Проблем с избор на движение

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването до 130-170 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Проблем с избор на движение

Мнениеот Чичка » Вто Яну 03, 2012 6:04 pm

Привет и ЧНГ на всички с пожелание да е много карането и малко аварийте :agree:

Значи имам следния проблем с АМ дето си сглобявам в момента:

Разполагам с команди Shimano XTR 970, които са си предназначени за 3 по 9 скорости. Принципно желанието ми е в бъдеще да ги ползвам с две плочи отпред и 9 отзад, но за момента ще трябва да са си 3х9, поради здравословни причини (имам нужда от малък преден венец, за да не си натоварвам крака). Курбелите за отпред са Race Face Ride XC, които са с 3 венеца, предния дереилиор е XTR 970.


Колебанията ми са какъв да бъде задния дереилиор, като държа да е с медиум рамо. За сега избора ми се свежда до следните модели:

Deore XT Shadow

XT Rear Mech Rapid Rise

или някой XTR Shadow втора употреба

Проблема е, че при описанието на едното ХТ е споменато, че GS средно рамо е подходящо само за два венеца отпред, т.е. дали ще ми върши работа този модел. От друга страна не знам кой от двата модела е по-подходящ за мойте команди...


От друга страна съм зациклил и каква да е касетата отзад...11, ама на 28 ли, на 32 ли, на 34 ли.... :dontknow: Някъде четох, че при комбинация 11-28 може да се ползват всички задни скорости, независимо на кой преден венец е веригата (при два венеца).

Като цяло идеята ми е да закупя такива компоненти, че после лесно да мина на комбинация 2 по 9 скорости, за да може да се сложи успокойтел на веригата....благодаря предварително на отзовалите се :D
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.
Аватар
Чичка
 
Мнения: 48
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Вто Юли 26, 2011 2:09 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Чичка » Пет Яну 06, 2012 2:02 am

Явно ми е твърде объркан въпроса :dontknow: , та да попитам кой от двата ХТ бихте избрали за 3х9 скорости и шимано команди :D

Чичка написа:Колебанията ми са какъв да бъде задния дереилиор, като държа да е с медиум рамо. За сега избора ми се свежда до следните модели:

Deore XT Shadow

XT Rear Mech Rapid Rise
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.
Аватар
Чичка
 
Мнения: 48
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Вто Юли 26, 2011 2:09 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот kaliopo » Пет Яну 06, 2012 8:40 am

M772 Не се удря в рамката и жилото влиза под "много по-приятен" ъгъл, което може да спести някои главоболия.
Чичка написа:... бихте избрали за 3х9 скорости
... държа да е с медиум рамо.
Ти държиш, ама дали е възможно? Те не случайно се произвеждат тия с дългите рамена. Трябва да си с доста странна комбинация от плочи и венци, за да ползваш средно при 3х9.
***Чак сега прочетох първия ти пост. Това което си прочел за средното рамо на единия дерайльор, важи и за другия в този му вариант. Колкото по-малка е разликата между най-малката и най-голямата зъбчатка отзад, толкова по-голям е шанса да ползваш дерайльор GS. Може да ползваш и шосейна касета. Има Ultegra, които са 11 - 21, 11 - 23 и т.н., НО не случайно никой не произвежда такива за планински колела! Може най-обикновени хълмчета да се окажат непреодолими планини :D и ставите (и не само те) доста се претоварват, а щом казваш, че ползваш трета плоча поради здравословни проблеми... (малко не ми е ясно, коя плоча и как ти решава проблемите). Ще е най добре да кажеш, с колко зъба са плочите и коя от тях възнамеряваш да махнеш след време?
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 358
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот hitar_potar » Пет Яну 06, 2012 10:36 am

Мда, колегата е прав - има значение както зъбния блок отзад, така и комбинацията от плочи отпред. Аз с шосеен заден дерайльор Тиагра карах абсолютно безпроблемно с комбинация 11-28 отзад и 22-32-42 отпред - абсолютно всяка предавка беше безпроблемна.
Със средно рамо според мен ще можеш да бръмчиш без проблеми при 3 плочи, ако отзад си с максимум 28т голяма зъбчатка. :agree:
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3702
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот mirosa76 » Пет Яну 06, 2012 10:59 am

