Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването до 130-170 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот konopr » Сря Фев 22, 2012 12:44 pm

кое според вас би издържало повече на блъскане по камънаците и скокове - един здрав твърдак или една АМ мекица и защо?
да речем ако сравним drag c1 и drag f7 примерно
...или пък някой по здрав твърдак към 2.8 кг. тегло на рамката с една АМ/ФР мекица която е 3.1-3.2 кг примерно.
за да изключим философии от типа "зависи с каква вилка са" и т. н. приемаме че всичките са с еднаква вилка в диапазона 120-160 мм ход или така да кажем еднакви други условия освен рамката.
Аватар
konopr
 
Мнения: 434
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Пон Апр 06, 2009 12:06 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот obelix » Сря Фев 22, 2012 1:15 pm

:offtopic: Помисли с едното и с другото тялото ти как ще се чувства, особено при грубо каране.
Аватар
obelix
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Пон Май 24, 2010 4:49 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот konopr » Сря Фев 22, 2012 1:18 pm

мани го тялото, там нещата зависят от умението - има хора които могат да минат на скорост през всичко с твърдака примерно и да се спукат от кеф, да речеме че съпоставяните рамки се карат именно от такъв карач :D
аз също съм минавал през кво ли не с твърдак и съм се кефил много и тялото ми е било екстра :beer:
Аватар
konopr
 
Мнения: 434
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Пон Апр 06, 2009 12:06 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Pr3d4t0R » Сря Фев 22, 2012 2:03 pm

Темата е безсмислена.

Теоретично това се установява в лаборатория с необходимата техника.

На практика при каране по предназначение рамката ще служи дълги години независимо мека или твърда.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4043
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот konopr » Сря Фев 22, 2012 3:51 pm

може за Ваше целомъдрено превъзходителство да е безсмислена, но на мене ми е интересна. :D
Ей така темичка, просто, че и без това няма много нови теми в разедла - наистина съм се чудел drag climber и drag f7, ако ги пускаш редовно от Витоша примерно с еднаква скорост и натоварване, кое би издыржало по-дълго. Карал съм само първото и съм си позволявал каквото мога да си позволя, за Ф7 казват, че е кекавка за нанадолни дисциплини, но дали е така.

иначе като си говорим за предназначение тука може малко да кокретизирам - може да изключим по леките твърдаци, които са основно крос кънтри ориентирани и най-леките кроскънтри ориентирани мекици - както и раздела го посочва, те тук са излишни.
нека оставим в обсъждането твърдаците, които често хората ги ползват за по-хард дисциплини като спускане, дърт, джъмп, АМ/фрирайд и ендуро мекиците ( АМ, АМ/ФР). Кое би издържало повече блъскане по камънаците преди да се сцепи. :popcorn:

Главният герой в темата са ендуро мекиците, които ги съпоставям с някои по-здрави твърдаци и затова смятам, че темата е за този раздел (в случай, че накой педант ми се издразни) :bowdown:
Аватар
konopr
 
Мнения: 434
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Пон Апр 06, 2009 12:06 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот mrdaka » Сря Фев 22, 2012 10:41 pm

Следващият семестър мисля да запиша "Фундаменти на олекотеният дизайн" и да направя въпросната съпоставка като курсов проект ... ако до тогава не ми хрумне нещо по-весело. Иначе, ако ги съпоставиш при равно тегло на рамките, твърдака ще е "по-здрав".
Подкрепям Pr3d4t0R, че темата е с нула практическо приложение.
Изображение
Аватар
mrdaka
 
Мнения: 632
Рейтинг: 1865
Регистриран на: Пон Авг 23, 2010 2:45 pm
Местоположение: София

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот bobi108 » Сря Фев 22, 2012 11:09 pm

Епааа, и на мен ми стана интересна темата! :bigeyes:
Интересно ми е да видя идиота, който ще даде 1000 левчета за АМ рамка, която да блъска по каманьете, докато я изтърбуши! :rofl: И това всичкото само за да докаже, че не става за DH!
:popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:
Аватар
bobi108
 
Мнения: 105
Рейтинг: 1386
Регистриран на: Нед Фев 28, 2010 7:56 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот konopr » Чет Фев 23, 2012 9:34 am

mrdaka: Иначе, ако ги съпоставиш при равно тегло на рамките, твърдака ще е "по-здрав".

