Теоретичен въпрос за Ви брейк

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Пон Дек 28, 2009 10:53 pm

Както знаем, за вилките има ограничение на максималния диаметър на спирачния диск, който може да се слага. Доколкото съм разбрал, причината за това ограничение е че рамото на приложената сила става голямо, момента на усукване на ботушите нараства много и разлуфтва втулките.
Добре, но при ви брейка рамото е много по-голямо! Ако повечето вилки среден клас допускат диск 7" (180мм) то каплата се явява диск с размер 26" !!! Разлуфтващото усилие би трябвало да е много по-голямо! А никъде не съм видял това да е дискутирано като проблем!
Ясно е, че ви брейка няма такава спирачна сила като хидравликата. Но и повечето добри ви брейкове могат да блокират колелото- т.е. спирачната сила е достатъчно голяма! Да не споменаваме и за хидравличните рим спирачки, при които силата на притискане си е доста подобна на дисковите!

Та накратко питането ми е: дали ви брейк спирачките разхлабват повече втулките на вилките отколкото дисковите спирачки?
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот EccentricMOTION » Пон Дек 28, 2009 11:01 pm

Ти повдигна въпроса за лостовете. Обърни внимание къде се монтира В-брейка и калипера на дисковата спирачка.Приеми стеншъните на вилката като лост спрямо опорна точка втулките или короната. Знаеш предполагам защо аджаба се разлуфтват вилките и къде точно. Отговори си сам на въпроса.
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот did » Пон Дек 28, 2009 11:23 pm

EccentricMOTION написа:Ти повдигна въпроса за лостовете. Обърни внимание къде се монтира В-брейка и калипера на дисковата спирачка.Приеми стеншъните на вилката като лост спрямо опорна точка втулките или короната. Знаеш предполагам защо аджаба се разлуфтват вилките и къде точно. Отговори си сам на въпроса.


Ти каза ли нещо или просто пак си упражняваше тропане по клавиатурата?

@valsto: Дисковите спирачки натоварват несиметрично (дискът винаги е закрепен отдясно и само там "дърпа") и водят до осукване на вилката, докато V-brakes, макар да имат в моменти дори по-голямо рамо и по-голяма спирачна сила, винаги натоварват симетрично и не водят до проблеми.
Последна промяна did на Пон Дек 28, 2009 11:57 pm, променена общо 1 път
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Пон Дек 28, 2009 11:56 pm

EccentricMOTION написа:Ти повдигна въпроса за лостовете. Обърни внимание къде се монтира В-брейка и калипера на дисковата спирачка.Приеми стеншъните на вилката като лост спрямо опорна точка втулките или короната. Знаеш предполагам защо аджаба се разлуфтват вилките и къде точно. Отговори си сам на въпроса.


не знам къде точно се разлуфтват и защо. само съм чел тук по въпроса и то не много конкретно.

не разбирам какво искаш да ми кажеш с това за лост спрямо втулки или корона! :dontknow: както и да го мисля- няма логика 8" диск да е по-натоварващ от 7" и да е по-лек от 26"
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Вто Дек 29, 2009 12:04 am

did написа:@valsto: Дисковите спирачки натоварват несиметрично (дискът винаги е закрепен отдясно и само там "дърпа") и водят до осукване на вилката, докато V-brakes, макар да имат в моменти дори по-голямо рамо и по-голяма спирачна сила, винаги натоварват симетрично и не водят до проблеми.

мерси. това дава нова насока на размислите ми. ще ми трябва малко време да го обмисля.... звучи доста логично :idea:
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот did » Вто Дек 29, 2009 12:31 am

valsto написа:звучи доста логично :idea:

Сигурно защото е азбучна истина.

Има и друга разлика (тема за размисъл) : При спиране дисковите спирачки натоварват спиците, а V-brakes - не!

Hint: При V-brakes спирачната сила и триенето са все върху шината, а иначе...
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот EccentricMOTION » Вто Дек 29, 2009 12:39 am

В-брейка е монтиран по-близо до точката в която се появява луфта - а именно втулките под прахоуловителите. За разлика от калипера на дискова спирачка, който се захваща почти на края на ботушите на вилката. Ако приемем, че опорната точка в този случай са втулките, ботушите са лост, то силата която оказва дискова спирачка върху нашата опорна точка е пъти по-голяма от силата която оказва В-брейка.
Простичко - при В-брейка е като да отвиваш стар болт с обикновен гаечен ключ. При дисковата спирачка получаваме добре познатия ни ефект на добавяне на метална тръба към ключа, при което с лекота отвиваме болта.


