Неразисквана тема - топли дискове?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот EccentricMOTION » Съб Юли 04, 2009 11:46 am

Преобърнах форума, никой никъде не коментира как да избегнем прегряване на роторния диск на дискова спирачка?
Продукт: Mechanical Disc Brake Shimano Alivio BR-M415 / Линк /
Проблем: При продължително спускане се усеща намаляване на спирачната сила, при проверка установих че диска е изключително топъл.
Допълнителни коментари: Спирачката се използва за задна, велосипеда е Drag Behemoth '08, накладките са органични, оригинални, диска е 160мм, IS монтаж, прегряването се получи след изминаване на 3-4 км АМ-трасе, завършващо с ДХ-пътека /наклон над 30-40%, надлъжен и напречен наклон, с периодични 1/2 - 1м дропове, теглото на райдъра е ~65кг
Въпрос Как да избегнем подобно прегряване на диска, с цел запазване на спирачната сила, съхраняване на самия спирачен апарат и роторен диск?
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот marsa » Съб Юли 04, 2009 12:02 pm

Като непрофесионалист бих те посъветвал да правиш това, което аз бих направил с всяка една спирачка, за да я държа в кондиция (вкл. v-брейк и челюстни) - стреми се да спираш максимално импулсно, а не постоянно - "припомпвай" спирачките, а не ги дръж на "полусъединител". Ако ги държиш постоянно, КПД намалява постепенно в зависимост от конкретние спирачки и ситуация на трасето, че дори рискуваш да "подпалиш" накладките. Като разбира се ще се пазиш от блокиране на колелата. Възможно е да има места, на които да не може да се спуснеш с конкретната конфигурация, не прекалявай - по- добре да не спушнеш, отколкото да се пребиеш.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот did » Съб Юли 04, 2009 12:06 pm

Рецепта:

1. Научаваш се да спираш. TOYAGA и C_Mo пред ивреме го бяха написали перфектно "или спираш, или не спираш". Всяко суркане, провлачване и полу-спиране е мор за спирачката.

2. Не задържай лостчето на спирачката натиснато повече от 3-4 секунди без почивка. Когато спираш, спирай наистина. Като караш - карай. Всъщност, 2 = 1.

3. Ако карането ти, въпреки тия препоръки, не пасва на спирачката, смени си диска с по-голям или спирачката с по-мощна. Дори и при това положение, препоръки 1 и 2 остават!
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот dido85 » Съб Юли 04, 2009 12:10 pm

Въпросния ротор сменил ли си е цвета в и около зоната на триене ?
(ако не е, мисля че не може да се говори за прегряване)

При продължително спускане с натисната спирачка е нормално ротора да се загрее, толкова че да не може да се пипа с ръка (за точни градуси не мога да говоря, но са над 150 със сигурност).

За увеличаване на спирачната сила, може да пробваш с по-голям размер диск или да сложиш метални накладки (ако наличния диск позволява това).


П.П. Оп изпревариха ме :agree:
Аватар
dido85
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1665
Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 3:09 pm
Местоположение: Варна

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот EccentricMOTION » Съб Юли 04, 2009 12:38 pm

~Относно начина на спиране - приемам съвети. НЕ МОГА да спирам подобаващо. За припомпване - да, но на конкретното трасе подобно припомпване означава 6 метра по склона надолу поради наличния страничен наклон. За напред ще се старая повече.
~Диска не е променил цвета си, но замириса на накладки /като на феродо от съединител при автомобил/, за температура - не мога да конкретизирам но кожата на ръкавиците /661 Comp/ се лъсна и размаза.
~по-голям диск означава ли по-малко натоварване на спирачния апарат/диска, респективно по-малко загряване ?
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот dido85 » Съб Юли 04, 2009 1:33 pm

За достигане на една и съща спирачна сила, при по-голям диск е нужно по-малко усилие на притискане на накладките в/у него, отколкото при по-малък.

При следващата смяна на накладки защо не пробваш с метални, верно са по-шумни, но се държат добе точно при загряла спирачка?