това как го предположи? някои казват, че мекицата понеже е мека по-добре абсорбира ударите и била по-здрава, аз не разбирам много от инженерен дизайн. Иначе и на мене climbera ми изглежда по-здрав от F7, въпреки, че последният е с поне 500 грама по-тежък от climbera. Аз, често съм бил на мнение, че универсалният АМ байк е твърдака, а практическото приложение на темата е в това, че за някой може да се окаже по добре да си вземе един здрав твърдак вместо да набива пари в някоя кекава мека рамка. Човек и без да си напъва много мозъка сигурно ще намери и други практически приложения на темата ;)

@bobi108: DH не сме споменавали, пич, а в АМ дисциплината блъскането по каменисти участъци е редовна съставка в рецептата.
примерно на спускането на пича от това клипче, който кара с рамка направена за АМ, доста хора сигурно биха казали, че е DH. Иначе в България доста са хората, които си взимат рамки за DH и си мислят, че карат DH, като се спускат, ама това е друга тема :popcorn:
Аватар
konopr
 
Мнения: 434
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Пон Апр 06, 2009 12:06 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот PtD » Чет Фев 23, 2012 11:53 am

Уточнете, само за рамката ли става дума, или и за компонентите?
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот natalito » Чет Фев 23, 2012 11:54 am

konopr написа:еднакви други условия освен рамката

:deal: :agree:
компонентите са еднакви, само рамките са различни
аз поне така го разбирам
"I say the sunshine will blow my mind and the wind blow my brain" - BA

Изображение
Аватар
natalito
 
Мнения: 867
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Ное 03, 2006 10:20 am

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот bobi108 » Чет Фев 23, 2012 12:59 pm

Чисто теоретично, твърдака би бил по здрав, поради монолитността на рамката! Ето, признах го! :lol: Що се отнася до клипа с пича с меката рамката Nikolai, аз лично с моята F7ца не бих имал смелостта да мина този терен :V: , което не означава, че по опитен карач и самото колело не биха се справили , но не вярвам и, че с Ц1то на драг задачата ще е по лесна, или по точно преминаването на този участък с твърдак, според мен, би било чиста проба мазохизъм! :rofl:
:popcorn:
Аватар
bobi108
 
Мнения: 105
Рейтинг: 1386
Регистриран на: Нед Фев 28, 2010 7:56 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот konopr » Чет Фев 23, 2012 4:12 pm

bobi108 написа:Чисто теоретично, твърдака би бил по здрав, поради монолитността на рамката! Ето, признах го! :lol: Що се отнася до клипа с пича с меката рамката Nikolai, аз лично с моята F7ца не бих имал смелостта да мина този терен :V: , което не означава, че по опитен карач и самото колело не биха се справили , но не вярвам и, че с Ц1то на драг задачата ще е по лесна, или по точно преминаването на този участък с твърдак, според мен, би било чиста проба мазохизъм! :rofl:
:popcorn:


значи вече има изказано мнение точно по темата :beer:
моето мнение като си гледам сегашната АМ/ФР рамка тежаща 3100-3200 грама е, че тя не би отстъпила по здравина и на по-солидните алуминиеви трвърдаци като Duncon Cocker примерно, които са с към 400-500 грама по-малко тегло от нея и със сигурност ми изглежда доста по-здрава от climbera (2300 грама), който карах до преди година. Не че теглото е най-важният фактор, ама става за някаква база, ако знаеш примерно, че не си злоупотребил с размера на вилката и рамката е проектирана и заварена грамотно. И така ще си фантазирам докато някой по-опитен не ме свали малко на земята :D


иначе на клипа теренът изглежда по-труден отколкото е. Аз съм минавал през такива участъци навремето с climbera, като основна роля за комфортното преминаване през участъка изигра вилката (fox 140 mm), която доста меко ядеше всички камънаци. Сега с меката ми АМ/ФР рамка с 160 мм ход на задницата и няма особена разлика в комфорта. Забелязъл съм че при хард терени и невисока скорост + хубава вилка не е от голямо значение дали си с твърдак или не. Виж като вдигнеш скоростта на хард терен и задницата на твърдака започне бая да рита трябва да си по-изкусен карач, защото положението вече става по-деликатно. :D
Аватар
konopr
 
Мнения: 434
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Пон Апр 06, 2009 12:06 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот nihonjin » Пет Фев 24, 2012 1:00 pm

Ако приемем че твърдак и мекица се движат по един и същ маршрут с една и съща скорост, то напреженията в мекицата са в ПЪТИ по-малки от тези в твърдака. Съответно, ако мекицата не е тотално сбъркана в дизайна или подбора на материали, тя е много по "здрава", разбирай издръжлива.
nihonjin
 
Мнения: 35
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Ное 02, 2010 3:25 pm
Местоположение: София

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот PtD » Пет Фев 24, 2012 3:31 pm

nihonjin написа:Ако приемем че твърдак и мекица се движат по един и същ маршрут с една и съща скорост, то напреженията в мекицата са в ПЪТИ по-малки от тези в твърдака. Съответно, ако мекицата не е тотално сбъркана в дизайна или подбора на материали, тя е много по "здрава", разбирай издръжлива.


