Няколко въпроса.

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Нед Сеп 19, 2010 6:43 pm

Здравейте, имам няколко въпроса към вас, като начинаещ. Карам колело откакто се помня, на 12 съм, обаче наскоро опитах за първи път да си сменя сам вътрешната гума :D Значи въпросите са ми:
1. През колко време трябва да се смазва веригата и с какво.
2. Трябва ли да сменям често скоростите, защото от прочетените теми в един друг раздел на този форум разбрах, че не трябва да карам дълго на една и съща, защото му ставало нещо на колелото.
3. През колко време да го нося за "проверка" (Да се провери, дали нещо е неизправно) и дали въобще да го нося или да питам тук?

За сега това са ми въпросите, моля до сряда поне един човек да ми е отговорил, защото тогава най-вероятно ще ми пристигне новото колело :)

Благодаря предварително! Поздрави! :)

ЕDIT: Ако темата не е за тук, много съжалявам, но останах с впечатлението, че тук се пита за подобни неща. :)
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот hitar_potter » Нед Сеп 19, 2010 7:13 pm

Не е баш за тук, но все тая.

1. Смазва се в зависимост от това колко си карал и в какви условия. Ако е било мокро и кално, след като се прибереш, трябва да почистиш и смажеш веригата. Иначе, на 2-3 карания можеш да смазваш веригата. То и се усеща, ако не усещаш как се движи веригата, значи е смазана и няма проблем. Ако, обаче, чуваш как се върти, докато напъваш, значи е суха (тъпо го обясних, но надявам се, ще разбереш какво имам предвид). Можеш да я смазваш с куп неща... Масло, специални по-гъсти смазки (за мокро), разни спрейчета... Най-обикновено масло става.. Хубаво е преди да се смаже, веригата да се обезмасли (търси във форума как се прилагат спрея WD-40 и Meglo). Трябва, обаче да внимаваш да не пръскаш по каплата, че май феринито беше с v-brake-ове.

2. Трябва да си на такава скорост, че да въртиш с около 70 оборота в минута (демек, бая бързо). Ако караш постоянно на тежка предавка, вредиш на здравето си, а и венците, които ползваш си го отнасят. Не е нужно през 5 секунди да сменяш предавките, карай така, че да си поддържаш тия обороти.

3. Във форума не можем да разберем дали имаш луфт в чашките/главините и така нататък. Можеш да питаш, ако вече си открил проблема, но профилактика по нета няма как да стане. Но пък винаги можеш да дойдеш някой път да покараш с нас и да дадеш колелото на някой по-опитен да го огледа. Ако решиш да го носиш на „преглед“, мисля, че два пъти в годината е приличен интервал.

В сайта има полезни статии. Разгледай ги - има статии за настройване на велосипеда, спрямо ръста ти, както и статии, описващи различни ремонти. Те ще ти помогнат да разбереш разни неща :)
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот Sartor » Нед Сеп 19, 2010 7:17 pm

1. viewtopic.php?f=27&t=76330#p667915 :magnify:
Потърси малко във форума. Смазването с лубрикант го правя след всяко каране в планината след като измия коча - особено ако е било кално и влажно, което неминуемо смъква всякаква смазка.

2. Не знам къде си видял това, но няма нищо да ти стане на скоростите, ако караш на една предавка дълго време. Може би трябва да се настройват редовно, защото болта изпуска жилото от всичките тези вибрации.

3. Има основни неща които можеш и сам да се научиш да поправяш - лепена на гума, смазване на вилка/шок/верига, натягане на болтове (въпреки че понякога е добре да дадеш да ти ги натегне някой, който има динамоключ - особено за болтовете на спирачките), смяна на ухо за дерайльор. Ако се случи нещо по-сериозно - като теч на спирачка, да не дава Господ, ми... води го на чичо доктор.

