Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Мнениеот NovemberCharlie » Чет Мар 05, 2009 5:24 pm

bikerider написа:А окачената маса и влиянието й (кинетичната й енергия) къде фигурират в тая постановка? :)
:bigeyes:
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Мар 05, 2009 5:32 pm

Питам, щото за мен постановката е движещ се през пространството жироскоп, стъпил на нещо, което не винаги има 100% сцепление и на всичкото отгоре върху жироскопа има окачена маса, която мести нагоре общия център на тежестта и има собствен вектор на движение, инерция и прочие и прочие. Всичко това на практика редуцира жироскопичния ефект до помощно явление по отношение общата стабилност на тая система.

Нещо пропускам ли?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот NovemberCharlie » Чет Мар 05, 2009 6:31 pm

bikerider написа:Питам, щото за мен постановката е движещ се през пространството жироскоп, стъпил на нещо, което не винаги има 100% сцепление и на всичкото отгоре върху жироскопа има окачена маса, която мести нагоре общия център на тежестта и има собствен вектор на движение, инерция и прочие и прочие. Всичко това на практика редуцира жироскопичния ефект до помощно явление по отношение общата стабилност на тая система.

Нещо пропускам ли?
Нищо. :)
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот did » Чет Мар 05, 2009 11:22 pm

bikerider написа:Нещо пропускам ли?

тури в манджата и човешкия фактор, демек велосипедист като мен, с неадекватни реакции.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот outfaced » Пет Мар 06, 2009 2:56 pm

did написа:и, как, по дяволите, е тва нещо "load transfer" на български?


изместване на натоварването ... харесва ли ти :dunno:
мен не съвсем, ама за друго не можах да се сетя :D
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот NovemberCharlie » Пет Мар 06, 2009 3:07 pm

outfaced написа:
did написа:и, как, по дяволите, е тва нещо "load transfer" на български?


изместване на натоварването ... харесва ли ти :dunno:
мен не съвсем, ама за друго не можах да се сетя :D
Въпросът е дали има приет за правилен превод.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот outfaced » Пет Мар 06, 2009 3:28 pm

ако има книги и учебници на български по vehicle dynamics, там трябва термина да го има ...
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот zero knowledge » Вто Мар 10, 2009 8:03 am

NovemberCharlie написа:До тук НИКОЙ не показа сметки.

Ето ти сметки:
Изображение


Само се чудя дали от досегашната дискусия не липсват съществени елементи от картинката как всъщност се движи колелото (постоянно криволичене и корекции) и силите, които действат м/у гумите и земята.
19.6.16.6
Аватар
zero knowledge
 
Мнения: 721
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 29, 2002 10:40 pm
Местоположение: 02139

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Мар 10, 2009 10:17 am

Не ме разбра. Формулите са хубаво нещо, ама имат проблем - нямат цифри. ;)
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Мар 10, 2009 10:18 am

zero knowledge написа:
Само се чудя дали от досегашната дискусия не липсват съществени елементи от картинката как всъщност се движи колелото (постоянно криволичене и корекции) и силите, които действат м/у гумите и земята.
Е за тва идеше реч през по-голямата част от дискусията. :agree: .
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот zero knowledge » Вто Мар 10, 2009 7:08 pm

NovemberCharlie написа:Формулите са хубаво нещо, ама имам проблем - нямат цифри. ;)

Нищо, ти имаш опит с интерпретирането на формули, при желание ще се справиш.

NovemberCharlie написа:
zero knowledge написа:Само се чудя дали от досегашната дискусия не липсват съществени елементи от картинката как всъщност се движи колелото (постоянно криволичене и корекции) и силите, които действат м/у гумите и земята.
Е за тва идеше реч през по-голямата част от дискусията. :agree: .

Да разбирам ли, че си разбрал? :D
19.6.16.6
Аватар
zero knowledge
 
Мнения: 721
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 29, 2002 10:40 pm
Местоположение: 02139

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Мар 10, 2009 7:53 pm

zero knowledge написа:
NovemberCharlie написа:Формулите са хубаво нещо, ама имам проблем - нямат цифри. ;)

Нищо, ти имаш опит с интерпретирането на формули, при желание ще се справиш.

NovemberCharlie написа:
zero knowledge написа:Само се чудя дали от досегашната дискусия не липсват съществени елементи от картинката как всъщност се движи колелото (постоянно криволичене и корекции) и силите, които действат м/у гумите и земята.
Е за тва идеше реч през по-голямата част от дискусията. :agree: .