Да, но от друга страна мекицата има стави/втулки/лагери, които дават фира.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Yavkata » Пет Фев 24, 2012 5:23 pm

До колкото видях, автора на темата пита за здравина по отношение сцепване и спукване на рамката. Не се интересува от поражения по "странични" елементи като втулки, шокове, лагери....При това положение залагам на мекицата, като по -изръжлива. Което не прави темата по -смислена.
ИзображениеИзображениеЖивотът не се измерва с броя на вдишванията, а с моментите в които ти спира дъха!
Аватар
Yavkata
 
Мнения: 2386
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Яну 06, 2007 1:33 pm
Местоположение: София

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот borislav » Пет Фев 24, 2012 10:25 pm

Според мен, за да сравним якостта на двата типа рамки трябва меката да е със заключен шок. Тогава твърдата ще издържи на по-големи натоварвания, защото най-слабите места са именно в заварките и ставите, а в мекиците ги има в повече.

От друга страна, ако сравним например моделите на RAM - XC1 и XC2, меката би издържала повече на каране с по-големи препятствия, защото голяма част от удърите в задното колело, които не могат да се поемат от колоездача ще се поемат от шока.

Ако става въпрос за издръжливост на падания - твърдата ще бъде по-здрава.
Изображение
Аватар
borislav
 
Мнения: 1367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Мар 15, 2008 11:32 am
Местоположение: София

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот PtD » Съб Фев 25, 2012 12:00 pm

Явно, че отговорът е нееднозначен. Лично аз бих гласувал повече доверие на CrMo твърдака си, отколото на 7"-ходовия си FS. (От гл.т. на здравината).

Но това си е чисто субективно усещане.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот did » Съб Фев 25, 2012 2:39 pm

Продукти могат да се сравняват по един показател само при условие, че останалите им показатели са равни. За колоездачни рамки това е просто абсурдно. Няма как да са равни останалите сравними показатели, за да се отчете само разлика в здравината.

Например, ако се сравняват рамки за еднакъв стил каране с еднаква цена, вероятно твърдата ще е много по-здрава.
Ако се сравняват при еднакво тегло и с еднакво предназначение, гарантирано твърдата печели, освен ако не става дума за несравними класове и технологии.
Ако се сравняват при еднакъв материал, използвани технологии и качество на изработка, нормално е меката да има съществено предимство.
Ако някой покаже твърда и мека рамка, които са еднакви като предназначение, цена, тегло, качество на изработка, тогава може и да пита за здравина, но такива рамки няма!

Такива теми по принцип нямат никакъв смисъл!
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Admin » Нед Фев 26, 2012 1:08 pm

Да, надявам се, че авторът е доволен от отговорите, защото няколко души успяха да отговорят смислено на тема, която по принцип няма смисъл. :D

konopr, не го казвам, за да те засегна - просто не са обективно сравними двете неща, още по-малко пък извън лаборатория.
Моето мнение е, че на практика всяка рамка, която е читаво направена, е достатъчно здрава да издържи много по-големи натоварвания от тези, на които нормален потребител ще я подложи при каране по предназначение. Кое то пък значи, че въпросът ти добива чисто теоретично значение.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот konopr » Нед Фев 26, 2012 3:05 pm

мерси за отговорите :beer:
@Admin: аз не търся много задълбочен смисъл, но реших да препитам хората, как им се виждат нещата по темата, все пак има доста хора с повече опит и по-набито око в инженерния смисъл на думата. А и обичам да си говоря за колела :D
Замислих се по темата понеже много хора се спускат с рамка drag climber по състезания в дисциплината за твърдаци, а като съм питал някой какво ще стане ако се мине през същото трасе с drag f7 са ми казвали, че ще стане на парчета, та се замислих. Както казах С1 ми изглежда по здравия вариант, ама знае ли човек. Не че мисля да си купувам Ф7 просто ориентировъчно :beer:
Аватар
konopr
 
Мнения: 434
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Пон Апр 06, 2009 12:06 pm

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Admin » Нед Фев 26, 2012 4:18 pm

По една случайност карам F7 и то по доста корави пътеки, миналото лято имам и три дни по трасетата в Боровец. Цяла си е рамката, а и останалите неща по нея, аз също, да чукам на дърво. Друг е въпросът, че това не е нейното предназначение и ако я карам цяло лято по DH трасета, ѝ търся белята. И пак към въпроса ти - няма как да се отговори обективно коя ще е по-здрава. Защото с C1 със сигурност ще карам по-бавно, отколкото с F7. Ако с мекицата карам със скоростта на твърдак, вероятно ще издържи повече от него, защото окачването нали е затова - да поема голяма част от натоварванията.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Stancho » Нед Фев 26, 2012 4:27 pm