Това което ти пишат не вярно.При преден 22 и заден 11 веригата неможе да се опъне при средно рамо и започва да опира.Казвам го от личен опит XT средно рамо
mirosa76
 
Мнения: 13
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Пет Окт 29, 2010 10:26 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот kaliopo » Пет Яну 06, 2012 11:42 am

'ми тя верига се скъсява за 3 минути бе... Има си теми са определяне дължината на веригата!
Всеки дерайльор има технически характеристики. Една от тях е Total Capacity. Иначе казано, колко може да е най-голямата разлика между най-малък и най-голям зъб отпред и отзад (сборно). Така може едновременно да се ползват всички предавки и веригата да не виси на най-малките зъбчатки!
В характеристиките дадени от CRC(не ми се търсят тези на производителя) на M770 пише максимум 33 зъба разлика за GS. Предполагам и при 772 е същото. Това ще рече, че ако си с венци 11 - 28 ( 28-11=17 33-17=16) според указанията на производителя, можеш да ползваш предни плочи с разлика в размерите 16 зъба. Нещо като 28/36/44 или 26/34/42 :boggled: А ако искаш нормални плочи отпред (с разлика в зъбите 20), отзад трябва да си с шосейна касета с най-много 13 зъба разлика (не знам има ли 11 - 24, ама 12 - 25 има)
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 358
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Pr3d4t0R » Пет Яну 06, 2012 12:51 pm

Не е ли по-проста цялата история - ако се сложи средно рамо на 3 венеца отпред просто трябва да се внимаве на кои предавки се кара. Например:
- на 3-ти венец - само най-малките отзад;
- на 2-ри венец - от средата до най-малките (без най-големите 3-4);

По този начин няма да се надвишава капацитета на обтегача. Греша ли?

На мен лично ми е много по-удобно да катеря с 34-11 9 ск. касета отколкото с 32-11.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот kaliopo » Пет Яну 06, 2012 1:57 pm

По проста е историята и напълно възможна. Възможно е да приемем и че леко увисване на веригата на най-малките зъби отпред и отзад също не е проблем, пак понеже никога не се ползват заедно. Даже е малко "по-добро" решение, понеже евентуална грешка при смяна на предавките няма да доведе до дерайльор в спиците и всички последващи поражения, както при другия вариант, а най-много до паднала верига!
Ако се ползва по-къса верига, пружината на оптегача ще бъде натегната максимално при много от позициите. Това може да е позитивен ефект при по-агресивно каране, но все пак скъсява живота на дерайльора. При по-дълга верига май въобще се губи смисъла на по-късото рамо.
Изводът от цялата работа е, Чичка да реши, как ще кара и да си купи частите според предписанията на производителя, за да работят наистина добре и да няма ядове. А временно може да кара всякак, макар с повишено внимание.
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 358
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот mirosa76 » Пет Яну 06, 2012 2:26 pm

А какво става като си на 44 отпред и32 отзад.Водача започва да те бие в гъза.
mirosa76
 
Мнения: 13
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Пет Окт 29, 2010 10:26 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Чичка » Пет Яну 06, 2012 4:25 pm

kaliopo написа:да си купи частите според предписанията на производителя, за да работят наистина добре и да няма ядове. А временно може да кара всякак, макар с повишено внимание.


Точно това искам да направя - да не си правя експерименти, а да следвам SIS системата на Шимано, та ако трябва и да си взема дерейлиор с дълго рамо за целта. Повишеното внимание някак си не ми е присъщо и предпочитам да знам, че техниката е нагласена както трябва за да я експлоатирам на максимум, а не да мисля на коя предавка съм. Принципно идеята ми за средното рамо е, че така дерейлиора ми се струва по защитен от евентуални удъри по камъни, че миналата година счупих два по този начин.

Венеца, който искам да махна е най-малкия, но това да се случи към края на годината, за да не натоварвам до тогава ставите.

