Помощ с идентификация на пукане

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Сря Авг 04, 2010 5:17 pm

Извинявам се за лошото си въобръжение, но нещо не успях да си визуализирам в съзнанието какво точно да направя! :D Да пробия дупка в кое? Във втулката? И коя степен на свобода се цели да се ограничи? Върнетето около оста или плъзгането по нея/друга? Извини ме, но не схванах идеята! :D
Колкото до смазката - нея просто я нямаше, нямаше и абразив. Търкали са се металните шайби в предницата на рамката между тях и вероятно втулката в лагерите и от това е било пукането.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот bikerider » Чет Авг 05, 2010 9:56 am

Значи:
1. Разместването идва от някакъв конструктивен луфт в сглобката предна/задна част на рамката, който луфт трябва да се обере (сопред мен).
2. Оста/втулката може да се мести или в лагерите (т.е. задницата да се мести спрямо оста) или в предната част на рамката (това, което bdz43r му казва тяло на средното), т.е. задницата И оста да се местят спрямо предната част на рамката. При всички положения ефекта е един и същ - триене в шайбите.

Казваш, че оста/втулката влиза плътно в лагерите, значи няма луфт там. Следователно разместването е между оста/втулката и предната част на рамката, поне така си го представям в момента и не мога да се сетя за друг вариант. Ако съм прав, решението, което предложих по-горе е следното: да се обере луфта м/у втулката и предната част на рамката. Става или с локтайт 638 (но после е малко по-трудно за демонтаж) или чрез перпендикулярна на оста/втулката бурма, която се навива в предната част на рамката и притиска оста/втулката в леглото й. За мен лично локтайта е по-лесното решение, все пак оста/втулката не е консуматив. Зависи от приоритетите ти - дали искаш да е по-лесно за монтаж или за демонтаж. Бурмата може да се зацапа с мръсотия, резбата е в алуминий... има си и недостатъци.

Всъщност не съм в час с конкретната конструкция - ако е една ос в предната част на рамката и два болта през лагерите, които се стягат с резба - слагаш локтайт и забравяш. Ако обаче е един дълга втулка/болт с женска резба и втори къс болт с мъжка резба, по-добре е да се направи с бурма, иначе при всяка смяна на лагерите ще трябва да се избива дългата втулка, което е зор, трябва нагряване и прочее.

Edit: При всички положения смазката ще ти свърши работа за пукането, но не и за луфта. Ако съм прав и луфта е действително между стоманена ос и алуминиево легло... не е добре за рамката в дългосрочен план. И на теория, и на практика. Да не говорим за ефектите при задната ос, скърцане на спирачки, загуба на сила при въртене и прочее. Зависи колко искаш да издребняваш и колко държиш на изпипването докрай.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Пет Авг 06, 2010 11:30 am

Благодаря за обстойното обяснение! :agree: :beer: Сега стоплих, какво имаш предвид, но си мисля нещо друго. Ако втулката се захване с бурма, навиваща се в предницана на рамката, в отвор перпендикурлярен на оста на втулката, то нищо не пречи на последната, макар и притисната в една точка(примерно в средата от дължината си) в ухото на предницата да продължи да се клати наляво-надясно в краищата си, сама да се суче и да отваря луфт. Де факто ми предлагаш да се опитам да фиксирам цилиндър с по-малък диаметър в овализиран цилиндър с по-голям диаметър(вероятно и с вариращ по дължината си диаметър), с една бурма. Тя не само, че не би спряла танцуването на по-малкия в по-големия цилиндър, но и би предизвикала напрежения в ухото, от съпротивлението, което втулката ще предава на бурмата при опитите си да се суче в иначе свободните си краища и дори може да се пукне цялото ухо.
А и мисля, че и в ухото на предницата луфт нямаше. Не е и задължително да има, за да има странни звуци. Защото да си призная пукането, което беше осезаемо при педалиране на висока предавка се усещаше, от време на време, макар и много по-тихо, при минаване по неравности.
За да е налице пукането, е достатъчно шайбите под лагерите да нямат грес и дори от минималното присвиване на рамката, причинено от силово педалиране(въпреки шока с платформа рамката се сгъва) шайбите се трият от едната страна в лагера, а от другата в неподвижното ухо на предницата на рамката. Не е задължително да има луфт, за да има звук. Дори лекото разхлабване на мъжкия и женския болт на втулката е достатъчно за появата на шума, а като тръгнах да ги развивам ми се сториха леко хлабави.
Иначе на предположението ти за сглобката - с дълъг, проходен женски и къс мъжки болт е. В тази връзка използването на лепило би било неуместно, а и не съм сигурен дали за момента монтирането на бурма, която теоретично да фиксира втулката е необходимо. А че отварянето на луфт в което и да е от ушите на рамката не е добре в бъдещ план съм съгласен! :agree:
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот bikerider » Пет Авг 06, 2010 3:25 pm

novice написа:Дори лекото разхлабване на мъжкия и женския болт на втулката е достатъчно за появата на шума, а като тръгнах да ги развивам ми се сториха леко хлабави.


