Въпрос за шина и в - брейк

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот MacLeod » Вто Юли 13, 2010 12:48 pm

Здравейте, карам със следната шина: Mavic XM317 Rim

Шината за сега си се търкаля и няма проблеми, но съм забелязал че там където се допират калодките до шината е започнало да се вдлъбва. Тоест пистата за калодките не ми е съвсем права вече, а е леко вдлъбната. Искам да питам това какво означава и дали е проблем ?
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот fTw » Вто Юли 13, 2010 3:06 pm

Ами ако си я карал доста време , да се е износила примерно , ама незнам несъм сигурен
Знаете ли как е СПИН на сръбски? - УЗЗУ - Умрем да го заврем, заврем ли го умрем !
Аватар
fTw
 
Мнения: 144
Рейтинг: 1175
Регистриран на: Съб Яну 30, 2010 11:15 am
Местоположение: Троян

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот Лаврентий Берия » Вто Юли 13, 2010 6:04 pm

MacLeod написа:Здравейте, карам със следната шина: Mavic XM317 Rim

Шината за сега си се търкаля и няма проблеми, но съм забелязал че там където се допират калодките до шината е започнало да се вдлъбва. Тоест пистата за калодките не ми е съвсем права вече, а е леко вдлъбната. Искам да питам това какво означава и дали е проблем ?


Това става най лесно при каране в кал и пясък. Виждал съм шини / ниско качество/, които са износени до 0 . Борда се отчупва на ръка. Става и от твърди колодки или много износени- метала от основата почва да стърже. Проблемът идва постепенно с износването- намалява дебелината на стената. Ами всичко се износва - преценяваш на око или с микромер. :wavey:
VERITAS ODIUM PARIT - ИСТИНАТА РАЖДА ОМРАЗА!

БОГ ДА ПАЗИ АДМИНА И МОДЕРАТОРИТЕ!
Аватар
Лаврентий Берия
 
Мнения: 154
Рейтинг: 1316
Регистриран на: Нед Ное 29, 2009 4:08 pm
Местоположение: В килията на модераторите

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот Aligatorя » Сря Юли 14, 2010 10:46 pm

Имал съм такъв проблем, шината се износва, а по- късно откъсва, цепи, начупва. Имах шина от която се откърти 12 см парче от каналчето на в-брейка и гумата изхвръкна. Ако си карал с много износени калодки "гумички" то каналчето се е деформирало и е износено.
MTB-Club C.K.A
Аватар
Aligatorя
 
Мнения: 63
Рейтинг: 1211
Регистриран на: Пет Авг 28, 2009 1:26 pm
Местоположение: sofia- ovcha kupel

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот MacLeod » Пет Яну 21, 2011 3:09 pm

Не карам с износени калодки. Карам с едни, направо безсмъртни :) Три-компонентни калодки барадин. Вече една година съм с тях и почти не са мръднали, даже може и въобще да не са мръднали. Трябва да ги загледам. Иначе си карам почти всеки ден. Най-малкото разстояние е 11 км на ден, което е до работа и обратно. А шината ми е все още вдлъбната и така си я карам. Намислил съм да взимам някой по - висок клас мавик за в - брейк ама ще е по - натам.
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот evilzet » Пет Яну 21, 2011 3:35 pm

То е като при автомобилите - основава се на компромис. Или избираш меки накладки и ги сменяш по-често, или по-твърди и сменяш по-често дисковете. В твоя случай явно си купил доста твърди и абразивни накладки.
evilzet
 
Мнения: 1598
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот MacLeod » Пет Яну 21, 2011 9:43 pm

Да има общо, но на мен ми е по скоро интересно как да разбера кога им е дошло времето на каплите ми и са за смяна.
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот did » Съб Яну 22, 2011 11:06 am

Здрасти. Някои шини имат улейче, което показва колко е допустимо да се износва борда. Като спре да си личи улейчето, хвърляш шината, щото иначе става така.

Ако шината няма индикация за исносване, може при поредното демотниране на гумата да намериш отнякъде микрометър и да измериш стената на борда. После сравни това с оригиналната дебелина на борда, дадена от производителя. Може да измериш със същия уред и разстоянието между двата борда в най-вдлъбнатата им част.