Pr3d4t0R, ако не е тайна с какви компоненти е комбинирана твоята касета 11-34 (смисъл зъби на предни венци и заден дерейлиор) ?

Благодаря много за отговорите!
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.
Аватар
Чичка
 
Мнения: 48
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Вто Юли 26, 2011 2:09 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот 4getcredo » Пет Яну 06, 2012 4:44 pm

Чудно ми е защо искаш да махнеш най-малкия венец? Какво целиш с това? По-ниско тегло?
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот climbera » Пет Яну 06, 2012 5:35 pm

"че после лесно да мина на комбинация 2 по 9 скорости, за да може да се сложи успокойтел на веригата...."
То си пише. :offtopic:
Аватар
climbera
 
Мнения: 246
Рейтинг: 1056
Регистриран на: Нед Юли 18, 2010 12:44 am

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Pr3d4t0R » Пет Яну 06, 2012 6:29 pm

Отпред съм с 22-32-44 и ХТ дерейльор с дълго рамо. Обтегача е доста стар - от 2007, но работи безупречно.

За да не ми пада веригата при спускане карам на средния венец, а командата е на позиция за най-големия. Предния дерейльор е така настроен, че не превключва в това положени, но тъй като веригата се опира леко в него тя остава на 2рия венец без да пада от там ; -)
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот 4getcredo » Пет Яну 06, 2012 6:43 pm

climbera написа:"че после лесно да мина на комбинация 2 по 9 скорости, за да може да се сложи успокойтел на веригата...."
То си пише. :offtopic:


И аз мога да чета, но това не отговаря на въпроса защо малкия венец? Доста екзотично решение за МТБ форум, АМ секция :dontknow:
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот climbera » Пет Яну 06, 2012 6:52 pm

Защото му е лек,но в момента има проблеми с крака или поне аз така разбрах от прочетеното.
Аватар
climbera
 
Мнения: 246
Рейтинг: 1056
Регистриран на: Нед Юли 18, 2010 12:44 am

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Чичка » Съб Яну 07, 2012 2:00 am

Има няколко причини да искам да махна малкия преден венец:
- да сложа обтегач на веригата като доколкото знам по-устойчивите са направени за два предни венеца
- групата с която карам за момента няма значими изкачвания, който биха ми се опънали, ако съм само със среден венец, без малък
- твърдака който карах миналото лято така или иначе беше с работещ само среден и голям венец...малко или много съм свикнал
- прочетох, че при касета 11-28, 9 скорости и два предни венеца бих могъл да използвам всичките 9 скорости, независимо на кой преден венец съм. Това ми се вписва супер в стила на каране, но реално не знам дали е възможно.

Иначе да, за момента искам да се щадя, защото прекарах операция на кръстни връзки и допълнителен напан може да рефлектира кофти.
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.
Аватар
Чичка
 
Мнения: 48
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Вто Юли 26, 2011 2:09 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Шлек_народен » Съб Яну 07, 2012 10:46 am

Чичка написа:- прочетох, че при касета 11-28, 9 скорости и два предни венеца бих могъл да използвам всичките 9 скорости, независимо на кой преден венец съм. Това ми се вписва супер в стила на каране, но реално не знам дали е възможно.

Дори да е възможно (да не опира веригата), няма никакъв смисъл.Първо дублират се предавки.Второ не се препоръчва такова посукване на веригата заради ускорено износване.
Относно избора на венците....не мисля, че това е удачно освен за равно.На първото баирче ще разбереш защо(ако травмата ти е от колелото, мисля, че си го разбрал вече). А малкия венец не пречи, по-скоро би ти помогнал да не почучиш нови травми. Особено на МТБ. Промени начина на каране.По-висок каданс 85-90( и повече, ама се постига с повече каране) и ще си дойдат на място всички предавки, като при това си спестяваш болки и травми в коленете. При нормален каданс на голямата плоча 42-44 се включва след 25-26 км/ч -до там на средната не е проблем да се кара.Не се пънете на тежък оборот да карате с нисък каданс! Само болежки докарва тая работа.Ползва се само ако си прав на педали, ама пак е над 55-60 об/мин.
Шлек_народен
 