Да разбирам ли, че си разбрал? :D
Разбирам, че няма отговор на въпроса с увеличението на стабилността при увеличение на скоростта. :D Между другото текстът в горните формули нещо ми е странен. ;)
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот PtD » Сря Мар 11, 2009 12:45 am

Добре би дошло и една легенда на параметрите... φ предполагам е ъгъл на завъртане?
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот TeDo_BaPHa » Пон Май 18, 2009 9:51 pm

http://www.youtube.com/watch?v=P014jvaB3ic&feature=channel
Айде поспорете пак, че иначе не е интересно ;) :eyebrow: :evil:
ХОРА, ИЗПОЛЗВАЙТЕ ТЪРСАЧКАТА, ТЯ Е НАПРАВЕНА ЗА ДА ВИ УЛЕСНИ!!!
Cipokrila Zizibaga написа:p.s. Ако сте неосъзнат пубер на не повече от 14 и половина , или ми предлагате бартери за всякакъв вид бяла или черна техника, други предмети или човешки органи, моля не ме търсете.
Аватар
TeDo_BaPHa
 
Мнения: 2509
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 13, 2007 9:31 pm
Местоположение: Варна

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот hitar_potter » Пон Май 18, 2009 10:47 pm

Наскоро писах едно рефератче от няколко странички на тема „физиката във велосипеда“ Та, направих малко сметки по жироскопичните ефекти и мислих над този въпрос. Мисля, че наистина влиянието, което оказват е дотолкова, че да помагат на предната гума да се завърти в правилната посока при евентуално наклоняване на байка.
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Май 19, 2009 9:22 am

hitar_potter написа:Наскоро писах едно рефератче от няколко странички на тема „физиката във велосипеда“ Та, направих малко сметки по жироскопичните ефекти и мислих над този въпрос. Мисля, че наистина влиянието, което оказват е дотолкова, че да помагат на предната гума да се завърти в правилната посока при евентуално наклоняване на байка.
Би ли пояснил...
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот hitar_potter » Вто Май 19, 2009 9:34 am

В крайна сметка, сметнах периода на прецесия, което не е много коректно, ама вече толкова ме мързеше, че направо... (Ся очаквам да ме изядете с парцалките за глупостите, които съм писал вътре :D )

П.П. Рефератът е написан на малко нисък стил, зарати target-групата му
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот did » Вто Май 19, 2009 9:41 am

Поздравления!

Явно не обичаш пощенските марки.

Сметките ти са правилни, но изводите от тях - не са.

За да кажеш кое е "важно", трябва да сметнеш 2 сили и да ги сравниш.

Пробвай да сметнеш силата, която упражнява 80 кила колоездач, падащ странично, завъртайки колелото спрямо линията, свързваща контакта на двете гуми със земята.

После сравни порядъците с жироскопичните сили.

А тва са само 2 от силите. Има и още доста, които са най-важните. Например, какво става при завъртане на кормилото.
Последна промяна did на Вто Май 19, 2009 9:47 am, променена общо 1 път
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Май 19, 2009 9:44 am

Хич не е зле :agree:
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Май 19, 2009 9:47 am

did написа:
Пробвай да сметнеш силата, която упражнява 80 кила колоездач, падащ странично, завъртайки колелото спрямо линията, свързваща контакта на двете гуми със земята.

После сравни порядъците с жироскопичните сили.
Няма смисъл. Падащият колоездач, така или иначе, е обречен. :D
Просто до тук стана ясно, че жироскопичният момент ПОМАГА да се кара колело.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот did » Вто Май 19, 2009 9:49 am

Мда, помага... само дето е с два порядъка по-слаб от другите сили.

и... нека не си говорим за гуми от по 700 грама, шини от по половин кило...

Ако това е толкова важно, хората няма да дават мило и драго за по-леки колела и гуми.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот SpoileR » Вто Май 19, 2009 10:14 am

Ммммм, че приятна темичкааа... :beer

В тоя пост сам си питам и сам си отговярям, и май накрая даже не мога и да задам въпроса като хората.
Мога да изтрия всичко и да оставя само въпроса ми, но го писах 100 часа и няма да го изтрия! :^: :^: :^:

Който го мързи да чете да погледне последните редове след звездичките, а който не е сигурен, че ми разбира въпроса, нека прочете всичко...





Хинт: Защо на космическите станции правят пръстен около нея (1 към едно може да се сравни с шината на велосипед) който да се върти със определена скорост?

Дали нЕма общо Гравитация, жироскопи и тн? :)


bikerider написа: Сцепление...


:)

Като си спрял на едно място силите от всички страни на велосипеда са 0 с изключение на тази на гравитацията която го натиска надолу...

При перфектно изправен байк на 90 градуса спрямо земната повърхност би трябвало колелото да не пада... но няма такова нещо като перфектно (абсолютно) нещо и той си пада. Да не говорим за другите фактори, като вятър, въбрации в земната повърхност и тн...

