое мнение, всичко зависи от конкретна ситуация и елементи. Какво колело, какъв размер, какъв терен...

Да човека е описал "стръмен терен покрит с трева" Да ама и в този случай може да има поне още 6 неспоменати елемента, от които да може да се вземе правилното решение.
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот blizzard » Нед Авг 03, 2008 9:56 pm

Вилката написа:Често ми се налага да преминавам участъци, които са с по-голям наклон от максималния, който може да се премине с геометрия със 100 мм вилка отпред. Тогава правя подсичания на серпентини на склона, като често вкарвам и един ски-приом: странично приплъзване и с 2-те колела(тогава помагам с още една опора - крака откъм склона). Така с по-малко серпентини стигам до края на склона, а това определено е от полза, като се има предвид колко критични са смените на посоката при такива наклони. Това вече трудно може да се нарече колоездене, но при каране по непознати местности често ми помага за преминаване на кофти наклони.


А след теб - потоп? За следите, които оставя това твое 'странично приплъзване' върху терена замислял ли си се? Замърсяване на пътеките с камъни, буци пръст, ерозия на склона? Или важното е никога да не слизаме от колелото? Мъже на честта...
Аватар
blizzard
 
Мнения: 385
Рейтинг: 1835
Регистриран на: Чет Фев 23, 2006 12:42 pm

Мнениеот 4getcredo » Нед Авг 03, 2008 10:37 pm

Alpina написа:
Не е нужно да ти е пред (сещаме се всички) именно за това се сваля седалката.
Днес на няколко пъти бях в такава позиция за кратко и не съм загубил по никакъв начин контрол (естествено не съм си изпънал напълно ръцете)... :


Опитай да завиеш при едно таково положение на тялото :popcorn: (център на тежестта силно изнесен назад) :) ... отбелязвам го, защото за мен при много техничен и стръмен наклон контролът/управлението на колелото е от съществена важност :)
Последна промяна 4getcredo на Нед Авг 03, 2008 10:39 pm, променена общо 1 път
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот Disorder » Нед Авг 03, 2008 10:38 pm

blizzard написа:А след теб - потоп? За следите, които оставя това твое 'странично приплъзване' върху терена замислял ли си се? Замърсяване на пътеките с камъни, буци пръст, ерозия на склона? Или важното е никога да не слизаме от колелото? Мъже на честта...


Все пак това си е стил каране. Цялата идея е да се преминават такива препятствия без да слизаме от колелата. А и като нямам паркове специално предназначени за този спорт няма как да бъде по друг начин. :)
Аватар
Disorder
 
Мнения: 78
Рейтинг: 1255
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 12:13 pm
Местоположение: София

Мнениеот Sky_Knight » Пон Авг 04, 2008 7:59 am

@Alpina :agree: Само да добавя, че който и начин за спускане да се избере, важното е да се чувстваме сигурни и сравнително удобно позиционирани върху колелото. При дори и най-малката несигурност - спирачки и слизане от колелото.

@4getcredo Абе то за завиването се завива, но е дооста по-бавно и малко по-рисково. Това нещо ми беше направило впечатление на много от байк филмите. Т.е. там почти не виждам някой, който да се е изпънал назад за повече от 4-5 м на някой много, ама много бавен участък (естествено геометрията на колелата е друга в сравнение с масовите, които се карат у нас, но въпреки това е показателно).

П.П. А иначе на мен най-любимата ми техника за спускане (като изключим байка) е шейна или тобоган по силно заснежен терен :D
?
Аватар
Sky_Knight
 
Мнения: 480
Рейтинг: 1849
Регистриран на: Вто Апр 13, 2004 9:39 am
Местоположение: София, България

Мнениеот Вилката » Пон Авг 04, 2008 8:38 am

blizzard написа:
Вилката написа:...


А след теб - потоп? За следите, които оставя това твое 'странично приплъзване' върху терена замислял ли си се? Замърсяване на пътеките с камъни, буци пръст, ерозия на склона? Или важното е никога да не слизаме от колелото? Мъже на честта...

Очаквах тази забележка и се радвам, че я получих :agree:
Даже смятах да го допиша в поста си, но ме мързеше. Странично свличане ми се е налагало на терени, по които няма и да проличи, че съм минал оттам. Вчера например пак ми се наложи, за да се спусна по един сипей от трошен камък по ски пистите над Банско. Правя го и в гори, засипани с листа или иглички. Не бих проявил такава агресия в-у трева, особено с ръбавите гуми, които карам :nono:
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Мнениеот Alpina » Пон Авг 04, 2008 9:49 am

4getcredo написа:
Alpina написа:Днес на няколко пъти бях в такава позиция за кратко и не съм загубил по никакъв начин контрол (естествено не съм си изпънал напълно ръцете)... :


Опитай да завиеш при едно таково положение на тялото :popcorn: (център на тежестта силно изнесен назад) :) ... отбелязвам го, защото за мен при много техничен и стръмен наклон контролът/управлението на колелото е от съществена важност :)


И с това съм съгласен, казвам за кратко, а не така да карам постоянно ;)
В описания случай в темата - шус по поляна с трева - не се налагат много завой ;)
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот taurus13 » Пон Авг 04, 2008 9:52 am