Определено е много относително това със здравината, защото рамката ще издържи повече, но при мекицата задната капла заради окачването е подложена на много по - големи удари, които колоездача не усеща. Така погледнато рамката може и да е по - здрава, но задната капла ще замине по - бързо отколкото при твърдака, защото както каза @Admin и аз не бих карал толкова бързо...
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот did » Нед Фев 26, 2012 4:28 pm

Stancho написа:при мекицата задната капла заради окачването е подложена на много по - големи удари, които колоездача не усеща. Така погледнато рамката може и да е по - здрава, но задната капла ще замине по - бързо отколкото при твърдака, защото както каза @Admin и аз не бих карал толкова бързо...


Пак пълни глупости! Точно обратното е!

Абе... ти наистина къде "работиш"?
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Stancho » Нед Фев 26, 2012 4:43 pm

@did това вече го казах от личен опит на велосипеда. Карах с задно колело с части: главина Формула, спици DT Stainless и капла (ако трябва да сме точни в термина) AlexRims DP20 и докато go карах на твърдак си беше добре, но когато си взех SX Trail-a си замина с много подбивки (старал съм се да карам внимателно с правилно налягане, но практиката каза друго)... Поне при мен скоростите с двата вида велосипеди се различават драстично и оттам идват и повечето разлики. Все пак при такова сравнение (много нереално е вярно) с еднакви компоненти и различни рамки това показа моя опит.
Последна промяна Stancho на Нед Фев 26, 2012 4:55 pm, променена общо 3 пъти
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот did » Нед Фев 26, 2012 4:44 pm

УЖАС!

Та... къде работиш?
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Stancho » Нед Фев 26, 2012 4:48 pm

В София - малко далеч от теб. Но това няма много значение, защото в магазина не ме учат как да карам... Ако желаеш пиши едно съобщение да няма пак тонове офтопик.
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот did » Нед Фев 26, 2012 5:01 pm

Stancho написа:това показа моя опит.


Момче, спри да преразказваш мненията на разни продавачи и да се базираш на "твоя опит", щото рискуваш да преоткриеш 789 пъти топлата вода. Чети, информирай се, учи физика и математика... Нищо лично нямам към теб, освен че си твърде упорит и не искаш да си извадиш триона от главата.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Admin » Нед Фев 26, 2012 5:02 pm

По отношение на задната капла мога да потвърдя опита (практически) на Stancho. С меко колело карам по-бързо, обирам с краката по-малко (инстинктивен мързел на тялото, предполагам) и в резултат удрям на капла доста по-често, за което съдя по честите прещипвания на задната гума и необходимостта да я държа по-твърда. Подчертавам, че не говорим за равни условия на каране, тъй като те очевидно не са такива - при колело с окачване скоростта е по-висока, изборът на линии е съвсем различен и т.н. - оттам и последствията.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот did » Нед Фев 26, 2012 5:05 pm

Admin написа:не говорим за равни условия на каране


А дали твърдите круши, които падат сами от дървото се натъртват повече от меките, които са набрани внимателно? А какво ще стане, ако не паднат от еднаква височина? А какво ще стане, ако ...

Хайде стига вече! Мислех си, че сравнявате ябълки с круши, пък то даже нямало ябълки.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретично за здравината -твърдак или мекица със съпоставяне

Мнениеот Stancho » Нед Фев 26, 2012 5:10 pm

То автора си беше казал някъде, че просто обича да говори за колела и си чеше езика, та реших и аз да му го почеша малко, пък ти го взе насериозно... @did темата е безсмислена отначало, но продължаваме за да си говорим, а не да откриваме топлата вода тук. :D

Замислих се по темата понеже много хора се спускат с рамка drag climber по състезания в дисциплината за твърдаци, а като съм питал някой какво ще стане ако се мине през същото трасе с drag f7 са ми казвали, че ще стане на парчета, та се замислих. Както казах С1 ми изглежда по здравия вариант, ама знае ли човек. Не че мисля да си купувам Ф7 просто ориентировъчно :beer:


konopr на Боровец на състезанието нямаше сцепени твърди рамки, но пък и затова най - бързите им времена бяха на средното ниво на мекиците - около 4.30 мин. А мекиците - там имаше бая времена под 4 мин. И пак си зависи от карача, защото ако той не подбира линиите няма как да оцелее... И естествено субективния фактор. :D
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Следваща

Назад към All Mountain/Ендуро продукти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта