THEZOGGO написа:TENDER написа: За да смениш маслото в патрона не се налага да я разглобяваш пак. Той може да се извади без дори да сваляш вилката от байка.
Извинявам се, но как се прави това. Аз съм същата вилка и мисля да й правя профилактика скоро, та затова ми е интересно как се разглобява патрона без да се разглобява цялата вилка.

Сваляш въртока за регулиране скороста на връщане. Развиваш болта, който държи буталото на патрона. Отвиваш "тапата" отгоре, която затваря патрона, но без да я вадиш (отпушваш) патрона. Тапата трябва да остане за да се избегне случайно разливане на масло от патрона преди да е изваден от вилката. Тъй-като пружината в патрона е под напрежение, макар и слабо, може да я извадиш и пак да затапиш патрона. Отвиваш и тапата от лявата страна на короната. Може да извадиш и пружината от левия крак за да не ти се пречка. Сгъваш вилката докрай, колкото е възможния и ход и я оставяш в това положение. Съответно патрона ще щтръкне над короната, тъй-като "тапата" която го държи затворен е развита. Въпреки че болта отдолу който държи буталото на патрона е развит, ако опиташ да го извадиш няма да излезе лесно. Това е така, защото на шиша (стеблото) на буталото има доста плътно нанизан амортизатор, направен от някакъв тефлон. Функцията на този амортизатор е при ботъмаут, да предпази (в някаква степен) вилката от повреда (има такъв и в другия крак, но това не ни вълнува в момента). За да си сигурен че след като извадиш патрона, амортизатора няма да се размести, вилката не бива да бъде разгъвана докато патрона не се постави обратно, и болта който държи буталото на патрона не бъде завит поне отчасти. За да се извади патрона, трябва да се приложи усилие, а за това трябва стабилен захват. За целта патрона трябва да се почисти отвън от масла или грес ако има такива. Аз ползвам домакински обезмаслител Meglio. Не бива да се пръска директно върху стените на патрона, защото обезмаслителя ще изтече във вилката, а това не е желателно. Напръскай памучен парцал и забърши с него. След като патрона е почистен и не се хлъзга го хващаш с ръка плътно до короната и го изтегляш право нагоре. От въртеливи движения няма смисъл тъй-като буталото и цилиндъра нямат твърда връзка помежду си. Ако вилката не е отваряна до момента, амортизатора може доста сериозно да се съпротивлява на изваждането на патрона. Тогава трябва да се импровизира. На мен, винаги ми се намира парче от вътрeшна гума, от което бих си изрязъл лента която да навия на цилиндъра на патрона, за още по-добър захват. Разбира се, за да има добро сцепление с патрона, гумата трябва да е измита. Когато патрона е изваден, махаш тапата, вадиш пружината и источваш маслото. Докато източваш маслото е добре да направиш няколко движения с буталото, за да си сигурен че няма да остане нищо. Тъй-като главата и сегмента на буталото са от полимери, вероятно маслото ще бъде много чисто. Затова може предварително да си предвидиш чист съд в който да го съхраниш, защото след време може да ти си наложи да исползваш отново масло с такъв вискозитет
Патрона трябва да се постави във вилката преди да налееш новото масло. Увери се че амортизатора не се е разместил. За да може амортизатора да се наниже отново на стеблото на буталото, буталото трябва да се натисне с подходящ предмет. Мисля че е излишно да уточнявам и това, но все пак: Не бива да се използват метални предмети с остри ръбове, които могат да наранят вътрешната повърхност на цилиндъра. След като стеблото на буталото е преминало през амортизатора, завий винта от долу, колкото е възможно. Сега може да налееш новото масло. Ако не знаеш колко точно е необходимо, налей 40-50 мл., и направи няколко бавни движения нагоре надолу с цилиндъра, докато всичкото масло остане под буталото, когато цилиндъра е в долно положение (все едно вилката е згъната). Сега трябва да започнеш да изтегляш цилиндъра на патрона внимателно нагоре, докато през буталото бликне масло. Тъй-като патрона ще е изцяло във вилката, ще трябва да го изтеглиш разгъвайки вилката. Резките движения са силно нежелателни, тъй-като може да изтреляш масло чак на тавана. Сега наливаш малко масло и згъваш патрона, като внимаваш да спреш, преди да глътне въздух. Пак наливаш малко масло, и пак сгъваш, като внимаваш да спреш, преди патрона да глътне въздух, и така докато сгънеш патрона напълно. При напълно сгънат патрон, нивото на маслото над буталото трябва да е около 5 мм. При това положение, патрона ще е пълен с минимално необходимото количество масло за нормална работа на вилката. Разгъваш вилката плавно за да не изтреляш нагоре струя масло. Згъваш я наново докато патрона щтръкне. Слагаш пружината в патрона и го затапваш, след което завиваш тапата колкото е необходимо. Слагаш пружината и завиваш тапата на левия крак. Дозатягаш болта който държи буталото на патрона и поставяш въртока за реглаж на рибаунда.
Но според мен, ако вилката ти е за профилактика, трябва да я свалиш, отвориш, почистиш и смажеш. Възможно е дори маслото в патрона да е бистро, и да не е необходимо да се сменя. Ако вилката се използва без пружината в него, напрактика няма какво да замърсява маслото, тъй-като главата и сегмента на буталото са от полимери.