Както колегата горе каза "
bottom bracket drop" и "
head tube angle" варират в по-големи граници според дисциплината и по-малко според конкретния модел рамка.
Drop-а до някъде е определящ за центъра на тежестта, от там и цялостното поведение на байка. От гледна точка на комфорт - по-малък drop е по-добър, но от него и диаметъра на колелетата пряко зависи
височината на средното движение. Ако тази височина е прекалено малка, педалите ще опират в терена. При различните дисциплини е подходяща различна височина, логично при шосейното тя е най-малка.
От челният ъгъл до голяма степен зависи поведението при завиване, най-общо казано по-голям ъгъл прави байка по-игрив, а по-малък - по-стабилен, но освен челният ъгъл има значение и
офсет-а на вилката (по-голям офсет компенсира в някаква степен по-големият ъгъл).
При шосейното средното е по-ниско, а челната тръба по-изправена спрямо МТБ като цяло. 72-74* челен ъгъл и ~70мм drop са типични за шосейна рамка. При МТБ стойностите са по-малки и докато челният ъгъл може да да е близо до тях, drop-а започва от около два пъти по-малко.
Имай предвид, че масовите МТБ гуми (26x2-2,2'') имат външен диаметър почти еднакъв с шосейните 28'', и ако дропа е 6-7см си ОК и от към височина на средното от земята. Но ако си сложил тесни гуми (1-1,5'') радиуса им ще е с 1-3см по-малък и реално при drop 6-7см ще имаш много малка височина и вероятно проблеми в завои. 26-27см е масовата височина при шосейните рамки, мисля че за градско каране дори с толкова няма да ти е много комфортно, ако не караш само по шосето.
Челният ъгъл може да измериш с подобен
ъгломер, а за drop-а и височината на средното е ясно как (линийка), но бъди прецизен.