Изяж ги,
PtD!
Който иска да се състезава —
http://www.letour.fr.
Когато караш в града с велосипед, се придържаш към установените, били те и неписани, правила за поведение. В Берлин понякога има цели върволици от велосипедисти, каращи по алеите — стари, млади, с тежки и с леки колела. Когато условията позволяват, те се изпреварват едни други. Ако не, чинно карат един след друг. Защото знаят, че...
Който иска да се състезава —
http://www.letour.fr.
Да възразяваш против установения вело-ред в града е като да твърдиш, че за твоето тунинговано, мускулесто Пежо 205 има нужда от отделна пътна лента.
- - - - - - - - - - - - -
На въпроса какво прави държавата за колоезденето тук — градът е опасан с вело алеи, които са маркирани с бяла боя, която изглежда толкова плътна, че чак е релефна; пред светофарите понякога има алеи за различните посоки — вело-алеи за движение в ляво и в дясно; имат си малки вело-светофарчета (на нивото на очите и с картинка на колело); велосипедите са част от изключителния им транспорт, състоящ се от автобуси, трамваи, метро, градска железница, регионални влакове и коли под наем на минута (това са цените —
http://www.callabike-interaktiv.de/kund ... g&start=oa , така изглеждат колелата —
http://www.thehotiron.com/images/db_bike_rental.jpg); когато вали или трябва да изминеш голяма дистанция до някой отдалечен парк, да кажем, купуваш си единичен билет за велосипед от 1.60 Евро или карта за намаления и се бутваш в коя да е градска железница или влак (което ми напомня за това, колко е важно човек да е добре информиран, в много автобуси съм виждал гневния стикер, който твърди, че билетчетата в България били най-скъпите в целия европейски съюз... тук, например, са 2.40 евро).
Колело, собственост на хотел, магазин и т.н. можеш да си наемеш на почти всеки ъгъл срещу 10 евро на ден с 50 евро депозит. Ако пътуваш всеки ден, можеш да си купиш велосипед от 50 евро.
В много паркове, диви и питомни, има специални пътечки за колела. Когато караш из града по тротоарите (например пътят е павиран с огромни павета и друса невъобразимо), хората не ти правят въпрос, но се стряскат и те гледат въпросително. А това само по себе си кара теб да се чувстваш неудобно... Когато пък като пешеходец стъпиш на вело-алея, колоездачите настойчиво звънят със звънците си и те чакат да се отместиш — винаги е така! Почти никой няма да те заобиколи! В началото, като продукт на родната реалност, се дразних ужасно, питах се — "Е, не можа ли да мръднеш половин метър вляво и да ме заобиколиш?". Но след това, когато ти самият започваш да изискваш алея без размотаващи се по нея пешеходци, ставаш за нула време уважителен и се озърташ винаги, когато се налага да стъпиш за малко на вело-алея, за да изпревариш друг пешеходец.
Някой беше питал защо някои би карал продължително тези вехти, страхотно тежки (около 22 килограма в общия случай) колела с динамо главини, главина със скорости, кошнички, калници и прочее, и не е вредно това за здравето му, ако колелото не съвпада с размера му. Аз също съм си задавал този въпрос и отговора, до който съм стигнал е следния — сигурно. Но всичките тези лелки, чичовци, баби и дядовци, които бодро въртят педалите на тези чудовища просто нямат база за сравнение. И друга причина би било тази, че тези мастодонти винаги са с голям размер, което сякаш е по-малкото зло (няма да спра да се учудвам, че тук огромен брой, да не кажа почти всички колела на улицата са допотопни, вехти и ръждиви трошки).