Въпрос относно монтажа на роторите.

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот K.Linch » Пет Юли 08, 2011 12:40 am

Здравейте,

От скоро карам с дискови спирачки. Гледам, че на роторите обикновено е оказано как да се монтират (съгласно посоката на въртене). Интересно ми е до каква степен е от значение дали ще се върти напред с изпъкналата или с вдлъбнатата част на закривяването на паяка. Досега на всички дискове, които съм виждал, стрелката показва, че трябва да се върти срещу закривяването (с вдлъбнатата напред), но не мога да си обясня защо.

Благодаря за отделеното време :)
A good rider has balance, judgment, endurance, and good timing. So does a good lover.
Аватар
K.Linch
 
Мнения: 29
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Пет Юли 02, 2010 2:24 pm

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот azoic » Пет Юли 08, 2011 8:43 am

Защото, по този начин предава усилието равномерно към оста, без да има възможност да си изкривиш диска до неузнаваемост :)
Изображение Изображение
Аватар
azoic
 
Мнения: 375
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 20, 2008 12:32 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот taurus13 » Пет Юли 08, 2011 9:45 am

Е, че то и обратно да го сложиш, пак се предава равномерно усилието към оста - или по скоро от оста. Вероятно има някаква чисто механическа причина за този дизайн, но тук ни трябва намеса от компетентен инженер-механик. Подозирам, че е свързана с посукването на диска при спиране, но има мотоциклети, при които дисковете са обратно сложени - вярно, техните дискове са доста по дебели.
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот azoic » Пет Юли 08, 2011 10:11 am

Да, но при единия случай силата се предава като натиск, а при другия като опън. Може би там е разковничето :)
Изображение Изображение
Аватар
azoic
 
Мнения: 375
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 20, 2008 12:32 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот rarekin » Пет Юли 08, 2011 12:51 pm

azoic написа:Да, но при единия случай силата се предава като натиск, а при другия като опън. Може би там е разковничето :)


Роторите на Ashima се монтират с ориентация, която е обратна на обсъжданата тук и масова по принцип. :)
Планинското колоездене може да бъде опасен спорт! Винаги карайте с каска! Никоя екипировка не може да гарантира колоездача срещу падане и тежко нараняване!
rarekin
 
Мнения: 1589
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Сеп 03, 2006 1:25 am
Местоположение: Германия

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот penmark » Пет Юли 08, 2011 6:27 pm

Възможно е и за охлаждането да играе роля. :beer: Като "загребва" и да отнема топлината, и да я отвежда надолу към оста. :)
Аватар
penmark
 
Мнения: 1381
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Май 03, 2011 11:32 pm
Местоположение: Казанлък

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот EccentricMOTION » Пет Юли 08, 2011 9:16 pm

Правя следната аналогия:
При вентилаторите за охлаждане наклонените по посока на въртене перки са с най-високо КПД, но и най-голямо въздушно съпротивление. Съответно охлаждането ще е най-добро. При велосипедите, на които се монтират дискови спирачки все още не се интересуваме от съпротивлението, така че ни остава само високата степен на охлаждане.
Другото мнение, което подкрепям е че повечето метали са по-устойчиви на сила на натиск, от колкото на сила на опън.
Не всички ротори на Ashima се монтират 'обратно' на нормалните. ;)
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот K.Linch » Съб Юли 09, 2011 12:34 pm

Относно охлаждането - не мисля, че има някакво съществено значение дали загребва въздуха, или не. Ако загребваше достатъчно въздух, то щеше да нарушава и аеродинамиката. Основната причина е свързана със силите и напреженията, които действат на конструкцията на диска при спиране. Никъде обаче не можах да намеря някакво по-детайлно обяснение по въпроса.

Поразрових се за Ашима дисковете, и май досега покрай тях намерих най-конкретна информация.
Според тази статия:
Initially, Ashima had recommended running the AiRotors in a reverse direction in comparison to other rotors, so instead of the struts rolling against the direction of rotation they go with it. The reasons were that the AiRotors lightweight struts perform significantly better under tension, since under compression, they are subject to bending forces. After some more research and analysis, Wayne decided that the normal rotor direction performed better, so “reverse was worse”.

Намерих и някаква картинка с доста обобщена схема на силите и напреженията, които действат на диска при спиране, но и от нея не става ясно какво се случва с ротора в единия и в другия слуай.
Изображение
A good rider has balance, judgment, endurance, and good timing. So does a good lover.
Аватар
K.Linch
 
Мнения: 29
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Пет Юли 02, 2010 2:24 pm

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот bdz43r » Съб Юли 09, 2011 2:20 pm

В единия случай (правилния) паяка се опитва да разпъне периферията и ефекта е изправящ.
В обратния случай паяка дърпа периферията към центъра, което създава условия за аксиални изкривявания.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот azoic » Съб Юли 09, 2011 8:48 pm

И аз това казах в четвъртия пост :agree:
Изображение Изображение
Аватар
azoic
 
Мнения: 375
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 20, 2008 12:32 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос относно монтажа на роторите.

Мнениеот K.Linch » Вто Юли 12, 2011 10:03 am

Благодаря за обяснението :beer:
A good rider has balance, judgment, endurance, and good timing. So does a good lover.
Аватар
K.Linch
 
Мнения: 29
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Пет Юли 02, 2010 2:24 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 12 госта