Понеже сега имам време, пък и помислих, че ще е интересно на някой, реших да преведа въпросната статия, белким на някой му е от полза, както ми беше на мен.
Правя уговрката, че това е информация от 2006 и е възможно обявените в превода капацитети да не са релевантни към днешни дни, но за това може да проверите сами.
Според този метод на изчисление, би трябвало без проблем да се ползва средно рамо на новото колело на joropc
Кога да използваме дълго рамо и кога да използваме средно/късо рамо на дереилиора?Sram правят късо рамо на дереилиор в X.0 серията, но е толкова късо колкото средното при серия X.9.
Бърз отговор: Средното рамо ще работи, но веригата ти ще пада, когато случайно превключиш на комбинация малко-малко. Окачването може да бъде фактор, в зависимост от това колко „разтеж на веригата” изпитва рамката ти по време на цикъла на задното окачване.
Дълъг отговор:Дерейлиорите имат определен капацитет. Това е тяхната способност да поемат излишната верига. Въпреки всичко, имаш нужда цялата ти верига да работи в комбинацията голямо-голямо, където пък имаш допълнителни звена на веригата, който не правят нищо в комбинацията малко-малко/
Не че всички тези комбинации кръстосващи веригата са нормални за работа, но нека стигнем до това след минутка.
Обявените от производителя капацитети на дереилиорите са следните:
Shimano дълго рамо = 45T; средно рамо = 33T
SRAM дълго рамо = 43T; средно рамо = 37T; късо рамо = 30T
Говорейки от опит, Shimano са малко консервативни в определяне на капацитета си. Мога само да предположа, че това е истина и за SRAM (ще стигна и до това).
Лесната формула за капацитет е да се добавят размерите на гоемите предни венци към големите задни зъбчатки и тогава да се извадят малките предни венци и малките задни зъбчатки. Изглежда така:
Изискван капацитет (T) = (Голям преден венец – Малък преден венец) + (Голяма задна зъбчатка - малка задна зъбчатка) ...така че типичното за курбели с 44-32-22 комнинация на венците и 11-34 касета...
T = (44T - 22T) + (34T - 11T)
.. = (22T) + (23T)
.. = 45TИзползвйки тази проста формула имате нужда от дереилиор с капацитет 45T, за да абсорбира всички възможни допълнителни звена на веригата при типично 27-скоростно движение.
(Правя предположението, че капацитета на SRAM е консервативен, т.к. те обявяват 43T за капацитет за дълго рамо на дереилиора -- 2T по-късо от това, което се иска по тази формула).
Къде играе тогава по-късото рамо? Точно тук !
Въпреки, че на теория дереилиора с дълго рамо може да поеме комбинация от 22x11 и да държи адекватно обтягане на веригата, то нека бъдем логични: 22x11 е комбинация, която не се използва!
Наместо да използваме обща формула, нека да видим капацитета за всяка комбинация на скоростите (базирано на Шимано, SRAM ще бъде леко различен):

44x34 започва от нула, защото в тази комбинация цялата верига се използва от преден венец и задна зъбчатка и дереилиора не трябва да обира част от веригата. Като превключвате през интервала на касетата(движейки се по колоната надолу), сумата на свободни звена се увеличава докато размера на зъбчатката се намалява.
Погледнете използваемите скорости, който съм оцветил в зелено и жълто. Те се падат близо до обявения капацитет на дерейлиори със средно рамо (Споменах, че Shimano са обявили консервативен капацитет и на практика съм открил, че техния дереилиор със средно рамо е по близко до 39T.) (В синята таблица се виждат заявените от производителя стойности – бел.прев.)
Например при среден венец (32) и малка зъбчатка (11), таблицата показва, че трябва да се абсорбира до 35T. Това е близо до обявения капацитет и на двата дереилиора със
средно рамо. Тази комбинация на скорости остава използваема, но е по-добре да се превключи на големия преден венец, за по-добро обтягане на веригата.
Също така може да видите, че за да се използва дереилиор с
късо рамо на SRAM (30T капацитет) на това движение, ще ви остави с
две или три използваеми скорости, докато сте на среден преден венец и
само около три използваеми скорости на малкия преден венец. (Всяко число по-голямо от 30T на таблицата би било близко до лимита на дереилиора с късо рамо).
ОПА! Случайно превключвате в неизползваемата "червена зона "? Нищо фатално: рамото на дереилиора пада надолу, веригата се свлича и може да падне ако не се усетите навреме.
По мое мнение, би било глупаво да нагласите веригата по-малка, отколкото е необходима за превключване в комбинация голям-голям. Ако случайно предизвикате превключване в тази комбинация, което определено е възможно когато сте уморени или „на момента”, не бихте искали да счупите нищо. Така, че
дължината на веригата ще бъде същата, независимо кой дереилиор изберете!
Предимствата на по-късото рамо на дерейлиора са следните:
- по разко превклюване на скоростите
- по-добро обтягане на веригата
- по-малко шум от смяна на скростите/сериозно намален шум от движението (!)
- по-добър клирънс при препятствия / по-добър клирънс на спиците(това не го разбирам, но предполагам, че става въпрос за разстоянието от долното колело на дереилиора до спиците - бел.прев.)
- леко намалено тегло - но трябва да си тотално зарибен за намаляване на теглото, за да оцениш това.
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.