ПП ако отново моята теория е неясна - ще драсна и схема.
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот did » Вто Дек 29, 2009 12:41 am

EccentricMOTION написа:глупости

По-добре не пиши за неща, за които понятие си намаш, че вече ставаш смешен! АМА НАИСТИНА!

При изказвания като твоето, моментално бих ти писал заслужена двойка!
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Вто Дек 29, 2009 1:04 am

EccentricMOTION написа:В-брейка е монтиран по-близо до точката в която се появява луфта - а именно втулките под прахоуловителите. За разлика от калипера на дискова спирачка, който се захваща почти на края на ботушите на вилката. Ако приемем, че опорната точка в този случай са втулките, ботушите са лост, то силата която оказва дискова спирачка върху нашата опорна точка е пъти по-голяма от силата която оказва В-брейка.
Простичко - при В-брейка е като да отвиваш стар болт с обикновен гаечен ключ. При дисковата спирачка получаваме добре познатия ни ефект на добавяне на метална тръба към ключа, при което с лекота отвиваме болта.
ПП ако отново моята теория е неясна - ще драсна и схема.


ще бъда по-мек от @дид и ще ти кажа просто- не си прав.
а малко по -дълго- учил ли си нещо от сорта на "теоретична механика", "статика", "кинематика"? знаеш ли какво е сила, приложна точка на силата, момент, рамо?
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Вто Дек 29, 2009 1:30 am

did написа:Има и друга разлика (тема за размисъл) : При спиране дисковите спирачки натоварват спиците, а V-brakes - не!

Hint: При V-brakes спирачната сила и триенето са все върху шината, а иначе...


но не виждам как натоварването на спиците влияе на вилката? иначе разликите и приликите са ми ясни. не ми беше ясно от гледна точка на вилката какво е положението
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот PtD » Вто Дек 29, 2009 2:03 am

Аз все пак мисля, че дисковата спирачка упражнява по-голямо усилие. Да забравим колко лесно се блокира задната гума и да се фокусираме на предната. Спиране, каквото се постига с хубава дискова спирачка, досега нито един V-brake не е постигал (от тези които съм пробвал).
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Дек 29, 2009 2:15 am

Еее, де! Я пак си нарисувай схемата на силите. :) Иначе съм сигурен, че си на ясно защо част от дисковите спирачки спират по-добре от в-брейк.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот PtD » Вто Дек 29, 2009 8:18 am

Чарли, в крайна сметка спирането се определя от забавянето на скоростта на въртене (демек, ъгловата скорост) на предното колело. Щом една спирачка спира по-добре от друга, значи по-бързо намалява ъгловата скорост. Оттам и натоварването (при еднакво рамо) върху втулките би следвало да е по-голямо. Специално за рамото мисля, че по-голямото рамо на V-brake се компенсира от значително по-голямото спирачно усилие на дисковата спирачка.

Ако имаш колебания за "значително", готов съм да ти дам моя Code да го сравниш с произволен V-brake ;)
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот screamBoy » Вто Дек 29, 2009 8:36 am

и с Magura HS33 ли ??? да не сбъркам номера ... само за 'спирачна сила' ако си тиймспийкваме ^_"

като сравнявате рамена и лостове имайте предвид от къде до къде са тези неща ... при V-Brake рамото/лоста е 2-3-4см, при диска - целия радиус на колелото+радиуса на диска ... рамото при който и да е V-Brake е нищожно, сравнено с която и да е дискова; това че имаме безчет неспиращи дискови обаче е повод за заблуди ^_^

просто спирането се осъществява на повърхността на гумата, нали не се забравя този момент ?
Пост свободен от семантични грешкиИзображение
Аватар
screamBoy
 
Мнения: 3261
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 9:26 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот evilzet » Вто Дек 29, 2009 9:21 am

screamBoy написа: при V-Brake рамото/лоста е 2-3-4см, при диска - целия радиус на колелото+радиуса на диска ... рамото при който и да е V-Brake е нищожно, сравнено с която и да е дискова;

"Рамото" на v-brake е от оста на главината до калотките.
evilzet
 
Мнения: 1592
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот SpoileR » Вто Дек 29, 2009 9:47 am

мммм... има и малка разлика, между накладките и калодките... ;) :nuts:

Иначе:

Това със дисковата, че натоварва спиците, не се бях замислял досега... :) Наистина се опитва да ги "спирализира"...

Интересна е тая тема деее*а. :)
Страх ме е от СТРЪМНОТО...
Аватар
SpoileR
 
Мнения: 4240
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 22, 2006 4:10 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот PtD » Вто Дек 29, 2009 9:48 am

screamBoy написа:и с Magura HS33 ли ???

Ааа, тя не е V-brake :magnify:


просто спирането се осъществява на повърхността на гумата, нали не се забравя този момент ?

Не се забравя. Точно затова си говорим само за предното колело. И то с добро сцепление.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Дек 29, 2009 10:02 am

PtD написа:Чарли, в крайна сметка спирането се определя от забавянето на скоростта на въртене (демек, ъгловата скорост) на предното колело. Щом една спирачка спира по-добре от друга, значи по-бързо намалява ъгловата скорост. Оттам и натоварването (при еднакво рамо) върху втулките би следвало да е по-голямо. Специално за рамото мисля, че по-голямото рамо на V-brake се компенсира от значително по-голямото спирачно усилие на дисковата спирачка.

Ако имаш колебания за "значително", готов съм да ти дам моя Code да го сравниш с произволен V-brake ;)

Да, така е. Просто в предния ти пост частта са рамената я нямаше. Между другото някъде в старите теми имаше една картинка (май ТОЯГА я беше постнал) на дискови спирачки, като диска беше почти с размерита на шината.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот EccentricMOTION » Вто Дек 29, 2009 10:11 am

Обещаното чертежче от вчера вечерта. Мисля, че е прекалено елементарно за CAD, тъй че прибегнах до добре познатия ни Paint. Виждам, че сте по-образовани и по-наясно с физиката като цяло/не конкретизирам динамика, статика, а защо не и СЪПРОМАТ, все пак този алуминии ще подаде все някъде/, може да пресметнете в конкретния случай.
Изображение
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот did » Вто Дек 29, 2009 10:16 am

Божеее, Боже...
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот Alpina » Вто Дек 29, 2009 10:21 am

EccentricMOTION , що се буташ там, където не ти е работа... бива да дразниш, ама да казваш "припомнете си какво е лост" :crazy:

Ако всичко ставаше с "разгледайте го като нещо друго, дето не е такова дето трябва, нито е правилно, ама щото на мен ми стигат разбиранията да тук е така!!!"
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Вто Дек 29, 2009 10:59 am

PtD написа:Чарли, в крайна сметка спирането се определя от забавянето на скоростта на въртене (демек, ъгловата скорост) на предното колело. Щом една спирачка спира по-добре от друга, значи по-бързо намалява ъгловата скорост. Оттам и натоварването (при еднакво рамо) върху втулките би следвало да е по-голямо. Специално за рамото мисля, че по-голямото рамо на V-brake се компенсира от значително по-голямото спирачно усилие на дисковата спирачка.)


искаш да кажеш че отрицателното ускорение е по-голямо, и от там натоварването в/у втулките? силата е равна на масата по ускорението, значи има връзка с натоварването на втулките. но не знам доколко може да приемем безусловно че дисковите спирачки прилагат повече от 4 пъти по-голямо спирачно усилие!
по-точно казано: спирането е процес при който кинетичната енергия се трансформира в топлина. забавянето на ъгловата скорост е следствие на намаляването на кинетичната енергия. така че за ефективноста на спиране е важно колко силно се притискат повърхностите и какъв е коефициента на триене м/у тях. не вярвам че при рим спирачките то е 4-5 пъти по-слабо от колкото при дисковите!
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот veskoz » Вто Дек 29, 2009 11:02 am

valsto написа:не вярвам че при рим спирачките то е 4-5 пъти по-слабо от колкото при дисковите!

Не забравяй, че триенето също така зависи и от вида на триещите повърхности. ;)
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Вто Дек 29, 2009 11:05 am

PtD написа:
screamBoy написа:и с Magura HS33 ли ???

Ааа, тя не е V-brake :magnify:


няма значение че не е ви брейк- тя е също рим спирачка, и прилага спирачното усилие точно там където и ви брейка- т.е. на шината. така че за нея напълно важи питането ми и всикчи произтичащи разсъждения.
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Вто Дек 29, 2009 11:07 am

veskoz написа:
valsto написа:не вярвам че при рим спирачките то е 4-5 пъти по-слабо от колкото при дисковите!

Не забравяй, че триенето също така зависи и от вида на триещите повърхности. ;)


нали съм написал "и какъв е коефициента на триене м/у тях" в него влиза точно вида на триещите се повърхности!
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот veskoz » Вто Дек 29, 2009 11:08 am

valsto написа:няма значение че не е ви брейк- тя е също рим спирачка, и прилага спирачното усилие точно там където и ви брейка- т.е. на шината. така че за нея напълно важи питането ми и всикчи произтичащи разсъждения.

Има значение. Ти за рим-а ли питаше или за ботушите? Тази магура не е лост.
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Вто Дек 29, 2009 11:25 am

veskoz написа:Има значение. Ти за рим-а ли питаше или за ботушите? Тази магура не е лост.

питах за вилката. дали ще е магурата или обикновен вибрейк, няма никакво значение за приложената сила на спиране- точката все е на 13" радиус, а на дисковите е на 3.5"- т.е. рамото спрямо оста на главината е еднакво. от тами натоварването. в тази тема не обсъждаме деформацията на шината, а въздействието в/у вилката
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот dzvongi » Вто Дек 29, 2009 11:29 am

:offtopic:
Абе EccentricMOTION просто немам думи.
Как измисли тази опорна точка във втулките на вилката просто ум не ми го побира :D .
За такава схема само 2 на изпита.
:offtopic:
По темата и според мен проблема идва от несиметричноста на натоварването, а не от спирачното усилие попринцип.
В противен случай същата сила във втулките би се получила и при преодоляване на препятствие с висока скорост(даже и при нормална експлоатация).Като се замисля не е проблема във втулките а в короната на вилката, защото втулките са си натоварени на същите сили и при нормална работа, проблема е в осукването на ботушите.
А за спиците според мен се явява осукване не от това къде е приложена силата на триене, а от жироскопската сила която е е с перпендикулярна ос на оста на главината(нещо сложно стана).
Последна промяна dzvongi на Вто Дек 29, 2009 11:31 am, променена общо 1 път
dzvongi
 
Мнения: 51
Рейтинг: 1775
Регистриран на: Чет Фев 19, 2004 12:56 pm
Местоположение: Western Samoa

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот PtD » Вто Дек 29, 2009 11:30 am

valsto написа:няма значение че не е ви брейк- тя е също рим спирачка, и прилага спирачното усилие точно там където и ви брейка- т.е. на шината. така че за нея напълно важи питането ми и всикчи произтичащи разсъждения.


Това е вярно, само че нямам никаква информация колко вилки е разлуфтила тази спирачка, бидейки екзотика в настоящия момент (аз използвам такава, но като задна).

Що се отнася до рамото - да, смятам, че разликата в рамото не може да компенсира разликата в налягането, упражнено от буталата, както и вида на триещите се площи.

Да си призная обаче, че ме мързи да търся конкретни цифри в нета. Който има време за губене - моля.

П.П. да отбележа, че все пак терминът е усукване, а не осукване :peace:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот SpoileR » Вто Дек 29, 2009 11:55 am

EccentricMOTION написа:Обещаното чертежче
http://img191.imageshack.us/img191/898/wilkata.jpg


Бе гледах, гледах... нищо не мога да разбера...и в крайна сметка, май разбрах какво се опитва да каже, но дори така да е, пак не е баш така...

Иска да каже, че като спираш с диск (центъра на диска е при кухата ос...) и като спреш със спирачката, Изкривяването на вилката става от сила, приложена при диска със рамо равно на разстоянието от втулките до диска, а като е с V-BRAKE, тва разстояние е от калодките до втулките...

Ми не е така... :D Т'ва е заблуда...

Изображение

И в двата случая, с каквато и спирачка да спираш, вилката еднакво ще се сгъва назад към долната тръба на рамката, щото т'ва става заради триенето на гумата със земята, а не щото апаратчето ти е по-доло или по-горе...

"ЛОСТА" който ти описваш винаги започва от ЧЕЛОТО и свършва в НАЙ-Долния ръб на грайфера на гумата,
a не да почва при спирачния апарат и да свършва при втулките...
:lol:

Втулките, като такива, се падат някъде по средата и естествено го отнасят по един или друг начин, но това няма общо с положението на спирачното апаратче...

Ако съм разбрал правилно, мисля че това е отговора на въпроса ти...
Страх ме е от СТРЪМНОТО...
Аватар
SpoileR
 
Мнения: 4240
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 22, 2006 4:10 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Следваща

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 374 госта