Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Мнениеот did » Сря Мар 04, 2009 8:17 pm

NovemberCharlie написа:Без смятане няма да стане, но аз съм сигурен, че смятането не е проблем за теб.


Не му е проблем. Професия му е.

Моля, дефинирайте най-простия модел, за който заключенията Ви са валидни, преди да правите изчисления.

Понеже ZK е скромен и не ще да го каже, нека аз да го кажа:

В идеята за жироскопа има нещо вярно. Този ефект се използва от мотористите, които скачат, за да си балансират моторите. Ама те летят!

Ако същите принципи се приложат при карането на велосипед по ЗЕМЯ, някакси от уравнението липсва Земята...
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот NovemberCharlie » Сря Мар 04, 2009 8:35 pm

Дид, простичко ми обясни защо скоростта има отношение към стабилноста, или още по просто, защо падам от колелото като стоя на едно място и не падам като се движа. При един и същи трейл и един и същ вестибуларен апарат. :popcorn:
Едит: ако не можеш просто, обясни ми го сложно. Чертеж също ще свърши работа.:)
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот did » Сря Мар 04, 2009 8:48 pm

NovemberCharlie написа:Дид, простичко ми обясни защо скоростта има отношение към стабилноста, или още по просто, защо падам от колелото като стоя на едно място и не падам като се движа. При един и същи трейл и един и същ вестибуларен апарат. :popcorn:
Едит: ако не можеш просто, обясни ми го сложно. :)


Няма нужда да е сложно. Може и да е сравнително "просто".

На място и върху колело, ти си една уж статична, но всъщност динамична неравновесна система. Каквото и да правиш, ти трябва САМ да си докараш равновесието. Няма други сили да ти помагат. Тва го могат трайълистите и е трудна работа. Всъщност, и те ще ти кажат, че ако не мърдаш, нещата не стават. Те подскачат и за това теория хич не им ТРЯБВА!

На скорост, ти можеш и ТРЯБВА да използваш ускорението в една посока, което при относително пренасяне на тежестта в системата колоездач-земя, при взаимодействие с относително ;) статичната Земя, може да промени картинката драматично.

Абе, напиши си формулките, ама въведи и терена в уравнението, направи терена неравен и гледай сеир.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот outfaced » Сря Мар 04, 2009 8:53 pm

NovemberCharlie написа:Дид, простичко ми обясни защо скоростта има отношение към стабилноста, или още по просто, защо падам от колелото като стоя на едно място и не падам като се движа. При един и същи трейл и един и същ вестибуларен апарат. :popcorn:
Едит: ако не можеш просто, обясни ми го сложно. Чертеж също ще свърши работа.:)


и трейл-а и жироскопичните сили "работят" само в движение ... защо въобще разглеждаш статичния случай като база за сравнение :dunno:
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот did » Сря Мар 04, 2009 8:55 pm

outfaced написа:и трейл-а и жироскопичните сили "работят" само в движение ... защо въобще разглеждаш статичния случай като база за сравнение :dunno:


А кой ще ми дефинира, най-накрая, разликата между трейл и жироскопични сили, при положение, че и двете работят еднакво?

и, как, по дяволите, е тва нещо "load transfer" на български?
Последна промяна did на Сря Мар 04, 2009 8:56 pm, променена общо 1 път
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот bikerider » Сря Мар 04, 2009 8:55 pm

@NC:
Както доста често се случва най-прав е did - трябваше отдавна да си сверим часовниците :D

Моето понятие за стабилност е стабилността на велосипедиста, където стабилността на велосипеда се явява частен случай на първата, а разликата между двете е сцеплението с терена.

Ако насоча инерцията на тялото към центъра на завоя, инерцията на колелата и жироскопичния ефект няма да ме спрат да се попързалям по кълка. Или ако си насоча инерцията по допирателната... :fight:
Жироскопичния ефект не ми помага с нищо освен, че действа успокояващо. Всичко е баланс на тегло върху две контактни площи.