А каква ти е предната спирачка? Ако е същата би трябвало и с нея да има проблем. Да не, ползваш само задна при спускане :dontknow:
Аватар
dido85
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1665
Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 3:09 pm
Местоположение: Варна

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот diddy » Съб Юли 04, 2009 1:41 pm

dido85 написа:
А каква ти е предната спирачка? Ако е същата би трябвало и с нея да има проблем. Да не, ползваш само задна при спускане :dontknow:


В момента предна спирачка липсва ...
Life's a climb but the view is great!!!
Аватар
diddy
 
Мнения: 195
Рейтинг: 1333
Регистриран на: Сря Яну 02, 2008 9:51 pm
Местоположение: София

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот рс » Съб Юли 04, 2009 1:51 pm

По-голям диск се охлажда по-добре - има по-голяма повърхност. А с един диск вместо два - просто си вкарал повечко енергия в него. Трябваше да споменеш тази "подробност" отначало
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот endkuro » Съб Юли 04, 2009 2:41 pm

Предната спирачка е много важна, защото тя поема голяма част от спирачното усилие, без нея задната ще прегрява винаги. Сложи отпред диск с 185 и така отпред няма да прегрява, понеже диска е по-голям, а отзад с по-малкия също, понеже усилието ще е по-малко благодарение на предната.
Аватар
endkuro
 
Мнения: 264
Рейтинг: 986
Регистриран на: Съб Май 16, 2009 2:53 pm

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот EccentricMOTION » Съб Юли 04, 2009 5:35 pm

Запознат съм за разпределението на спирачната сила и отношението ~70/30% полза на предната като разбира се за всеки райдър е персонално. Няма предна поради факта че няма кинти - жената, колата, жилището са по-важни. Ще послушам съвета за 185цата отпред. Тъкмо това сега се обсъждаше...мисля че няма да е проблем на ЕПИКОН-а да поеме 185мм диск с механичен апарат като BR-465/475/485...?
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот Alpina » Съб Юли 04, 2009 6:36 pm

EccentricMOTION написа:Преобърнах форума, никой никъде не коментира как да избегнем прегряване на роторния диск на дискова спирачка?


Хайде пак -
Статия: Освен желанието: Как да спираме
Тема: Освен желанието: Как да спираме
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот рс » Нед Юли 05, 2009 10:26 am

Спирането няма как да се оптимизира много. Енергията от спускането отива в дисковете винаги, и в съпротивлението на въздуха и подобни. Единственото спиране без отдаване на енергия към дисковете е суркането на гума. Или блъскане в дървета :) Ако се спуска по-бавно, има малко повече охлаждане от въздуха - поради по-дългото време за тая работа - въпреки, че тогава и обдухването намалява пропорционално с намаляването на скоростта.
Дисковете са си топли винаги - 150 градуса май е една обичайна температура на напечен диск?
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот did » Нед Юли 05, 2009 11:22 am

pc, хайде пак прочети темата, посочена от Alpina, отначало, че откриваш топлата вода по неправилен начин.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот рс » Нед Юли 05, 2009 12:39 pm

did написа:pc, хайде пак прочети темата, посочена от Alpina, отначало, че откриваш топлата вода по неправилен начин.


Добре, директен отговор - за да не ти грее диска, спирай с блокиране на гума. Гарантирано ще грее незабележимо.
В случая с две спирачки ще спира по-незагряващо, отколкото ако не се поправи колелото и се кара все само със задната. Има мнение, че ако се спира кратко, но силно вместо продължително, но по-леко се намалява нагряването на дисковете. Несложно обмисляне на проблема сочи, че не би трябвало да има разлика как се спира при еднаква скорост на спускане. Затова няма начин да се подобри охлаждането в значителна степен.

Дори след като прочетох другата тема за спирането и физичните закони, се сетих за още нещо - за накладките има значение дали се спира интензивно или полекичка. При по-интензивно спиране в крайна сметка за намаляване на скоростта с 20 км/ч примерно, дисковете ще загреят повече. Така в тях ще остане повече от енергията и накладките ще прегорят по-късно - и спирачката ще "омекне" по-късно или при късмет ще е след като си е свършила работата. Но ако погледнем заглавието на темата отново - се връщаме на дисковете и ако се спира импулсно, дисковете загряват повече от постоянния режим. Ползите от това ще трябва да се обсъдят. Не е свързано с подобреното охлаждане при отлепена от диска накладка, а с магиите в момента на триене.
Последна промяна рс на Нед Юли 05, 2009 1:05 pm, променена общо 1 път
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот tanec » Нед Юли 05, 2009 11:28 pm

EccentricMOTION написа:Запознат съм за разпределението на спирачната сила и отношението ~70/30% полза на предната като разбира се за всеки райдър е персонално. Няма предна поради факта че няма кинти - жената, колата, жилището са по-важни. Ще послушам съвета за 185цата отпред. Тъкмо това сега се обсъждаше...мисля че няма да е проблем на ЕПИКОН-а да поеме 185мм диск с механичен апарат като BR-465/475/485...?