Мнения: 323
Рейтинг: 1518
Регистриран на: Нед Май 22, 2011 7:44 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Чичка » Нед Яну 08, 2012 11:57 pm

Шлек_народен написа:Дори да е възможно (да не опира веригата), няма никакъв смисъл.Първо дублират се предавки.Второ не се препоръчва такова посукване на веригата заради ускорено износване.
Относно избора на венците....не мисля, че това е удачно освен за равно.На първото баирче ще разбереш защо(ако травмата ти е от колелото, мисля, че си го разбрал вече). А малкия венец не пречи, по-скоро би ти помогнал да не почучиш нови травми. Особено на МТБ. Промени начина на каране.По-висок каданс 85-90( и повече, ама се постига с повече каране) и ще си дойдат на място всички предавки, като при това си спестяваш болки и травми в коленете. При нормален каданс на голямата плоча 42-44 се включва след 25-26 км/ч -до там на средната не е проблем да се кара.Не се пънете на тежък оборот да карате с нисък каданс! Само болежки докарва тая работа.Ползва се само ако си прав на педали, ама пак е над 55-60 об/мин.


Това е един доста ценен съвет, аспект, за който не бях се замислял до момента. Започвам сериозно да се замислям да се превъзпитам откъм смяна на предавките, отколкото да търся универсален вариант, от който няма много смисъл. Определенно травми не искам, защото знам каква е цената :)

Благодаря много за мненията, защото се убедих, че 3 по 9 скорости са по-доброто решение за АМ. Все пак ми остава дилемата кое рамо е по-подходящото за 3 по 9 скорости, при спускане сред камъяци и внимаване за предавките - дълго или средно като размер :spin:
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.
Аватар
Чичка
 
Мнения: 48
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Вто Юли 26, 2011 2:09 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Kpoko » Пон Яну 09, 2012 8:36 am

АМ, камъни и голям преден венец са три неща, които трудно ми се вписват в едно изречение. Е, освен ако не искаш да ползваш големия венец като баш гард, но от личен опит ти казвам, че съвсем спокойно можеш да си провалиш някое каране в този случай. Малък и среден венец + баш гард за отпред и късо/средно рамо на обтегача, за мен това е най-добрата комбинация за стила, който според мен е АМ. Ако мислиш че предавка 32/11 ще ти бъде малко по асфалтови участъци, слагаш отпред един венец 36 зъба.
Аватар
Kpoko
 
Мнения: 1542
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 10:58 am
Местоположение: София

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Шлек_народен » Пон Яну 09, 2012 8:36 am

Чичка написа: Все пак ми остава дилемата кое рамо е по-подходящото за 3 по 9 скорости, при спускане сред камъяци и внимаване за предавките - дълго или средно като размер :spin:

Дължината на рамото не се определя по някакви случайни признаци ,а според капацитета му.Някъде беше обяснено подробно ,но накратко ще се опитам да поясня. Вадиш броя на зъбите на голяма и малка зъбчатка отпред и отзад и двете цифри събираш.Това трябва да е по-малко или равно на капацитета на съответния заден дерайльор. Пример 32-11=21 ; 42-22 = 20 ;20+21=41 -
т.е. капацитета на тая машинария трябва да е повече или равен на 41.Повечето със дълго рамо мисля че бяха около 45 така че ...Търсиш информация и преценяваш!
Шлек_народен
 
Мнения: 323
Рейтинг: 1518
Регистриран на: Нед Май 22, 2011 7:44 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Чичка » Пон Яну 09, 2012 2:36 pm

Супер!