Освен това, вилка и шок трябва да им се прави поне веднъж годишно основен преглед в специализиран сервиз/механик.
Последна промяна Sartor на Нед Сеп 19, 2010 7:35 pm, променена общо 2 пъти
Аватар
Sartor
 
Мнения: 1548
Рейтинг: 1995
Регистриран на: Чет Фев 25, 2010 5:30 pm
Местоположение: София

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Нед Сеп 19, 2010 7:26 pm

Лошото е, че съм от Козлодуй, а тук няма сервизи, поне аз не знам за такива. Това май е проблем...

Благодаря много за информацията! Живи и здрави! :)
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот hitar_potter » Нед Сеп 19, 2010 8:29 pm

Това прави нещата малко по-сложни... Като му дойде времето, ще се подвизаваш като механик :) Иначе - прочети статиите по сайта, полезни са :agree:
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот did » Нед Сеп 19, 2010 8:41 pm

Sartor написа:2. Не знам къде си видял това, но няма нищо да ти стане на скоростите, ако караш на една предавка дълго време. Може би трябва да се настройват редовно, защото болта изпуска жилото от всичките тези вибрации.

Не е така. При постоянно каране на една и съща предавка, съответният венец се износва по-бързо от нормалното. Това води до разтягане на веригата и т.н. и т.н... Тук не става дума да се сменят скорости, без да има смисъл, а да не се пести употребата на комендите. Те затова са сложени там - за да се използват!
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот Newone » Нед Сеп 19, 2010 8:42 pm

hitar_potter написа:...2. Трябва да си на такава скорост, че да въртиш с около 70 оборота в минута (демек, бая бързо)...


Това са минималните обороти, които трябва да поддържаш. Желателно е да караш с 80 оборота /плюс - минус 10/. :agree:
Life is a short, warm moment!
Аватар
Newone
 
Мнения: 1036
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Яну 03, 2004 5:46 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Нед Сеп 19, 2010 8:46 pm

Сигурно е доста тъп въпрос, ама аз откъде да знам колко оборота са в минута :smash:
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот hitar_potter » Нед Сеп 19, 2010 8:52 pm

Ами, хващаш един часовник и отброяваш една минута. Броиш колко пъти единият от краката ти е достигнал до най-високо положение и така изчисляваш. Ако искаш, можеш да засечеш за 15 секунди и после да умножиш по 4. Веднъж като хванеш колко са 70/80/90 оборота в минута, ще ти е ясно към какво темпо да се целиш :) (При 90 оборота в минута, ще правиш завъртане и половина за една секунда).

Идеята ми беше, че скоростите ги имаш, за да ги ползваш. Потегляш на лека предавка и си ги сменяш, в зависимост от скоростта, с която караш. Това е :)
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Нед Сеп 19, 2010 9:08 pm

Добре, благодаря много :) Да си жив и здрав, както и всички във форума, много ми помогнахте!
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Сря Сеп 29, 2010 12:42 pm

Появи се 1 проблем. Болтът при педела се е разхаблил май и педела се измъква леко и е някакво много смотано. Само че не самия педал, ами товя цялото там, което влиза в рамката. Надявам се сте разбрали за кое говоря, защото снимка не мога да дам. Та въпросът ми е дали мога да го оправя. Опитах да затегна един болт, но нищо не стана.
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот uBaH » Сря Сеп 29, 2010 12:46 pm

Това е болта, който държи курбела (не педала) за средното движение.
Гледай да го оправиш по-бързо, защото ако го караш така, ще имаш проблеми с този луфт - ще се увеличава все повече.
Ако вече не е прекалено късно, затегни въпросния болт и след кратко каране провери за луфт и ако има малък такъв (което е общо взето нормално), дозатегни болта.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Сря Сеп 29, 2010 2:47 pm

Аз не разбирам много. Иначе ето 1 снимка от нета, драснах 3 пъти, за да покажа какъв точно е проблема. Значи това което се мърда и мести е ограденото с червено. Там където е ограденото със зелено е там откъдето се мърда (но на тази снимка не се вижда баш). А болтът е зад едно капаче, там където сочи синята стрелка.

http://store.picbg.net/pubpic/26/C9/04e ... c726c9.jpg

Иначе опитах да затегна болта, но не става. Мърда се нещо там и не иска да се затегне (поне онзи болт). Ако може малко да ми помогнете? Мисля да закарам колелото до 1 човек, той да го види и да каже.