NovemberCharlie написа:Едит: Предлагам някой да засили ДХ колело до 80-90 км в час и да се опита да му завърти кормилото. ако иска плавно, ако иска рязко. И после да го сравни със силата за завъртането на кормилото при спряло положение.


При висока скорост по-трудното според физиката преместване на предното колело на практика при моя велосипед с 35.55см лост и две ръце не е осезаемо. 2.5кг колело го местя без проблем с два пръста по равна пътека с доста голяма скорост, по спомен на конкретната пътека трябва да е било с около 60-70км/ч.

Edit: А, did вече е обяснил прекрасно като за инженер :D:agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот did » Сря Мар 04, 2009 9:01 pm

bikerider написа:Жироскопичния ефект не ми помага с нищо освен, че действа успокояващо. ...

Edit: А, did вече е обяснил прекрасно като за инженер :D:agree:


Промених си даже и подписа :D
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот vpravov » Сря Мар 04, 2009 9:07 pm

И понеже на мене руския ми е по-добър от английския :dunno:

http://transportda.ru/article30.html

Таким образом мы получаем, что гироскопический эффект в велосипеде наблюдается. Но он действительно влияет на устойчивость велосипеда лишь при больших скоростях или в случае облегчённого велосипеда (велосипеда без водителя). Отсутствие гироскопического велосипеда не делает езду на нём невозможной.
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Мнениеот did » Сря Мар 04, 2009 9:25 pm

абе... я дефинирайте "колоездене" първо, за да не преливаме от пусто в празно, че наистина си говорим на патагонски.

това дали е колоездене и как влиза в картинката?

@котстанефф: бравос! :clap:

Колко нютона ти беше load transfer-а при тоя завой?

Носеше ли си жироскоп?

Колко часа показваше жироскопа?

Защо?
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот NovemberCharlie » Сря Мар 04, 2009 9:31 pm

До тук НИКОЙ не показа сметки.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот did » Сря Мар 04, 2009 9:33 pm

NovemberCharlie написа:До тук НИКОЙ не показа сметки.


2 + 2 = 4
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот NovemberCharlie » Сря Мар 04, 2009 9:35 pm

Печелиш плюсче за правилни сметки.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот NovemberCharlie » Сря Мар 04, 2009 9:37 pm

http://vbox7.com/play:1aa92b7c

http://vbox7.com/play:dbebda26

С това считам въпросът за приключен.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот NovemberCharlie » Сря Мар 04, 2009 9:46 pm

Нов въпрос: променя ли се налягането в гумите след като се качим на велосипеда?
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот bdz43r » Сря Мар 04, 2009 10:00 pm

Промяната на налягането е следствие (и) от промяна в обема. Променя ли се обемът на гумата, след като се качим на велосипеда?
Аз казвам да.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1220
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Мнениеот did » Сря Мар 04, 2009 10:04 pm

очевидно: променя се обема, променя се налягането, променя се и темата в по-удобна посока.

а въобще някой интересува ли се как е на български "load transfer"?
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот k0cTaHeB » Сря Мар 04, 2009 11:52 pm

did написа:абе... я дефинирайте "колоездене" първо, за да не преливаме от пусто в празно, че наистина си говорим на патагонски.

това дали е колоездене и как влиза в картинката?

@котстанефф: бравос! :clap:



Според мен всеки си дефинира колоезденето по свой начин :)
Изображение Интереса клати феса.
http://www.gravitamin.com http://chetaplusplus.com/
Аватар
k0cTaHeB
 
Мнения: 919
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Апр 19, 2006 3:37 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот NovemberCharlie » Чет Мар 05, 2009 6:54 am

Нов въпрос:На какво (основно) натоварване е подложена горната тръба на рамката при равномерно каране при равен път?
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот Kpoko » Чет Мар 05, 2009 9:03 am

Опън.
Аватар
Kpoko
 
Мнения: 1542
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 10:58 am
Местоположение: София