Благодаря ти, че сподели тая дребна подробност.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Пет Авг 06, 2010 10:26 pm

Не е дребна, но е факт. :D Т.к. мъжкият болт на втулката е скрит под зъбния блок, в сервизите го провериха само с ключ от другата страна, но без контра от 2-те страни, резултатът от проверката е неверен. Мой пропуск е също, че не се сетих да проверя първо нея, преди да пипам средното или да ходя на сервиз. Но така е, след 8г. твърдак... :D вече ще знам!
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот bikerider » Пет Авг 06, 2010 11:05 pm

novice написа:Не е дребна


http://en.wikipedia.org/wiki/Irony :)

Карай, здраве да е :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот velko » Нед Авг 08, 2010 10:01 pm

Аз имах същия проблем.Извадих лагера от рамката над централното (където се згъва рамката) смазах и се оправи. :)
Аватар
velko
 
Мнения: 79
Рейтинг: 1147
Регистриран на: Сря Юли 08, 2009 9:23 pm

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот velko » Съб Авг 14, 2010 8:57 pm

''Имах''....карам онзи ден и ми прискърца и на мен по същия начин.Отидох за шестограми да развия лагера http://bgrail.info/IMG_2247.jpg и се оказа че болтчето с отвора за шестограм е отишло.И сега нямам идея как да отвъртя лагера.Моля помогнете ...
Аватар
velko
 
Мнения: 79
Рейтинг: 1147
Регистриран на: Сря Юли 08, 2009 9:23 pm

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Нед Авг 15, 2010 6:22 pm

С ъглошлайфа направи шлиц за отвертка в главата на изхабената втулка и после с някое широко длето законтри там където си направил шлица, а върти от другата страна, мъжкото болтче с шестограма (по същия начин можеш и да направиш 2 успоредни плоски равнини от 2-те страни на главата на втулката и да използваш тръбен гаечен ключ, вместо широка отвертка/длето). Само гледай като правиш шлица да не нарежеш и ухото на рамката, в което е набит лагера! ;) Колкото до лагера - като го надереш с ъглошлайфа ще бъде за смяна. После ще трябва да накараш някой стругар да ти направи наново женската втулка, но главата няма да е с вътрешен шестограм, като сега, понеже това се правело с удар на преса, а с глава като на обикновен болт. Освен ако в БАС нямат резервни такива втулки, за което може да попиташ, но се съмнявам да има. Успех! :beer:

ПС: И стягай хубаво там втулката после, че има склонност да се саморазвива явно. Щом пак имаш пукане след смазването обаче, провери да не се е отворил и луфт, който вече може да се обере по начините предложени по-горе от bikerider.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот bikerider » Нед Авг 15, 2010 7:53 pm

Може и с торкс и чук - набиваш торкса и развиваш.

Edit: @novice: :agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот velko » Нед Авг 15, 2010 9:40 pm

Благодая за отговорите!Тези дни ще сваля курбелите и ще опитам. :agree:
Аватар
velko
 
Мнения: 79
Рейтинг: 1147
Регистриран на: Сря Юли 08, 2009 9:23 pm

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Нед Авг 15, 2010 10:17 pm

Хммм... при мен пак се явява някакво пукане тези дни, въпреки че втулката е затегната и смазана добре. :banghead: По-слабо е от преди и не се явява при натиск на педалите на 2ч., но пък сега не мога да разбера каква е закономерността, при която се появява. Със сигурност е фрагмент от предишните припуквания, като звук. Утре ще проверя отново да не би при предишното припукване, когато беше леко хлабава, втулката все пак да е успяла да отвори луфт в предицата или лагерите.
Другото, което ми хрумва е да не би главата на малкия болт с мъжка резба да е изкривена спрямо резбата и дори при напълно затегнато положение да не затяга добре задницата. Ако няма луфт в ухото на предницата/лагерите, ще завия по-дебела шайба под мъжкия, къс болт и ще затегна, да видим какъв ще е резултатът(чудех се дали шайбите, от вътрешната страна на ушите на задницата, зад лагерите, може да са се изпилили и от намалената им дебелина да се появява пукане, макар че завиването на втулката би трябвало да обере подобен луфт).
А в крайна сметка може да се окаже, че са заминали лагерите?! :dontknow: ...просто не ми се иска да повярвам веднага, че се е отворил луфт в ухото на предницата! :D
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Пон Авг 16, 2010 7:50 pm