Става въпроса за тази статия от мтбр, според която капацитета определен при стандартни три плочи отпред (44/32/22) и касета 34-11 би бил следния:

При дълго рамо ще се ползват следните скорости
Преден венец 44 - най-малките 4 задни венци
Преден венец 32 - всички задни венци
Преден венец 22 - всички задни венци

При Средно рамо:
Преден венец 44 - най-малките 4 задни венци
Преден венец 32 - 8 задни венеца (без най-малкия)
Преден венец 22 - Най-големите 4 задни венци

Общо взето не е фрапантна разлика ако се внимава малко, може да се кара преспокойно с средна дължина на рамото, защото според автора на статията реално Шимано са с по-голямо натоварване от това, което твърдят и практически неизползваеми са най-големите 5 венеца отзад при 44 зъба отпред и най-малките 3 венеца отзад при 22 зъба отпред.

Отново според автора на поста, предимствата на средната по-късото рамо на дерейлиора са следните:
- по разко превклюване на скоростите
- по-добро обтягане на веригата
- по-малко шум от смяна на скростите/сериозно намален шум от движението (!)
- по-добър клирънс при препятствия / по-добър клирънс на спиците(това не го разбирам, но предполагам, че става въпрос за разстоянието от долното колело на дереилиора до спиците :dontknow: )
- леко намалено тегло - но трябва да си тотално зарибен за намаляване на теглото, за да оцениш това.

Сигурно се чудите кое ще избера аз в крайна сметка...ами май е се спра като за начало на дълго рамо и след време ще послушам съвета на Kpoko и ще заменя курбелите с два венеца отпред(малък и среден) и баш гард + късо рамо отзад. :D

Много благодаря за всички съвети, наистина ми помогнахте много с избора :hbang:
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.
Аватар
Чичка
 
Мнения: 48
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Вто Юли 26, 2011 2:09 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Шлек_народен » Пон Яну 09, 2012 4:10 pm

Чичка написа:при дълго рамо ще се ползват следните скорости
Преден венец 44 - най-малките 4 задни венци
Преден венец 32 - всички задни венци
Преден венец 22 - всички задни венци

Последния ред нещо не е баш така :) Може би изглежда така:
преден 22 - най-големите 4-5 венеца отзад.
И общо взето няма значение рамото за тия сметки. Ако седнеш да си сметнеш отношенията на венците ще разбереш, че логиката е друга.( 32/11=?..32/12=? ....22/32=?..22/28=? ...и т.н.)
А капацитета е съвсем определена цифра давана от производителя и означава колко зъба разлика може да поеме, обтягайки веригата. Няма общо как ще ползваш предавките, а какви зъбчатки може да обслужва !
Ако слагаш дерайльор с по-малък капацитет, тогава не можеш да ползваш някои предавки, щото или веригата ще е хлабава или ще е къса за определени комбинации венци.И дължината на веригата вече не се определя по нормалния начин, а по-различен, компромисен- в каквато посока решиш, че ти върши работа .Може да стане и малко по-къса, може и да е точна , но трябва да забравиш за някои комбинации( или по-точно да запомниш, че не бива да ползваш никога), които дори случайно ако включиш, може да стане сакатлък.
Шлек_народен
 
Мнения: 323
Рейтинг: 1518
Регистриран на: Нед Май 22, 2011 7:44 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Pr3d4t0R » Пон Яну 09, 2012 5:10 pm

@ Чичка - надали ще можем да ти го обясним по-добре от линка, който си дал ; - )
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот joropc » Пон Яну 09, 2012 6:21 pm

