bdz43r написа:Велосипедистът е с предимство, когато има означена велосипедна пътека, заедно с пешеходната. В обратния случай, предимство имат само пешеходците, за които неозначената, но подразбираща се пътека се явява продължение на тротоара.
"Пешеходна пътека" е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.
bdog написа:Отделен е въпросът, че не е коректно да се прави паралел между велосипед (ППС) и пешеходец.
Чл. 98. (1) Престоят и паркирането са забранени:
...5. на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние, по-малко от 5 метра преди тях;
...
Чл. 15.
...
(4) Когато има път, платно за движение, пътна лента или алея, предназначени за движение на определени пътни превозни средства, водачите на тези превозни средства са длъжни да се движат по тях.
(5) Когато няма специално предназначена за тях пътна лента или алея, водачите на мотопеди, велосипеди и други немоторни превозни средства може да използват за движение разположения отдясно по посоката на движението им пътен банкет, ако той е годен за това и ако това не пречи на другите участници в движението.
mentalhead написа:Велосипедистите нямат нищо общо с пешеходците и никакви аналогии в тази връзка не трябва да се правят. Пешеходните пътеки са си само за пешеходци и правилата в тази връзка важат само за пешеходците. Велосипедистите не могат да се ползват от привилегиите на пешеходците, освен когато бутат велосипеда си (т.е. по смисъла на закона се превръщат самите те в пешеходци).
В общия смисъл велосипеда е ППС и спазва същите правила, които спазват и останалите ППС по отношение на предимството. Велосипеда няма привилегии спрямо останалите ППС.
И стигаме до най-интересното. Велоалеите. За жалост това чудо на техниката е съвсем нерегламентирано в ЗДП. Да, там го имаме фигуриращо като път задължителен за движение на велосипедисти, но при какви правила се придвижват велосипедистите на този път и с какво предимство се ползват тези пътища законът изобщо си няма на представа. В този смисъл ние нямаме никакво предимство пресичайки път, движейки се по велоалея, защото никъде в закона не се споменава да имаме. Т.е. всякакви аналогии на велоалеята с пешеходни пътеки или пътни платна, по отношение на предимството, за мен е неправилна.
Моите 5 ст'инки по темата.
mentalhead написа:Велосипедистите нямат нищо общо с пешеходците и никакви аналогии в тази връзка не трябва да се правят. Пешеходните пътеки са си само за пешеходци и правилата в тази връзка важат само за пешеходците. Велосипедистите не могат да се ползват от привилегиите на пешеходците, освен когато бутат велосипеда си (т.е. по смисъла на закона се превръщат самите те в пешеходци).
В общия смисъл велосипеда е ППС и спазва същите правила, които спазват и останалите ППС по отношение на предимството. Велосипеда няма привилегии спрямо останалите ППС.
И стигаме до най-интересното. Велоалеите. За жалост това чудо на техниката е съвсем нерегламентирано в ЗДП. Да, там го имаме фигуриращо като път задължителен за движение на велосипедисти, но при какви правила се придвижват велосипедистите на този път и с какво предимство се ползват тези пътища законът изобщо си няма на представа. В този смисъл ние нямаме никакво предимство пресичайки път, движейки се по велоалея, защото никъде в закона не се споменава да имаме. Т.е. всякакви аналогии на велоалеята с пешеходни пътеки или пътни платна, по отношение на предимството, за мен е неправилна.
Моите 5 ст'инки по темата.
autosvet написа:В конкретният казус велосипедиста и движещият се в локалното са с предимство пред завиващият на дясно освен ако няма знаци или светофар. Но тям трябва да има и светофари иначе ще става мазало ако на всички им е зелено едновременно.
hitar_potter написа:Значи автомобилът е с предимство. Ама това също не го пише никъде в закона
autosvet написа:Няма дясностоящи в ситуация и трите ленти са с еднакви права според схемата.
autosvet написа: Велоалеята си е платно за движение като всяко друго само дето по него имат право да се движат само велосипеди.
Чл. 80. (1) На кръстовище на път с три или повече платна нерелсовите пътни превозни средства, които се движат в средното двупосочно платно, имат предимство пред движещите се по еднопосочните платна.
Чл. 25. (2) При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.
Допълнителни разпоредби:
....
2. "Платно за движение" е общата широчина на пътните ленти. Пътят може да има няколко платна за движение, видимо отделени едно от друго.
bdog написа:@puleto
От няколко години чл. 80 липсва, а локалното платно има статут на лента. Съответно важат правилата за престрояване на многолентов път (чл. 25) и тъй като локалното се намира вдясно има предимство. Потърсих и намерих дело от началото на годината за катастрофа, загубено от човек завиващ надясно от главния път и катастрофирал с кола в локалното. Оказа се също, че познат на познате получил акт в аналогична ситуация.
@all
Дотук добре... Но как се тълкува ситуацията "двупосочно локално платно", каквото има пред SAP в близост до Павлово на бул. Цар Борис 3-ти? Кой има предимство? Защо?![]()
![]()
![]()
*DOUBLE FACEPALM*
bigchicken написа:Какво отношение има локалното на Борис, което погрешно приемате като част от основния път, след като това си е съвсем отделен път със съвсем отделни кръстовища, на повечето места регулирани с пътни знаци ? Това си е част от вътрешнокварталната мрежа и не случайно никъде, където от квартала излизат улици на булеварда от "локалното" не може да се завие надясно. Тоест не може да се излезе директно на булеварда.
bigchicken написа:Велоалеята е с предимство по същите причини, поради които са с предимство пешеходците. А те са с предимство не защото са пешеходци, а заради съвсем простичката логика на правилата за движение по пътищата, която осигурява безконфликтното движение на всички участници. Стига да се спазват тези същите правила, разбира се. Същото щеше да е положението и ако велоалеята беше вдясно върху самото пътно платно. И по същата логика. Само че тогава щеше да е еднопосочна.
Та, при липса на регулиране незавиващите са с предимство пред завиващите. Дясностоящите са с предимство. независимо какви участници в пътното движение са. Все пак вижте определението за път.
Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 364 госта