Честно казано, не знам дали XM317 има индикация за износване, макар да карам с точно такива шини. Просто в момента не ми се ходи в гаража да гледам :blush: Със сигурност мога да ти кажа едно - бордовете на тия мавици не се износват бързо! :^:
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот MacLeod » Съб Яну 22, 2011 1:33 pm

Мерси за инфото, не видях да има улейче. Ще пробвам тая работа с микрометъра, при следващо лепене или смяна на гуми. Като гледам шините на мавик нямат такива улейчета. Дори тази, която мисля да ми е следващата и е от висок клас и тя няма: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3441. Поне от снимката не си личи да има.
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот did » Съб Яну 22, 2011 1:44 pm

MacLeod написа:Мерси за инфото, не видях да има улейче. Ще пробвам тая работа с микрометъра, при следващо лепене или смяна на гуми. Като гледам шините на мавик нямат такива улейчета. Дори тази, която мисля да ми е следващата и е от висок клас и тя няма: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3441. Поне от снимката не си личи да има.


Има си причина да няма улейчета в шините на Мавик - това са шини за хора, които се предполага че знаят, какво правят. Ако има улейче и шината ти има радиални отклонения при центровката, улейчето яде накладките като шмиргел.

Шините с "улейчета" са за хора, които не знаят, какво е това "микрометър". :beer:
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот hitar_potter » Съб Яну 22, 2011 2:11 pm

Някъде из по-старите теми се твърдеше, че именно трикомпонентните барадини „ядат“ доста каплите. Доколко знам, koolstop са по-подходящи в това отношение.
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот MacLeod » Съб Яну 22, 2011 2:38 pm

Аз като ги взимах ми казаха, че били "капло щадящи", пък знам ли.. И понеже съм фен на в-брейковете, поне що се отнася до твърдаците, мисля в бъдеще да си взимам тези спирачки: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7048. Чудя се това дали ще увеличи хабенето на каплата ? Доколкото разбирам имат доста яки челюсти.
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот did » Съб Яну 22, 2011 2:59 pm

Повече спирачна сила = повече абразивност.

Това важи при всички спирачки - и при дисковите, и при V-brakes, и при амтомобилите, и при камионите... Все нещо трябва да даде фира, за да се "изконсумира" и преобразува в топлина кинетичната енергия, нали така?
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот MacLeod » Съб Яну 22, 2011 3:47 pm

Така е. Дано да са повече калодките, които се хабят и се преобразуват в енергия и топлина. Все пак това им е идеята :)
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот did » Съб Яну 22, 2011 3:49 pm

MacLeod написа:Така е. Дано да са повече калодките, които се хабят и се преобразуват в енергия и топлина. Все пак това им е идеята :)

Няма такова нещо, като триене на калодки, както няма и такова нещо, като триене на накладки.

Има триене на калодки в шина и триене на накладки в диск.

Няма как да се износва само едно от двете. Проста физика. :dontknow:
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот MacLeod » Съб Яну 22, 2011 3:59 pm

Няма как да се хаби само едното. Но едното би трябвало да се хаби повече и примерно на 5 комплекта калодки да се сменя една шина. А и терена по който се спира, плюс начина на спиране също би трябвало да има значение. Интересно ако се изхаби шината би трябвало да почне да се криви много лесно преди да се счупи така, като на по - горната снимка ? Не може ли и по това да се съди че е вече изхабена ?
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот did » Съб Яну 22, 2011 4:06 pm

MacLeod написа:А и терена по който се спира, плюс начина на спиране също би трябвало да има значение.


Нищо от изброеното няма значение. При еднакво каране, повече спиране e равно на повече износване. Износва се по-неустойчивото, т.е. по-твърди и трайни калодки е равно на по-честа смяна на шината. Щом спираш, все нещо трябва да се износи. Такъв е механизма на триенето.

Това го е измислил Нютон преди около 3 века.

MacLeod написа: Интересно ако се изхаби шината би трябвало да почне да се криви много лесно преди да се счупи така, като на по - горната снимка ? Не може ли и по това да се съди че е вече изхабена ?

Не.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот evilzet » Пон Яну 24, 2011 12:04 pm

did написа:Все нещо трябва да даде фира, за да се "изконсумира" и преобразува в топлина кинетичната енергия, нали така?

Ето едно изключение : магнитната спирачка. Дали ще е на ретардер или на фитнес уред, тя е без износващи се елементи.
evilzet
 
Мнения: 1598
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: Въпрос за шина и в - брейк

Мнениеот did » Пон Яну 24, 2011 12:09 pm

evilzet написа:
did написа:Все нещо трябва да даде фира, за да се "изконсумира" и преобразува в топлина кинетичната енергия, нали така?

Ето едно изключение : магнитната спирачка. Дали ще е на ретардер или на фитнес уред, тя е без износващи се елементи.


Там няма триене, а създаване на продиводействаща на движението магнитна сила. Триенето е друго.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 24 госта