Ууууу, че хубава темичка.Авторът да ме прощава, но и аз ще попитам нещо.Скоро си купих ново колело.Целият монтаж е SRAM X0, а колелото пристигна със заден дерайльор "дълго рамо".Понеже всичко е чисто новичко, ми се иска още сега да мина на "средно рамо", защото ако правя някакви смени сега е най-добре от чисто търговска гледна точка.В смисъл, доста по-лесно ще продам чисто нов дерайльор с дълго рамо, отколкото да га очукам и тогава да му търся някакви пари, нали. ;)
Та тъкмо щях да го поръчвам и се зачетох в едно от описанията на един немски онлайн магазин(четете "Compatibility cage lengths"):
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... d=70;pgc=0
т'ва направо ме "преби".. :erm:
Ясно е, че аз отпред съм 2х...(39/26), а отзад 11/36(десет скоростна система).
Според тази табличка аз няма как да сложа средно рамо...или поне аз така разбирам написаното, което за мен си е странно.От друга страна пък, явно е имало защо швабите 'дето са правили велосипеда да сложат дълго рамо.Дотук добре, но пък в официалния сайт на SRAM :
http://www.sram.com/sram/mountain/produ ... derailleur
си е написано, че "средно рамо" е за 2х..(при мен е така) и 36 зъба отзад(изпълнявам и това условие) и никъде не е споменато(поне не го намирам) за нещо като табличката от немския сайт.Описанието в чейна е същото като описанието от сайта на SRAM, демек не би трябвало да има проблем да сложа средно рамо на моята комбинация.Нещо изпускам да чета между редовете ли, или..?
Нека някой по-вещ от мен ми даде малко акъл, пък Ш почерпя.. и за новОто коОло, и за акъла.
:beer:
Изображение
-------------------------------------------------------------
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
joropc
 
Мнения: 1125
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 04, 2009 9:57 pm
Местоположение: Троян

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот kaliopo » Пон Яну 09, 2012 6:39 pm

Здравей. Можеш да сложиш средно рамо, ако смениш и касетата с 11 - 32. Как точно се смята (формално), съм написал във второто си мнение в темата. После Шлек_народен го повтори. Няма смисъл да го пиша пак. Мисля, че ще откриеш отговорите на въпросите си, ако прочетеш пак цялата тема. Това на теория - линковете не ми се отварят :crap:
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 358
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Шлек_народен » Пон Яну 09, 2012 10:19 pm

Малко пояснение относно дължината на рамото и камънаците, които са главното притеснение.
Ако караш на такъв терен , едра ли си на най-големия венец отпред.Ако е на среден или малък венец (и зависи отзад къде е, все пак) декласьора е сгънат хоризонтално, или до около 45градуса и дългата част е назад , а не само надолу . Така че, май не е много голяма разликата при дълго и средно рамо. Карал съм по такъв терен и най-малкия проблем ми е бил, че декласьота ми е с дълго рамо. Относно големината на венците- м/у 36, 39 и 42 зъба, разликата в даметрите е толкова голяма, че ....ако тоя половин или един сантиметър е фатален за успеха на карането :))
Шлек_народен
 
Мнения: 323
Рейтинг: 1518
Регистриран на: Нед Май 22, 2011 7:44 pm

Re: Проблем с избор на движение

Мнениеот Чичка » Вто Яну 10, 2012 4:38 pm

Понеже сега имам време, пък и помислих, че ще е интересно на някой, реших да преведа въпросната статия, белким на някой му е от полза, както ми беше на мен.

Правя уговрката, че това е информация от 2006 и е възможно обявените в превода капацитети да не са релевантни към днешни дни, но за това може да проверите сами.

Според този метод на изчисление, би трябвало без проблем да се ползва средно рамо на новото колело на joropc :D


Кога да използваме дълго рамо и кога да използваме средно/късо рамо на дереилиора?

Sram правят късо рамо на дереилиор в X.0 серията, но е толкова късо колкото средното при серия X.9.

Бърз отговор: Средното рамо ще работи, но веригата ти ще пада, когато случайно превключиш на комбинация малко-малко. Окачването може да бъде фактор, в зависимост от това колко „разтеж на веригата” изпитва рамката ти по време на цикъла на задното окачване.

Дълъг отговор:

Дерейлиорите имат определен капацитет. Това е тяхната способност да поемат излишната верига. Въпреки всичко, имаш нужда цялата ти верига да работи в комбинацията голямо-голямо, където пък имаш допълнителни звена на веригата, който не правят нищо в комбинацията малко-малко/

Не че всички тези комбинации кръстосващи веригата са нормални за работа, но нека стигнем до това след минутка.

Обявените от производителя капацитети на дереилиорите са следните:
Shimano дълго рамо = 45T; средно рамо = 33T
SRAM дълго рамо = 43T; средно рамо = 37T; късо рамо = 30T

Говорейки от опит, Shimano са малко консервативни в определяне на капацитета си. Мога само да предположа, че това е истина и за SRAM (ще стигна и до това).