Мнениеот nikitoMTB » Чет Мар 05, 2009 9:23 am

Според мен е свиване. :dunno:
Аватар
nikitoMTB
 
Мнения: 1011
Рейтинг: 1804
Регистриран на: Нед Май 20, 2007 11:08 am
Местоположение: Шумен/София

Мнениеот dimochito » Чет Мар 05, 2009 9:45 am

nikitoMTB написа:Според мен е свиване. :dunno:
терминът е "натиск" (би трябвало тази тръбата да има по-голяма "якост на натиск") :agree: и да натиск май е най-правдоподобно :)
Последна промяна dimochito на Чет Мар 05, 2009 9:47 am, променена общо 1 път
did написа:Сега видях - всъщност желязното е пластмасово, но направено от алуминий.

Price/weight/performance my friend. Pick 2.
Аватар
dimochito
 
Мнения: 372
Рейтинг: 1391
Регистриран на: Нед Фев 17, 2008 3:15 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот outfaced » Чет Мар 05, 2009 9:46 am

NovemberCharlie написа:Нов въпрос:На какво (основно) натоварване е подложена горната тръба на рамката при равномерно каране при равен път?


какво значи основно ... някой части от тръбата са на опън други на натиск :dunno:

Освен това за коя рамка ... че те сега някой са с доста шантави геометрии. Та зависи как е проектирана и сглобена/заварена рамката и къде е предвидено да "текат" силите и натоварванията.
Ако се направи модел само с пръчки резултата в най общия случай е нещо подобно.

Изображение
Изображение

Иначе всичко подлежи на моделиране и може да се направи както е нужно, чрез съответната геометрия и дебелина на тръбите.
Последна промяна outfaced на Чет Мар 05, 2009 9:54 am, променена общо 1 път
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот NovemberCharlie » Чет Мар 05, 2009 9:52 am

outfaced написа:какво значи основно ... някой части от тръбата са на опън други на натиск :dunno:
Естествено :agree:
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Мар 05, 2009 11:47 am

did написа:очевидно: променя се обема


На мен не ми е очевидно - не зависи ли от конкретната гума??? :dunno:

@NC: тия филмчета наистина важат само за летящи колела...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот NovemberCharlie » Чет Мар 05, 2009 1:15 pm

bikerider написа:
did написа:очевидно: променя се обема


На мен не ми е очевидно - не зависи ли от конкретната гума??? :dunno:

@NC: тия филмчета наистина важат само за летящи колела...
Ако се замислиш имат съвсем очевидна връзка (опора) със земята. ;)
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот did » Чет Мар 05, 2009 1:16 pm

NovemberCharlie написа:Ако се замислиш имат съвсем очевидна връзка (опора) със земята. ;)


Ще се сетиш и ти накрая, че Земята съществува...
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот NovemberCharlie » Чет Мар 05, 2009 1:17 pm

did написа:
NovemberCharlie написа:Ако се замислиш имат съвсем очевидна връзка (опора) със земята. ;)


Ще се сетиш и ти накрая, че Земята съществува...
Ми аз това го приказвам от самото начало, ама никой не чува. Ти беше този, който измисли летящите килимчета със жироскопичен ефект. :D
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Мар 05, 2009 3:50 pm

bikerider написа:
NovemberCharlie написа:@NC: тия филмчета наистина важат само за летящи колела...
Ако се замислиш имат съвсем очевидна връзка (опора) със земята. ;)


Да - обездвижена и закрепена здраво. За разлика от велосипеда :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот NovemberCharlie » Чет Мар 05, 2009 4:46 pm

bikerider написа:
bikerider написа:
NovemberCharlie написа:@NC: тия филмчета наистина важат само за летящи колела...
Ако се замислиш имат съвсем очевидна връзка (опора) със земята. ;)


Да - обездвижена и закрепена здраво. За разлика от велосипеда :)
Опорната точка (канапа) в първия клип има достатъчно степени на свобода. ;)
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Мар 05, 2009 4:55 pm

А окачената маса и влиянието й (кинетичната й енергия) къде фигурират в тая постановка? :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

ПредишнаСледваща

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 370 госта