crib написа:Така като погледнах отгоре ЗДП, няма дефиниция на велоалея (въобще не се споменава), или на "алея" (която пък се споменава в закона). Също никъде не пише, че "алеите" се явяват "пътища", следователно и пресечената точка на "алея" и "път" не се явява кръстовище.
- велоалеята е мацаница боя по пешеходната пътека/улицата. Правно тя не съществува.
- длъжен си да се движиш по нея, когато я има (?)
- ако е на пешеходна пътека, то никъде не се забранява на пешеходци да ходят по нея, като те имат предимство
- ако е на пътното платно, то автомобилите могат да се движат по нея, като пак нямаш предимство - равноправни участници в движението сте
- когато велоалеята стигне до път, тя свършва. Ако стъпиш с велосипеда на пътя, трябва да спазваш правилата за движение по път (т.е. ако има непрекъсната линия, не можеш да я пресечеш)
- ако велоалеята стигне до кръстовище, то трябва или да се включиш в автомобилния път *преди* кръстовището и да преминеш по него
- или да слезеш от велосипеда и да преминеш като пешеходец
Сега да напишем вярното:
ЗДвП написа:1. "Път" е всяка земна площ или съоръжение, предназначени или обикновено използвани за движение на пътни превозни средства или на пешеходци. Към пътищата се приравняват и улиците.
2. "Пътна лента" е надлъжна част от пътя, очертана или не с маркировка и осигуряваща движението на недвуколесни пътни превозни средства в една посока едно след друго.
3. "Платно за движение" е общата широчина на пътните ленти. Пътят може да има няколко платна за движение, видимо отделени едно от друго.
6. "Тротоар" е изградена, оградена или очертана с пътна маркировка надлъжна част от пътя, ограничаваща платното за движение и предназначена само за движение на пешеходци.
54. (нова - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) "Пешеходна пътека" е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.
...
(4) Когато има път, платно за движение, пътна лента или алея, предназначени за движение на определени пътни превозни средства, водачите на тези превозни средства са длъжни да се движат по тях.
Велоалеята е част от пътя, но не е част от платното за движение или от тротоара/банкета.
Тя НЕ Е на пътното платно или тротоара а е ОТДЕЛНО от тях. Съответно по нея не могат да се движат МПС и пешеходци. (не че не го пправят). Правно съществува, когато е разрешена по съответните процедури за изграждане на пътищата. Ако аз взема боята и я маркирам е друго.
Велоалеите почти винаги са успоредно на платната за автомобили, така че когато стигнат напречен път, това е кръстовище. Дори и и самостоятелно да е пак е кръстовище.
Когато велоалеята стигне до път има два варианта:
- тя продължава от другата страна на пътя, което означава, че съществува и върху пътя. Много често върху платното има цветово означение къде точно минава велоалеята и тя не се засича с пешеходната пътека.
- това е краят на велоалеята и не продължава от другата страна - естествено че велосипедистите трябва да се включат в движението по платното или да преминат като пешеходци.
За звуковия сигнал - да, според нашият закон тромби, електронни бибитки и т.н. са забранени, но ако издават звук със сходна сила надали ще ни направят проблем. Причината е, че звънецът се разпознава като звук от велосипед а всичко останало - като друго.
Както и по-горе казах, не всички правила са безусловно правилни и някои от тях не е здравословно да се спазват буквално - примерно забраната да се движим с велосипеда по бус лентата, забраната да пресечем успоредно на пешеходната пътека с ниска скорост без да слизаме, като не пречим на никого и т.н.
Но все пак трябва да знаем правилата, дори и когато ги нарушаваме.