П.С. Моето колело не е това от снимката.
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот uBaH » Сря Сеп 29, 2010 2:53 pm

Макар да не го беше дал със схема в предния пост, съм се сетил за същото - левия ти курбел се е разхлабил от средното.

Вече сам си се досетил, че болта който ти прави проблеми, се намира под капачката. Как точно се опита да го стегнеш (и с какво), че не си успял?
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Сря Сеп 29, 2010 3:18 pm

Ако не се лъжа пробвах с гаечен ключ, иначе проблемът е, че аз като тръгна да завивам болта се върти и самото такова, на което е завит той.
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот uBaH » Сря Сеп 29, 2010 3:35 pm

"Самото такова" е оста на средното ти движение ;)

Единственият възможен случай, в който може да става както си го описал, е ако не държиш "контра" и при опитите си да стегнеш болта се върти и курбела (рамото което държи педала). Ако е така, просто хвани още някой, който да го държи неподвижно, докато стягаш болта :idea:
Иначе има да си стягаш ...

ПП: И използвай камък и гедоре - с обикновен гаечен ключ няма как да го затегнеш качествено.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Сря Сеп 29, 2010 3:38 pm

Гледах, вътре се върти онова, на което трябва да се завие болта, нищо друго не видях да мърда.

ЕDIT: Изкарах колелото за 10мин и на отиване (200м) не мърдаше, ама там започна да се разхлабва и на връщане пак се разхаби, а иначе ако намеря един ключ и го затегна много трябва да стане.
Последна промяна CC Designs на Сря Сеп 29, 2010 4:02 pm, променена общо 2 пъти
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот uBaH » Сря Сеп 29, 2010 3:58 pm

Сега виж хубаво следната схемичка:

Изображение

Болта, които се опитваш да затегнеш е този на схемата. Той влиза в оста на средното и държи курбела (както вече се разбрахме това е рамото което държи педала) за да изпадне и за да не хлопа. Оста има конично-квадратен профил, курбела също. Просто няма как да въртиш болта и да се върти и оста, ако държиш с едната ръка курбела.
Осмисли го добре, иди се пробвай пак и пиши какъв е резултата.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Сря Сеп 29, 2010 4:00 pm

Пуснах "EDIT" иначе ако намеря такъв ключ и го затегна колкото няма да мръдне вече. Мисля, че намерих решението на проблема, благодаря ти много. Жив и здрав!
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот hitar_potter » Сря Сеп 29, 2010 4:22 pm

Ох, защо в Козлодуй няма велосервиз... Стегни си болта с гедоре или нещо подобно (с такъв „ключ“ ) Провери си чашките за луфтове, както и средното и главините. С новите колела се случват понякога такива работи...
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Сря Сеп 29, 2010 4:32 pm

Точно такова имах предвид, ако не се лъжа се слага на едно друго с дръжка и става като ключ (точно за болтова като този). Иначе има 2-ма май, които разбират доста от колелета, но нямат редовен график на работния ден (никога не знаеш дали е там, или не е) и за това е много смотано.
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Съб Окт 02, 2010 6:25 pm

Отново пиша в тази тема. Аз съм с Ferrini R3, но винтилите на гумите са някакви по-различни. Ако може да ми кажете как се нарича накрайникът, за да мога да си залепя гумата (май е спукана) и да си я напомпам. Иначе накрайникът на помпата ли се слага или на винтила? Вероятно това са доста тъпи въпроси, но е важно. Бих искал някой да ми покаже някаква снимка може би на този накрайник, благодаря предварително :)
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот Ozzie » Съб Окт 02, 2010 7:09 pm

Ако не си с автомобилен вентил, то най- вероятно си с френски. Ще ти трябва това.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Чет Окт 07, 2010 12:52 pm

Благодаря много Ozzie!

След като залепих гумата обаче не знам защо се появи проблем. Когато сложа гумата на вилката и я затегна (Става дума за предната гума+каплата+всичко.) Като я пъхна м/у спирачките нали и я сложа, затегна болта горе, (V-brake май им се казва) от едната страна на спирачката има да кажем 2мм разстояние, за да не жули, а от другата 5-6мм. Опитвах се да я нагаждам, ама нещо не се получава. Спира си спирачката иначе.
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Чет Окт 07, 2010 2:47 pm

Та въпросът ми беше - Това нормално ли е и как да го оправя, ако не е (по-вероятното, защото при задната е г/д равно).
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот uBaH » Чет Окт 07, 2010 3:04 pm

Изображение

Има ли нужда, да пиша за какво служи "Spring tension centering screw" ;)

И все пак, тъй като човека е вложил труд да го обясни много добре - цък.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот bikerider » Чет Окт 07, 2010 6:06 pm

Ако преди не е било така - обърни си велосипеда и затягай в такова положение колелото. Ако не си пипал каплата, а само гумата, провери дали не си монтирал каплата наопаки. Ако си свалял спирачката, провери дали при монтажа не си разместил положенията в boss-овете (на български: тия осички, които стърчат от вилката и спирачката се монтира върху тях). Други варианти няма, или поне не се сещам, ако всичко е както го описваш.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Чет Окт 07, 2010 6:48 pm

Еми аз просто 2 пъти си лепих гумата, мисля, че нищо не сем и правил на каплата, а иначе имаш предвид да махна обърна и сложа каплата наобратно, нали? Спирачки не съм правил, имам предвид, че колелото си е почти ново и само гумата, дето съм лепил и съм си затягал седалката и левия курбел, друго няма :) А иначе не разбрах какво каза с това да обърна колелото и така да работя по него. Аз винаги го обръщам, ако това имаш предвид.
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот CC Designs » Чет Окт 07, 2010 7:15 pm

Еее оправи се! uBaH, благодаря ти много! Прочетох статията и се оправи. Само едно нещо остана да ви питам, по-скоро uBaH. Там на тази статия, която ми даде ти, надолу към средата има една "4." и под нея има картинка, на която се завинтва с отверка (или отвертка, ама не съм сигурен как се пише) едно малко болтче. като си играх с тези болтчета стана, но едното ми е затегнато доста, а другото май е почти развито, има ли проблем в това, трябва ли да са еднакво затегнати? Ако и на този въпрос ми отговориш, направо :beer: :bowdown: :bowdown:
An Alien Hoopajupe написа:Не приемам съвети от човек с Кондьо на аватара .
CC Designs
 
Мнения: 260
Рейтинг: 998
Регистриран на: Вто Сеп 14, 2010 6:55 pm

Re: Няколко въпроса.

Мнениеот uBaH » Чет Окт 07, 2010 7:32 pm

Точно заради т.4 ти дадох линка. Ориентирал си се - това добре :)
По въпроса ти - тези винтчета регулират натегнатостта на пружинката, която връща рамото на спирачката в изходно положение, след като отпуснеш спирачното лостче. Всяко от двете рамена на спирачката има собствена пружинка именно поради факта, че с нея също се регулира и отстоянието на рамото/калодката от каплата, когато не е задействана спирачката.
Няма критерий, за това до колко е нормално да е завито/развито даденото винтче. Има прекалено много фактори, влиящи на тази настройка - обтегнатост на жилото, центровка на колелото, отклонения в геометрията на шината, замърсеност на осичките (пивотите) и т.н.
Щом си го постигнал задоволителна настройка, остави го така, но имай едно на ум и го проверявай след следващите няколко карания.

ПП: ОтверТка ;)
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Следваща

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 25 госта