Притеснили сте се вие за следите от гумите...а мотористите са трактори сравнение с нас, ама дали им пука???
По отношение на стойката - при силно изтеглена назад позиция, не може да се кара бързо, но няма никакъв проблем със завиването и преодоляването на препятствия, тъй като предната гума олеква и вероятността да се заклещи в някоя дупка и да те метне през кормилото е много малка, а и винаги може да изпуснеш колелото между краката си и да слезеш. По принцип при голям наклон си трябва рамка 16-17 инча и яки гуми, за да не губиш лесно сцепление, щото иначе задната гума почва да те изпреварва:).
Последна промяна taurus13 на Пон Авг 04, 2008 9:58 am, променена общо 1 път
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Мнениеот Alpina » Пон Авг 04, 2008 9:54 am

Абе по повечето пътеки моторист не може да мине, какво остава за трактор.
Прави разлика ;) пътека - път.
Не че тези с моторите не вилнеят по по-големи пътеки :crap:
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот bikerider » Пон Авг 04, 2008 11:36 am

Rancid написа:Когато си с изненесен задник зад седалката ръцете и краката престават да действат като естествено окачване.Заради това според мен е добре тази техника да се използва само при ужасно голям и не много продължителен наклон.


А защо трябва ръцете да се опъват?

По темата: вчера коментирахме с един приятел тоя момент и му споделих, че преди време правех основната грешка да се изнасям целия назад и губех сцепление с предната гума на много стръмен терен. Откакто Симо ми разясни някои тънки моменти, вече се изнасям назад и надолу, като сгъвам ръцете, а не ги опъвам. Хем се смалява вертикалния габарит (т.е. по-трудно се човкира), хем не се губи сцепление с предната гума и може да се използва повече и предната спирачка.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот vpravov » Пон Авг 04, 2008 11:54 am

Вилката написа:Често ми се налага да преминавам участъци, които са с по-голям наклон от максималния, който може да се премине с геометрия със 100 мм вилка отпред. Тогава правя подсичания на серпентини на склона, като често вкарвам и един ски-приом: странично приплъзване и с 2-те колела(тогава помагам с още една опора - крака откъм склона). Така с по-малко серпентини стигам до края на склона, а това определено е от полза, като се има предвид колко критични са смените на посоката при такива наклони. Това вече трудно може да се нарече колоездене, но при каране по непознати местности често ми помага за преминаване на кофти наклони.


Всъщност на този вариант най-кофтито не е ровенето, ами това че един корен или паднал клон много лесно могат да те обърнат с гръб към наклона и от там кофти :crap: По голям наклон винаги се спускам директно на долу, като се старая баланса да е по-назад (най-малкото за да засиля сцеплението на задната гума) без да е прекалено , за да не губя по възможност контрол. Но решаващото в случая определено е настилката по която се спускам.
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Пон Авг 04, 2008 12:07 pm

@Rancid: всъщност май говорим за едно и също, игнорирай коментара ми :beer:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот blizzard » Пон Авг 04, 2008 12:41 pm

Disorder написа:Все пак това си е стил каране. Цялата идея е да се преминават такива препятствия без да слизаме от колелата. А и като нямам паркове специално предназначени за този спорт няма как да бъде по друг начин. :)


Като няма къде да го практикуваш, не го практикуваш. Близко е до ума.
Заключението, че след като мотористите ровят, и ние можем да ровим, граничи с откровена идиотия.
@ Вилката Съгласен съм, че според вида на настилката и условията всяка техника може да бъде както и безопасна, така и съвсем не (както по отношение на природата, така и по отношение на нас самите). Просто не е разумно да се дават такива съвети в общия случай и си позволих да ти отговоря малко по-рязко просто защото не те познавам и няма как да знам пука ли ти за почвата или не. :agree: Иначе поне по мое мнение на затревни участъци би оставил най-малко последици, защото растителността държи почвата, но едва ли е безопасно за теб самия. А пък ми се струва, че точно в гората повърхностният слой почва не е много стабилен.
Но стига вече сме се отклонявали от хубавата тема. :)
Аватар
blizzard
 
Мнения: 385
Рейтинг: 1835
Регистриран на: Чет Фев 23, 2006 12:42 pm

Мнениеот Rancid » Пон Авг 04, 2008 5:06 pm

bikerider написа:@Rancid: всъщност май говорим за едно и също, игнорирай коментара ми :beer:

:agree: :beer:
Ще си позволя да отправя една забележка към Ози,а именно че не смятам за добра идея седалката да е свалена докрай.Докато карах твърдака и аз редовно го правех този номер,но откакто съм на голямото колело се научих да спускам с несвалена седалка.Доста по-удобно е да се използва като опора и дава повече контрол(поне според мен).
Изображение
Аватар
Rancid
 
Мнения: 1303
Рейтинг: 1710
Регистриран на: Чет Сеп 01, 2005 10:35 pm

Мнениеот Harka » Пон Авг 04, 2008 5:44 pm

Близко е до ума, че това колко и дали да ти е свалена седалката зависи почти изцяло от геометрията и размерът на съответния велосипед. Много ясно, че на ХС твърдак и докрай свалена понякога не е достатъчно, докато при FR/DH колело и изцяло вдигната пак е възможно да е ненужно ниска.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Alpina » Пон Авг 04, 2008 6:51 pm

Именно, че всичко зависи от страшно много фактори, за да има точен отговор.
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Следваща

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 346 госта