Когато колелото е в движение вече нещата са различни:

За да го движим прилагаме сила, която по механичен път отива в задното колело и посредством СЦЕПЛЕНИЕТО МУ със земната повърхност, премества велосипеда напред.

На тази наша сила пък има доста голям бой противодействащи сили: триене във веригата с венци и курбели, сцепление на гумите с земята, насрещен вятър, тиене в лагерите (което макар и минимално- не е 0), ролята на гравитацията която натиска колелото надолу и тн...

Макар и много на брой, всички тези сили не са достатъчно...ъм... силни, за да противодействат на нашата и колелото се движи. напред...

Колелото пада наляво и надясно, а не напред или назад, понеже е е по- дълго и по- високо от колкото е широко...

(направо се изумявам какви ги измислям... ама па нека някой каже, че не е вярно... :D (Да знам, че става дума за контактната площ на гумите с земята...) )

Добре спирам простотиите... да се върнем в началото, че имах въпрос, който почти забравих:

Като си спрял на едно място силите от всички страни на велосипеда са 0 с изключение на тази на гравитацията която го натиска надолу...


+реакцията на опората +еластичността на колеото които противодействат нагоре.

Та ОК. Имаме нагоре и надолу уравновесяване.

Да приемем сега, че колелото е в движение.

Карам примерно със 25кмч и имам дадена стабилност X в посока на движение НАПРЕД със необходима сила за придвижване У.

За да имам същата стабилност при 1кмч имам 3 избора:

1. При залитане на колелото (и аз със него разбира се) да се наклоня в противоположна посока, измествайки центъра на тежестта на цялостната конструкция, докато я приведа в нормално състояние, след което да се възвирна в първоначална позиция, до следващо залитане... Това го разбирам.

2. При залитане примерно наляво, мога да завъртя кормилото на дясно под такъв ъгъл, че при промяната на посоката на движение на колелото, получената центробежна сила, която те изхвърля в обратна посока, да компенсира накланянето и в точния момент да изправя кормилото до следващо залитане... и т'ва окей.

Може и комбинирано което е най- удачно...

Въпроса ми (най-после :D) е следния:

Както казах: карам с 25кмч и имам дадена стабилност Х, прилагайки сила за да мога да ги поддържам У.

Ето го и любопитството:

Както си карам с 25кмч натискам спирачка и колелото спира почти до 0. Тогава увеличавам силата ми необходима за задвижване до nY и стабилността ми става отново X и то при движение примерно със 1кмч.

Като карам, посредством СЦЕПЛЕНИЕТО, създавам движение НАПРЕД, а като спирам, посредством СЦЕПЛЕНИЕТО, създавам противодействие на това движение- НАЗАД.

При тази ниска скорост шините почти не се въртат, така че създадения от тях ефект вече не важи.

Идеята е силата за движение напред да е една идея' по- голяма от тази, която в комбинация със спирачното противодействие, би довела колелото до спиране.

Тогава стабилността си е пак добра, а скоростта малка...

В случая освен нагоре и надолу имаме и напред и назад почти уравновесяване.

Остава единствено страничното което се компенсира с завъртане на кормилото, което в случая обаче може и да е плавно, а не рязко, както като не си на спирачка...

Та въпроса ми е какво кара противодействието на спирачките, да анулира липсата на рязко компенсиране чрез завъртане...

уф ...


************** ************** ************** **************

Та в крайна сметка: Защо като си на спирачка и въртиш с много усилие (за да може да тръгнеш все пак) си също толкова стабилен, както като се движиш по-бързо, но без спирачка и с малко усилие.

А сега де? :eyebrow:
Последна промяна SpoileR на Вто Май 19, 2009 10:22 am, променена общо 2 пъти
Страх ме е от СТРЪМНОТО...
Аватар
SpoileR
 
Мнения: 4240
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 22, 2006 4:10 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Май 19, 2009 10:19 am

did написа:Мда, помага... само дето е с два порядъка по-слаб от другите сили.
Е, и? Това не означава, че не съществува. Още повече, че размерът на другите сили много зависи от градуса на наклона, т.е. от изместването на центъра на тежестта на системата велосипедист-колело спрямо оста, свързваща опорните точки на предното и задното колело със земята. Едно е да си наклонен с 5-10 градуса, друго е с 40.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Май 19, 2009 10:25 am

Уфффф, аре стига, PtD вече го показа - http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... -stability
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Технически термини, свързани с велосипеда и колоезденето

Мнениеот zero knowledge » Нед Май 24, 2009 11:09 pm

:popcorn:
19.6.16.6
Аватар
zero knowledge
 
Мнения: 721
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 29, 2002 10:40 pm
Местоположение: 02139

Предишна

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 369 госта