Такаааа, ето го и резултатът: мерих втулката с шублер, както и ухото на предницата. Въпреки, че и 2-те изглеждат с диаметър 9.7-9.75мм, когато втулката се пъхне в ухото определено се чувства съвсем лек луфт(може и да е конструктивен), въпреки че боята от последното пребоядисване си стои в ухото. Ето сега и 1 тъп въпрос: Когато преминава през лагера, нормално ли е втулката да има лек луфт или трябва да минава трудно през него? Понеже моят случай е първият, когато втулката е в единия от 2-та лагера, прониже ли и 2-та не се усеща, но ми е странно как ще е успяла да ошири вътрешния ринг на лагера, в който лежи, ако това е станало. И то на 2-та :dontknow: Иначе вътрешните диаметри на лагерите са 9.8мм според шублера.
Съвети за по-нататъшни действия? Уплътняване на втулката в ухото на предницата и смяна на лагерите?
Другото, което ми направи впечатление - въпреки, че при миналото смазване наскоро затегнах доста втулката и вчера, казах, че е добре завита, днес на второ четене ми се стори... доста лесна за развиване. :banghead: При все че развивам през зъбния блок и поради това дясната ми ръка прилага само лек натиск на ключа, държащ контра. Да не би да се разхлабва сама и от това да идва цялото пукане? Ако е така как да спра саморазвиването?
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот velko » Пон Авг 16, 2010 9:46 pm

По същия начин беше и при мен.Когато смазах отвътре лагерите и болта спя.Но след няколко дни се появи по леко скърцане като при теб и беше разхлабен болта,но този път смазах външната страна на болта и около него самата рамка и спря за няколко месеца и ето че сега пак прави проблем.Тези дни когато съм по свободен ще трябва да го разглабям на ново ...
Последна промяна velko на Пон Авг 16, 2010 9:52 pm, променена общо 1 път
Аватар
velko
 
Мнения: 79
Рейтинг: 1147
Регистриран на: Сря Юли 08, 2009 9:23 pm

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Пон Авг 16, 2010 9:51 pm

След разглобяване и смазване и след това затягане на втулката днес и навъртяни току що около 10км(Княжево-център-Княжево), като че ли проблемът бе решен... като че ли, но не! :banghead: Тъкмо преди да се прибера пак припука лекичко на няколко пъти, по леко от първия път, в който се появи този проблем, не при въртене на педалите, а при преминаване по неравности на павираната улица пред нас. Предполагам ако не го пипам, постепенно ще се усилва, като преди. Не знам какво е, дали е луфт в рамката, в лагерите, разбити лагери, саморазвиваща се втулка или убийствена комбинация от няколко от тези фактори... :dontknow:
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот AtomCore » Нед Май 01, 2011 9:28 pm

Колеги има ли решение на този проблем или всичко се решава с нова рамка, защото това си е конструктивен дефект. Лагерире смачкват алуминиевите шайби, тези дни мисля да ги подменям със железни (може да пробвам и да ги закаля за да добия повече твърдост) но и това си е временно решение. Незнам как РАМ са си позволили да направят такава става за тази си рамка.
Човекът не е направен, за да разбира живота, а за да го живее.
Аватар
AtomCore
 
Мнения: 19
Рейтинг: 1210
Регистриран на: Пон Апр 05, 2010 9:14 pm
Местоположение: София

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот Snevk » Нед Май 15, 2011 11:19 am

При мен пукането е дори още по мистериозно :) Бях със курбели Hussfelt и средно Howizer педали VP 559 мисля че бяха ...
И преди месец се появи 1 пукане в средното при положение 6 часа на левия курбел - само при натоварване. Преди няколко дни смених средното , курбелите и педалите. Първите 2 км не пукаше , но след това се появи пак пукането :banghead: Пробвах и със друга верига ... ама не става :bawling:

П.С - Карам РАМ НТ2 ... иии пукането е доста силно и много дразнещо :(!:
Аватар
Snevk
 
Мнения: 175
Рейтинг: 1218
Регистриран на: Сря Авг 04, 2010 12:30 am
Местоположение: Петрич

Re: Помощ с идентификация на пукане

Мнениеот novice » Нед Май 15, 2011 11:33 pm

Има решение - разглобяваш всичко, що се движи около средното движение, смазваш, сглобяваш и стягаш добре наново, според нуждите на съответната сгболена едининица. Ако нещо не е пукнато, счупено или с непоправим луфт, примерно курбелите, пукането трябва да спре.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Предишна

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 21 госта