Мисля , че с твойте килограми на епикончето и 203 да му забодеш няма да му е проблем.

Това е лично мое мнение и нека никой не се влияе от него. Аз съм го пробвал и до този момент не съм има проблеми със сучене луфтове и т.н.
Аватар
tanec
 
Мнения: 329
Рейтинг: 1992
Регистриран на: Пон Апр 25, 2005 8:22 am

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот Pr3d4t0R » Пон Юли 06, 2009 9:55 am

:offtopic: Според производителя на Епикон не трябва да се слага повече от 185 диск!
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4058
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот tanec » Пон Юли 06, 2009 10:00 am

това го знам, казвам го защото е лекичък. Нормално е човек който тежи 80-90-100 килограма да товари повече вилката отколкото човек тежащ 65. Всеки сам си преценява. За това съм писал че до момента нямам проблеми и продължавам така да си карам.
Аватар
tanec
 
Мнения: 329
Рейтинг: 1992
Регистриран на: Пон Апр 25, 2005 8:22 am

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот Alpina » Пон Юли 06, 2009 11:38 am

:lolup: :rofl: :rofl: :rofl:
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот did » Пон Юли 06, 2009 11:45 am

Кво се хилиш! Те хората предвиждат колелетата да се карат от 100 кила говеда и по-леките спокойно могат да не се съобразяват с препоръките... мда.

Само дето препоръките на производителите са точно за 65-75 кила карач (стандартен!), а при повече килца, трябва да се има пет наум.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот codename47 » Съб Юли 11, 2009 9:09 am

гледайки клипчетата на http://mpora.com/schpytzyo/videos/ се чудя как не си прегряват дисковете - при тези технични спускания ми се струва че непрекъснато са на "полуспусък" а не "припомпват"?
Ако приемете ограниченията си, ще успеете да ги прескочите и да минете отвъд тях!
Аватар
codename47
 
Мнения: 2295
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Май 13, 2006 9:19 pm
Местоположение: София

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот Alpina » Съб Юли 11, 2009 9:26 am

Защото тук пръст има разликата във времето, за което се минава участъка ;)
(Т.е. скоростта и от там - Ек = ½mv²)
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот GreenTeam » Съб Юли 11, 2009 10:04 am

Да си кажа и аз мнението :D .Според мен е почти невъзможно да спускаш по пътека,особенно ДХ само със задна спирачка.Аз веднъж нямах накладки на предната спирачка и въпреки че задната спира перфектно,като се спуснах по стръмна пътечка на един от хълмовете в Пловдив(не е ДХ пътека) и още първите 2-3м задната поднесе и колелото стана неуправляемо,за късмет се получи нещо като спирането при скиорите(не рало,а настрани) и успях да спра.
Пловдив-Градът под тепетата
Аватар
GreenTeam
 
Мнения: 128
Рейтинг: 1054
Регистриран на: Нед Мар 08, 2009 9:58 pm
Местоположение: Plovdiv

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот nikolce » Съб Юли 11, 2009 10:22 am

GreenTeam написа:Да си кажа и аз мнението :D .Според мен е почти невъзможно да спускаш по пътека,особенно ДХ само със задна спирачка.Аз веднъж нямах накладки на предната спирачка и въпреки че задната спира перфектно,като се спуснах по стръмна пътечка на един от хълмовете в Пловдив(не е ДХ пътека) и още първите 2-3м задната поднесе и колелото стана неуправляемо,за късмет се получи нещо като спирането при скиорите(не рало,а настрани) и успях да спра.


Именно, и аз това се чудех. Та той сигурно не пуска спирачката въобще, като същевременно, трябва да внимава да не блокира задното колело. Ама то луд умора няма. EccentricMOTION поздрави :beer: .
Аватар
nikolce
 
Мнения: 121
Рейтинг: 1358
Регистриран на: Чет Мар 26, 2009 8:10 am

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот рс » Съб Юли 11, 2009 12:24 pm

Alpina написа:Защото тук пръст има разликата във времето, за което се минава участъка ;)
(Т.е. скоростта и от там - Ек = ½mv²)

Леле че формула... защо има нещо на степен? Ама тя май не важи за нашите размисли. Енергията да ускориш константна маса с 1 км/ч не е ли също константа? Тогава да ускориш с 2 км/ч ще е двойна, т.е. пропорционална, а виждм степен. Отивам да чета физика.
Времето е пропорционален фактор при спирането - два пъти по-бавно като се спира, дисковете греят наполовина. Същевременно охлаждането намалява - но по сложен закон. Но ако енергията за ускорението се увеличава на квадрат от скоростта, излиза, че ако спреш изведнъж ще се отдели много кратно повече топлина в дисковете, отколкото ако се спре плавничко. Караш с 30, спираш рязко - греят, караш пак с толкова - спираш плавно - загряват по малко... но и тъй не става.
Как да употребим горната формула за да сметнем енергията, преработена от спирачките?
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот Alpina » Съб Юли 11, 2009 1:51 pm

Гледаш го в обратната посока ;)
Имах предвид друго - в примера на codename47 карат с малко или много, но почти постоянно натиснати спирачки и няма прегряване, защото скороста е малка. (Нагряване има, но не прегряване)
Това е така, защото енергията която трябва да се освободи (озапти) чрез спирачките е значително по-малка, заради скоростта.
Пример - ако преди някакво препятствие, което изисква пълното спиране, си се движил с 60км/ч (16.67м/с) и тежиш 80кг, то енергията която трябва да озаптят спирачките е 11 115.6 J, но ако си се движил с 30км/ч (8.33м/с), то тя не е наполовина т.е. 5 557.8 J, ами е 2 775.6 J. Т.е. при два пъти по-ниска скорост имаме 4 пъти по-малко енергия, която трябва да бъде преобразувана. А ако скороста не е 60, ами е 15 - сам може да сметнеш, че енергията е 16 пъти по-малка
В конкретния случай е можело и да се движат с 15км/ч - тогава става само 695.6 J. Въпреки, че спират повече пъти, т.е. не са само тези 695.6 J, ами е няколко пъти по-толкова, то и времето за охлажване е повече. При бързо движещия се колоездач от друга страна, освен че при спирането осовождава много повече енергия, то и за по-кратко време ще му се наложи отново да освободи голямо количество т.е. има много по-малко време за охлаждане.
(грешките в числата, идват от грубото закръгление)

От там идва и това, че в примера на codename47 (ако съм изгледал правилния) няма прегряване, въпреки почти постоянното спиране, а при спускане по някои от пътеките под Драгалевския лифт можеш да усетиш миризмата на феродо.
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот рс » Съб Юли 11, 2009 3:34 pm

Едни сме физици.. бъркаме прилагането на теорията на практика.
Това с постоянното и непостоянното спиране обърква, защото не е вярно заради законите на физиката и запазванео на енергията, ами поради други конструктивни съображения и в крайна сметка почти не оказва влияние при еднакви други условия - тръгване от еднаква височина, спускане за еднакво крайно време, еднаква маса и еднакво съпротивление по пътя.

Като спуснеш бързо едно трасе, дисковете имат по-кратко време за охлаждане, ако е бавно - повече време. Енергията - топлината - е все една и съща. При бързото има повече съпротивление от въздуха, защото то не е линейно спрямо скоростта.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот dibo92 » Съб Юли 11, 2009 8:21 pm

Като нагорещен ротор се полее обилно с вода понякога се нагъва до толкова,че става неизползваем.Лично съм го виждал на живо с ротор на шимано,който при падане се топна в локва.
Аватар
dibo92
 
Мнения: 1132
Рейтинг: 1985
Регистриран на: Чет Сеп 20, 2007 2:09 pm
Местоположение: София

Re: Неразисквана тема - топли дискове?

Мнениеот EccentricMOTION » Съб Юли 11, 2009 10:25 pm

Проблема с топлите дискове на Бехемот-а е решен. Темата се разискваше само и единствено при условие, че велосипеда се използва само и единствено със задна спирачка /Shimano Alivio br-m415 на 160mm ротор/. След монтирането на предна спирачка, спирачната сила и усилие се пое от нея. Както сте запознати спирачната сила се разпределя 70% към 30% в полза на предната. Следователно използването само на задна спирачка натоварва апарата/диска три пъти повече. Сега няма прегряване на роторните дискове, има само топла бира :S Благодаря на всички Ви за съдействието.

Изводи:
1. Спирането само с един спирачен апарат го претоварва, при което диска загрява.
2. Ефективността на спиране зависи от техниката на спиране. Установихме че 'припомпването' на спирачните лостчета е по-ефективно при спиране. /на същия принцип работят и ABS при колите/
3. Установихме, че при скоростно спускане времето за охлаждане на роторния диск е по-малко. Също така при спускане са необходими дискове с диаметър 180+
4. От опит коментираха варианта за охлаждане - не поливайте дисковете с вода, бира, телесни течности... закаляването на стоманата се извършва при точно определна температура, време на охлаждане, тип на охлаждащата среда....
Лека и успехи !
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 17 госта