Лесната формула за капацитет е да се добавят размерите на гоемите предни венци към големите задни зъбчатки и тогава да се извадят малките предни венци и малките задни зъбчатки. Изглежда така:

Изискван капацитет (T) = (Голям преден венец – Малък преден венец) + (Голяма задна зъбчатка - малка задна зъбчатка)

...така че типичното за курбели с 44-32-22 комнинация на венците и 11-34 касета...

T = (44T - 22T) + (34T - 11T)
.. = (22T) + (23T)
.. = 45T


Използвйки тази проста формула имате нужда от дереилиор с капацитет 45T, за да абсорбира всички възможни допълнителни звена на веригата при типично 27-скоростно движение.

(Правя предположението, че капацитета на SRAM е консервативен, т.к. те обявяват 43T за капацитет за дълго рамо на дереилиора -- 2T по-късо от това, което се иска по тази формула).

Къде играе тогава по-късото рамо? Точно тук !

Въпреки, че на теория дереилиора с дълго рамо може да поеме комбинация от 22x11 и да държи адекватно обтягане на веригата, то нека бъдем логични: 22x11 е комбинация, която не се използва!

Наместо да използваме обща формула, нека да видим капацитета за всяка комбинация на скоростите (базирано на Шимано, SRAM ще бъде леко различен):

Изображение

44x34 започва от нула, защото в тази комбинация цялата верига се използва от преден венец и задна зъбчатка и дереилиора не трябва да обира част от веригата. Като превключвате през интервала на касетата(движейки се по колоната надолу), сумата на свободни звена се увеличава докато размера на зъбчатката се намалява.

Погледнете използваемите скорости, който съм оцветил в зелено и жълто. Те се падат близо до обявения капацитет на дерейлиори със средно рамо (Споменах, че Shimano са обявили консервативен капацитет и на практика съм открил, че техния дереилиор със средно рамо е по близко до 39T.) (В синята таблица се виждат заявените от производителя стойности – бел.прев.)

Например при среден венец (32) и малка зъбчатка (11), таблицата показва, че трябва да се абсорбира до 35T. Това е близо до обявения капацитет и на двата дереилиора със средно рамо. Тази комбинация на скорости остава използваема, но е по-добре да се превключи на големия преден венец, за по-добро обтягане на веригата.

Също така може да видите, че за да се използва дереилиор с късо рамо на SRAM (30T капацитет) на това движение, ще ви остави с две или три използваеми скорости, докато сте на среден преден венец и само около три използваеми скорости на малкия преден венец. (Всяко число по-голямо от 30T на таблицата би било близко до лимита на дереилиора с късо рамо).

ОПА! Случайно превключвате в неизползваемата "червена зона "? Нищо фатално: рамото на дереилиора пада надолу, веригата се свлича и може да падне ако не се усетите навреме.

По мое мнение, би било глупаво да нагласите веригата по-малка, отколкото е необходима за превключване в комбинация голям-голям. Ако случайно предизвикате превключване в тази комбинация, което определено е възможно когато сте уморени или „на момента”, не бихте искали да счупите нищо. Така, че дължината на веригата ще бъде същата, независимо кой дереилиор изберете!

Изображение

Предимствата на по-късото рамо на дерейлиора са следните:
- по разко превклюване на скоростите
- по-добро обтягане на веригата
- по-малко шум от смяна на скростите/сериозно намален шум от движението (!)
- по-добър клирънс при препятствия / по-добър клирънс на спиците(това не го разбирам, но предполагам, че става въпрос за разстоянието от долното колело на дереилиора до спиците - бел.прев.)
- леко намалено тегло - но трябва да си тотално зарибен за намаляване на теглото, за да оцениш това.
Ако мислиш, че всички са срещу теб, поогледай се… може да караш в насрещното.
Аватар
Чичка
 
Мнения: 48
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Вто Юли 26, 2011 2:09 pm


Назад към All Mountain/Ендуро продукти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 22 госта